משבר הקורונה בארה"ב: האבטלה זינקה לשיא של יותר מ-80 שנה

יותר מ-20 מיליון אמריקנים איבדו את עבודתם במהלך אפריל, הירידה החדה מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת. אחוז האבטלה במדינה עומד על 14.7%. טראמפ: "זה היה צפוי. נחזיר את העבודות"

זמן צפייה: 01:16

המשבר הכלכלי בארצות הברית בעקבות הקורונה: כ-20.5 מיליון אמריקנים איבדו את עבודתם במהלך חודש אפריל האחרון, כך עולה מדוח התעסוקה של משרד העבודה האמריקני שפורסם היום (שישי). בכך זינק אחוז האבטלה ל-14.7%, שיא מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, לפני מלחמת העולם השניה.

מדובר במחיקה של צמיחה כלכלית שהתפרסה על פני כעשור, לאחר המשבר של שנת 2008, כשהסיבה לכך היא ההסגר שהוטל על מדינות ארצות הברית, שגרם לשיתוק כמעט מוחלט של הכלכלה. לשם השוואה לפני חודשיים, טרם משבר הקורונה, עמד אחוז האבטלה בארה"ב על 3.5%, שפל של 50 שנה. הנשיא טראמפ הגיב בריאיון לפוקס ואמר כי "זה היה צפוי", וכי "כעת הוא פועל להשיב את העבודות".

אנשים בארה''ב עומדים בתור לחתימה על מסמכי אבטלה
אנשים בארה''ב עומדים בתור לחתימה על מסמכי אבטלה | צילום: רויטרס

עד ליום ראשון הקרוב, יותר מ-40 מדינות בארצות הברית יחלו להיפתח באופן מסויים. חלק מהמדינות, כמו ג'ורג'יה, נפתחו באופן כמעט מלא, כולל חדרי כושר, מספרות; אחרות כמו פלורידה פתחו אף את חופי הים. בניו יורק, מוקד המגיפה בארצות הברית, טרם נפתחו עסקים לא הכרחיים, למרות הירידה העקבית במספרי החולים, כולל החולים הקשים, ובמספרי המתים ביממות האחרונות.

המתח בין הרצון לפתוח את המשק האמריקני ולהניע את הכלכלה, ובין הרצון לשמור על הבריאות והחשש מפני אובדן חיי אדם, קיים באופן בולט. על פי מחקר שנעשה במכון "פיו", -68% מהאמריקנים חוששים מפתיחה מהירה מידי של המשק, שעלול להביא להתפרצות מחודשת של הקורונה.

אבטלה בארה''ב
68% מהאמריקנים חוששים מפתיחה מהירה מידי של המשק | צילום: רויטרס

המתח הזה מגולם בהפנות הרבות שמתקיימות במדינות שונות בארצות הברית, בעיקר של תומכי הנשיא טראמפ, בקריאה לפתוח את המשק. בחלק מההפגנות האלה ישנם אפילו ביטויי גזענות וימין קיצוני, כמו שלטים ועליהם צלבי קרס.

מספר הנדבקים בארצות הברית עומד על כמעט מיליון ושלוש מאות אלף בני אדם. מספר המתים היום עומד על כ-77 אלף איש. מספר המחלימים על כ-2017 אלף. על פי תחזיות קודרות שהתפרסמו השבוע, מספר המתים בכל יום צפוי לגדול לכ-3,000, עד לחודש אוגוסט.