זלנסקי הודיע: "הגשנו בקשה להצטרף לנאט"ו"

לאחר ההכרזה של פוטין על סיפוחם של ארבעה מחוזות אוקראיניים לרוסיה, הנשיא האוקראיני הודיע כי מדינתו הגישה בקשה רשמית להצטרף לברית הצבאית. על דיאלוג עם רוסיה אמר: "רק עם נשיא אחר". במקביל, ארה"ב מטילה סנקציות נוספות על גורמים רבים ברוסיה

זמן צפייה: 02:20

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודיע היום (שישי) בסרטון בטלגרם כי אוקראינה הגישה בקשה רשמית להצטרף מהירה לנאט"ו. ההודעה מגיעה על רקע נאומו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהודיע מוקדם יותר היום על סיפוח ארבעה מחוזות שנכבשו במהלך המלחמה.

בנוסף, זלנסקי הגיב לנאומו של פוטין: "אוקראינה תמיד תמכה באפשרות של הידברות ומשא ומתן. עם הנשיא הזה (פוטין), כמובן, זה בלתי אפשרי. הוא לא יודע מה זה כנות והוגנות. אנחנו מוכנים לדיאלוג עם רוסיה - אבל רק עם נשיא אחר".

בתוך כך, ארצות הברית הודיעה על הטלת סנקציות נוספות על רוסיה. בניהן יוטלו מגבלות על מאות אנשים פרטיים וחברות עסקיות ועל 278 חברי פרלמנט רוסים שאיפשרו את משאל העם על הסיפוח. בנוסף, האמריקנים יוסיפו 57 גופים ברוסיה ל"רשימה השחורה" שלהם בעקבות תמיכה של גופים אלה בתקיפות באוקראינה.

בנוסף, מדינות ה-G7 יצאו בהצהרה משותפת שלא יכירו בסיפוח הרוסי, יטילו סנקציות נוספות על רוסיה, והצהירו שלא יסירו את התמיכה מאוקראינה למרות הרטוריקה הגרעינית של פוטין.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין

בנאומו אמר פוטין:  "זהו רצונם של מיליוני אנשים וזוהי זכות שלא ניתן לקחת מהם". פוטין פנה לתושבי המחוזות ואמר כי הם יהפכו לאזרחים רוסים "לנצח". פוטין טען כי ההחלטה לסיפוח התקבלה על ידי התושבים, ואינה ניתנת לערעור. עוד אמר כי החיילים הרוסים שנהרגו במהלך המלחמה הם גיבורים.

נשיא רוסיה תקף: "תמיד נזכור את אלה שלא הסכימו לחיות תחת המהפכה הנאו-נאצית האוקראינית ב-2014", והוסיף פנייה ישירה לנשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי: "אנחנו קוראים לקייב להפסיק את הפעולות הצבאיות שלה ולחזור לשולחן המשא ומתן".

פוטין אף השתלח במדינות המערב, ואמר כי הן מנסות למצוא "דרכים חדשות" להחליש את רוסיה וכי הפיתוח והתרבות במדינתו הן איום על המערב. בנוסף אמר: "במערב טוענים שהם מביאים דמוקרטיה לעולם, אך זה ההפך. הם מביאים דיכוי וצביעות". עוד טען כי המערב יצא מהמשבר הכלכלי של שנות ה-80 בעזרת משאביה של ברית המועצות שקרסה.

המלחמה באוקראינה
המלחמה באוקראינה | צילום: רויטרס

בעקבות כך, פרסם משרד החוץ הישראלי הודעה כי "ישראל תומכת בריבונותה ובשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה", ועל כן הוסיפו במשרד החוץ כי "לא נכיר בסיפוח ארבעת המחוזות בידי רוסיה. על עמדה ברורה זו חזרה ישראל פעמים רבות, כולל בימים האחרונים".

בתוך כך, מבקש משרד החוץ להביא לידיעת הציבור כי אזרח ישראלי המחזיק גם באזרחות רוסית ואשר נכנס, שוהה, או ישהה בתחומי הפדרציה הרוסית, כפוף לחוק ולתקנות ברוסיה ובכלל זה להחלטות הנוגעות לגיוס אזרחים לצבא הרוסי ולאפשרות היציאה מתחומי המדינה. אזרחי ישראל המחזיקים באזרחות רוסית מתבקשים לקחת מידע זה בחשבון בעת תכנון נסיעותיהם ושהייתם בשטחי רוסיה.