"שחרור מלא של המדינה": הכוח הצבאי המסתורי שפלש לשטח רוסיה

"הלגיון לשחרור רוסיה" שמורכב מלוחמים אזרחי המדינה שנלחמו לצד אוקראינה בשנה האחרונה, פלש לתוך מחוז בלגורוד הרוסי משטח אוקראינה. ברוסיה הגיבו בבלבול וטענו כי הדפו את הקבוצה - אך התיעודים ברשתות מראים אחרת

Whatsapp Image 2023 05 24 At 1
לוחמי הלגיון לצד רכב צבאי | צילום: רויטרס

הכוח הרוסי מתנגד-השלטון המכונה מטעם עצמו "הלגיון לשחרור רוסיה" (Free Russia Legion) הודיע היום (רביעי) שמטרתו "שחרור מלא של רוסיה". הכוח הצבאי עלה לכותרות בימים האחרונים לאחר שפלש משטח אוקראינה אל תוך מחוז בלגורוד ברוסיה והשתלט שם על שטח נרחב - כמעט ללא התנגדות.

הקבוצה הכריזה לאחר הכיבוש על "הרפובליקה העממית של בלגורוד" - בקריצה למחוזות לוהנסק ודונצק שנכבשו על ידי רוסיה. הקבוצה מהווה מעין מיליציה, שהוקמה לפני כשנה עם תחילת המלחמה באוקראינה והצטרפה ללחימה לצד הכוחות האוקראינים ובעיקר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. למרות זאת, גם הכוח וגם אוקראינה עצמה מכחישים כי יש למדינה קשר לכיבוש בלגורוד.

Whatsapp Image 2023 05 24 At 1
לוחמי ''הלגיון לשחרור רוסיה'' | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 05 24 At 1
רכב צבאי שניזוק בבלגורוד | צילום: רויטרס

במיליציה טענו כי מטרתם היא ליצור אזור חיץ בין רוסיה לאוקראינה, "להרוס את כוחות הביטחון שמשרתים את משטר פוטין" וכן להראות לאזרחי רוסיה שאפשר ליצור כיסי התנגדות ולהילחם בממשל. עוד הוסיפו: "מטרות המבצע הללו הושגו".

ההתקפה החלה עם הפצצות של העיר בלגורוד שהביאו לפציעת אזרחים ונזק רב. מושל המחוז, ויאצ'סלב גלאדקוב, הכריז תחילה על מצב חירום לאחר ההתקפה והודיע כי אזרח אחד נהרג כתוצאה ממתקפת כטב"מים על העיר.

שר ההגנה הרוסי טען אתמול כי כוחותיהם הצליחו להדוף את מיליציית המורדים בחזרה לשטח אוקראינה בעזרת התקפות אוויריות, ארטיליריה ויחידות צבא. עם זאת, בתיעודים שהופצו ברשת נראים לוחמי "הלגיון" כשהם נוסעים ללא חשש בכבישי המחוז.

Whatsapp Image 2023 05 24 At 1
נזק במחוז בלגורוד | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 05 24 At 1
נזק לבית במחוז בלגורוד | צילום: רויטרס

הבוקר הודיע מושל המחוז כי המתקפה על בלגורוד נמשכה, ו-9 אנשים נפגעו בתקיפות כטב"מים וכי הלילה היה "לא רגוע". עם זאת, הוא טען כי חיל האוויר הרוסי הדף את רוב ההתקפות. גם בארצות הברית התייחסו להתפתחויות האחרונות ושם התעקשו כי המדינה לא עודדה ולא אפשרה את הפלישה לרוסיה.