היום שאחרי המרד: בעולם עוקבים במתח אחר המצב ברוסיה

לאחר ההסכם בין ראש כוח וגנר פריגוז'ין לבין הנשיא פוטין, סיפור המרד בשלטון הרוסי עדיין בערפל ובעולם מנסים להבין מה הוסכם בין הצדדים. פריגוז'ין יעבור לבלארוס והאישומים נגדו ונגד לוחמיו יבוטלו ותוענק להם חנינה אך ההערכות הן שהפרשה לא תסתכם בזאת

זמן צפייה: 02:43

לאחר ההתקפלות המפתיעה של מנהיג כוח וגנר, יבגני פריגוז'ין, בעולם צופים היום (ראשון) בדריכות אחר ההתפתחויות ברוסיה. נכון לעכשיו לא ברור מה כלול במסגרת ההסכם בין נשיא רוסיה פוטין לבין פריגוז'ין, אך ההערכות הן שהסוף של הפרשה עוד רחוק.

כוח וגנר היה במרחק 200 קילומטרים בלבד ממוסקבה כאשר הודיע פריגוז'ין על התקפלות וחזרה לבסיסים. על פי רוב הפרשנים, האפשרות להשתלט על מוסקבה ואולי אף להפיל את השלטון בהחלט הייתה על השולחן אך במסגרת ההסכם פוטין ויתר על כל האישומים נגד פריגוז'ין ולוחמי וגנר והבטיח חנינה רשמית לכלל המורדים.

שיירות של ''כוח ואגנר'' בדרך למוסקבה
שיירות של כוח וגנר בדרך למוסקבה | צילום: רויטרס
ראש ''קבוצת וגנר'' יבגני פריגוז'ין
ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין | צילום: רויטרס

ההסכם תווך על ידי נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, בעל ברית קרוב לפוטין, ובמסגרתו הוחלט שפריגוז'ין עצמו יעבור לבלארוס. מעבר לכך, לא ברור מה עוד הוחלט בין השניים, ומה יעלה בגורלם של לוחמי כוח וגנר, שמרדו בשלטון, כעת.

על פי הערכות בעולם, יציבות שלטונו של פוטין התערערה משמעותית מהאירועים האחרונים, והדאגה העיקרית היא למאגרי הנשק הגרעיני העצומים שבידי רוסיה. בעיתון "הניו יורק טיימס" דווח כי גורמי ביטחון בארצות הברית התריעו כבר ביום רביעי האחרון שפריגוז'ין מתכונן לפעולה. גורמים רשמיים בארצות הברית אמרו לרשת CNN כי ארצות הברית לא הבחינה בשינוי סביב הנשק הגרעיני.

Whatsapp Image 2023 06 25 At 0
לוחמי כוח וגנר ברוסטוב על הדון | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 06 25 At 0
לוחמי כוח וגנר ברוסטוב על הדון | צילום: רויטרס

אמש, סמוך לשעה 21:00 הודיע פריגוז'ין כי הוא יסיג את כוחותיו בחזרה לבסיסים כדי למנוע שפיכות דמים, וב-22:00 החלה הערכת מצב בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. זמן קצר לאחר מכן הודיע הקרמלין כי הוסכם שפריגוז'ין יעבור להתגורר בבלארוס - והתיק הפלילי נגדו יבוטל.

טרם סיום המרד, משרד החוץ פרסם אתמול אזהרת מסע לרוסיה: "לאור הארועים ברוסיה בעת הזו, משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים לשקול חיוניות הגעתם לרוסיה בעת הזו וכן לאזרחים השוהים במדינה לשקול את חיוניות הישארותם ובכל מקרה להימנע מלהתקרב למוקדי מתיחות".

בעוד שכוחותיו של פריגוז'ין התקדמו התקבלו דיווחים שלפיהם כוחות מצבא רוסיה נוטשים או מצטרפים לכוח וגנר. לפי דיווח אמריקני, המהלך של פריגוז'ין לא נועד לקרוא תיגר על פוטין - אלא דווקא על שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו.