אחרי 34 שנים: ארה"ב הודיעה שלכדה את בונה הפצצה מאסון לוקרבי

אזרח לוב, אבו עגילה מוחמד מסעוד, נאשם בתכנון פיגוע הגדול ביותר שידעה אדמת בריטניה, שבו נהרגו 270 איש בהתפוצצות מטוס נוסעים מעל לוקרבי שבסקוטלנד. לפני כחודש דווח שהוא נחטף מארצו וכעת הוא מועבר לחזקת ארה"ב - שתעמידו לדין

מטוס פאן-אמריקן 103, שהתפוצץ באסון לוקרבי
מטוס פאן-אמריקן 103, שהתפוצץ באסון לוקרבי | צילום: מתוך ויקיפדיה

רשויות סקוטלנד העבירו היום (ראשון) לחזקת ארצות הברית את החשוד בהכנת הפצצה שהרגה 270 אנשים בהתפוצצות מטוס פאן-אמריקן 103 מעל לוקרבי לפני 34 שנים. כבר לפני שנתיים ארה"ב הגישה אישומים כנגד החשוד, תושב לוב בשם אבו עגילה מוחמד מסעוד, וכעת הוא הועבר כאמור לחזקת הרשויות האמריקניות על מנת להעמידו לדין.

בחודש שעבר דווח שמסעוד נחטף על ידי מיליציה בתוך לוב, וכבר אז הועלה החשד שהוא עתיד להימסר לידי רשויות ארה"ב על מנת לעמוד לדין. מסעוד הוא האדם השני שמואשם בפיצוץ המטוס, שנחשב עד היום לפיגוע הטרור הקטלני ביותר על אדמת בריטניה, אחרי שבשנת 2001 הורשע עבדלבאסט אל-מגרחי בבית משפט מיוחד בהולנד בהוצאת הפיגוע לפועל. יחד עם אל-מגרחי הועמד לדין אדם נוסף, שנמצא חף מפשע.

האנדרטה לזכר חללי אסון לוקרבי
האנדרטה לזכר חללי אסון לוקרבי | צילום: מתוך ויקיפדיה

אל-מגרחי נידון למאסר עולם, אך שוחרר בשנת 2009 על ידי ממשלת סקוטלנד לאחר שאובחן כחולה סרטן. הוא מת בלוב בשנת 2012. עד יומו האחרון טען אל-מגרחי שהוא חף מפשע, אך שני הערעורים שהגיש נדחו.

צילום מזירת האסון, לוקרבי 1988
צילום מזירת האסון, לוקרבי 1988 | צילום: מתוך ויקיפדיה

אסון לוקרבי אירע בדצמבר 1988, עת מטוס נוסעים מסוג בואינג 747 של חברת פאן-אמריקה טס מלונדון לניו יורק והתפוצץ זמן קצר לאחר ההמראה, מעל העיר הקטנה לוקרבי שבסקוטלנד. כל 259 יושבי המטוס, הנוסעים והצוות, נהרגו וכן 11 אנשי לוקרבי שהמטוס התרסק על ביתם.