ביידן: "יש פערים בין ישראל לחמאס - אך המגמה חיובית"

פסגת נאט"ו הייתה ההזדמנות של נשיא ארה"ב לכפר על הופעתו הכושלת בעימות הנשיאותי, ולהפיג את החששות באשר למועמדותו לנשיאות ברקע הקולות לפרישתו מהמירוץ. יחד עם זאת, מבוכה גדולה נרשמה כאשר הוא שוב התבלבל וקרא לסגניתו האריס בשמו של טראמפ - ואף הציג את נשיא אוקראינה זלנסקי כפוטין. ביידן התייחס גם למשא ומתן לעסקת חטופים ואמר: "יש לנו עכשיו הזדמנות לסיים את המלחמה"

זמן צפייה: 07:16

פסגת נאט"ו ה-75 שנערכה הלילה (בין חמישי לשישי) בוושינגטון בנוכחות מנהיגי העולם, נפתחה לאחר מסיבת העיתונאים המדוברת של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהייתה ההזדמנות שלו לכפר על הופעתו הכושלת בעימות הנשיאותי - ולהפיג את החששות באשר למועמדותו לנשיאות ברקע הקולות לפרישתו מהמרוץ. יחד עם זאת, מבוכה גדולה נרשמה כאשר הוא שוב התבלבל וקרא לסגניתו האריס בשמו של טראמפ - ואף הציג את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כנשיא רוסיה פוטין. כמו כן, ביידן התייחס גם למלחמה בעזה ולמו"מ המתמשך לעסקה, ואמר: "יש לנו עכשיו הזדמנות לסיים את המלחמה, עדיין קיימים פערים בין ישראל לחמאס, אך המגמה חיובית".

במהלך דבריו, הנשיא ביידן בקושי גמגם ואף הבטיח בתקיפות ערבויות ביטחוניות ממדינות המערב לאחר תום המלחמה באוקראינה, זאת לעומת העימות הנשיאותי בו נראה חלש, גמגם פעמים רבות והיסס בתשובותיו. יחד עם זאת, בעוד ביידן הציג את זלנסקי לשאת דברים על הבמה בטקס לציון החתימה על הסכם ביטחוני לאוקראינה, אמר נשיא ארה"ב: "גבירותיי ורבותיי, הנשיא פוטין". חלק מהנוכחים בחדר החלו למחוא כפיים, אך אחרים לא היו בטוחים כיצד להגיב לטעות המביכה - ולא עשו כלום.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407120807' autoplay='0' credit='מתוך טוויטר' desc='"גבירותיי ורבותיי, הנשיא פוטין": הטעות המביכה של ביידן' poster='' kid='1_uybntode' duration='14']

הנשיא ביידן ונשיא אוקראינה זלנסקי בפסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון
הנשיא ביידן ונשיא אוקראינה זלנסקי בפסגת נאט"ו | צילום: רויטרס

הנשיא האמריקני תיקן את עצמו במהירות, וניסה לצחוק על הטעות שעשה: "אני כל כך מרוכז בלנצח את נשיא רוסיה. אנחנו צריכים לדאוג בקשר לזה, אמר ביידן בהלצה, ופנה לזלנסקי: "אתה הרבה יותר טוב מפוטין". הנשיא המשיך, וטען כי "אמרתי חמישה שמות אחרים נכונים".

הנשיא ביידן ונשיא אוקראינה זלנסקי בפסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון
הנשיא ביידן ונשיא אוקראינה זלנסקי בפסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון | צילום: רויטרס

לאחר מכן, במסיבת עיתונאים נוספת שנערכה בתום הפסגה, ביידן עשה טעות דומה, וקרא לסגניתו קמלה האריס בשם משפחתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. "לא הייתי בוחר את סגנית הנשיא טראמפ להיות סגניתי, אם היא לא הייתה כשירה להיות נשיאה", אמר המועמד הדמוקרטי לנשיאות - מבלי לתקן את טעותו.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407120817' autoplay='0' credit='מתוך טוויטר' desc='ביידן קורא לסגנית הנשיא האריס "הסגנית טראמפ"' poster='' kid='1_zvab5bea' duration='10']

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, התייחס לטעויותיו של נשיא ארה"ב במסיבת העיתונאים, ואמר כי אין זה עניין של ממש. "כולם שוגים בלשונם - זה יכול לקרות לי מחר", אמר. "הייתה לי שיחה ארוכה עם ביידן", הוסיף מקרון. "ראיתי נשיא מנוסה, שהזיקה שלו לצרפת ואירופה היא למופת. לאוקראינה יש מזל שיש נשיא אמריקני כל כך מחויב".

הנשיא ביידן בפסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון
הנשיא ביידן בפסגת נאט"ו | צילום: רויטרס

במסיבת העיתונאים, ביידן הדגיש את עמידתו האיתנה לצד ישראל. לצד זאת, הוא אמר שהממשלה בישראל היא השמרנית ביותר עד כה, והציע להיזהר מלעשות טעויות שאף ארה"ב שגתה בהן בעבר בזמן לחימה. על המלחמה בעזה אמר המועמד הדמוקרטי לנשיאות: "יש לנו הזדמנות עכשיו לסיים את המלחמה. זה לא אומר שנפסיק לרדוף אחרי סינוואר וחמאס. אוודא שעושים כל מה שצריך על מנת להשיג הפסקת אש".

עוד התייחס ביידן למגעים לעסקה, ואמר כי "יש הסכמה על המסגרת של עסקת החטופים מצד ישראל וחמאס, והצוות האמריקני נמצא במזרח התיכון על מנת לסגור את פרטי העסקה". ביידן הדגיש כי חרף הפערים בין הצדדים, "המגמה חיובית".