אלפי ארמנים נמלטים מנגורנו-קרבאך: "מי ידע שהסוף יהיה כה טרגי"

שבוע אחרי שאזרבייג'ן פתחה ב"מבצע מיוחד נגד טרור" במובלעת השנויה במחלוקת, ולאחר שהכריזה כי תפסה את השליטה על האזור, לפחות כ-6,500 תושבים ממוצא ארמני כבר נמלטו מהאזור מחשש לחייהם - והגיעו לארמניה. "האנשים שלנו לא רוצים לחיות כחלק מאזרבייג'ן, 99.9% מעדיפים לעזוב את האדמות ההיסטוריות שלנו"

זמן צפייה: 01:09

שבוע לאחר שאזרבייג'ן פתחה במבצע מיוחד "נגד טרור" במחוז נגורנו-קרבאך, לפחות כ-6,500 תושבים ממוצא ארמני כבר נמלטו מהאזור מחשש לחייהם - והגיעו לארמניה, כך דווח היום (שלישי) ברשת CNN.

בעקבות המתקפה, אזרבייג'ן הכריזה שהיא כבשה בחזרה את השליטה המלאה על האזור השנוי במחלוקת - מובלעת עצמאית בתוך אזרבייג'ן שבה חי רוב של כ-120 אלף אזרחים ארמנים. באזור שוררת מתיחות רבה והתקיימו בו מלחמות רבות בין המדינות, האחרונה שבהן בשנת 2020.

הבריחה ההמונית גרמה על פי דיווחים ל"פיצוץ עוצמתי מאד" בתחנת דלק ליד בירת המחוז, סטפנקרט, במהלך הלילה שבין שני לשלישי, זאת מכיוון שהרבה מאד אנשים ניסו להשיג דלק לפני שנסעו לארמניה. התקרית הותירה יותר מ-200 בני אדם פצועים, רבים מהם באורח קשה, כך על פי נציב תלונות הציבור האזורי ג'הם סטפניאן, שציין גם כי "היכולות הרפואיות של נגורנו-קרבאך אינן מספיקות".

אזרחים ארמנים באוטובוס בדרכם לצאת מנגורנו קרבאך
אזרחים ארמנים באוטובוס בדרכם לצאת מנגורנו-קרבאך | צילום: רויטרס
אזרחים עוזבים את נגורנו קרבאך
אזרחים עוזבים את נגורנו-קרבאך | צילום: רויטרס

במתקפה הקצרה אך העקובה מדם, שנמשכה 24 שעות, נהרגו יותר מ-200 בני אדם ופצעו רבים נוספים, לפני שבכירי קרבאך הסכימו להפסקת אש בתיווך רוסיה, ובה הסכימו לפזר את הכוחות שלהם. נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב אמר כי "באקו החזירה את ריבונותה על המובלעת ביד ברזל".

לאחר הכיבוש האזרי, נשיאות המחוז אמרה כי "רוב הארמנים בקרבאך לא לא רוצים לחיות באזרבייג'ן והם יעזבו לארמניה". במקביל, אזרבייג'ן אמרה כי היא תבטיח את זכויותיהם של המתגוררים באזור, אך ראש ממשלת ארמניה ניקול פאשיניאן ומומחים בינלאומיים הזהירו שוב ושוב מפני הסיכון של טיהור אתני של ארמנים במובלעת.

"האנשים שלנו לא רוצים לחיות כחלק מאזרבייג'ן. 99.9% מעדיפים לעזוב את האדמות ההיסטוריות שלנו", אמר דייוויד באבאיין, יועצו של סאמוול שחרמניאן, נשיא הרפובליקה של ארטסח השולטת בחלק מקרבאך.

פליטים ארמנים עוברים מעבר גבול בקונידזור, ארמניה
פליטים ארמנים עוברים מעבר גבול בקונידזור, ארמניה | צילום: רויטרס
פליטה ארמנית מגיעה למחסום צבאי בקונידזור, ארמניה
פליטה ארמנית מגיעה למעבר גבול בקונידזור, ארמניה | צילום: רויטרס
מגישים עזרה לפליטים ארמנים בקונידזור, ארמניה
מגישים עזרה לפליטים ארמנים בקונידזור, ארמניה | צילום: רויטרס

אזרחית ארמנית בחבל שמתכננת לעזוב, נונה פוגוסיאן, אמרה ל-CNN שהיא לא יודעת על משפחה אחת שמתכננת להישאר בנגורנו-קרבאך. "אם הם אומרים 99.9%, זה שקר. זה 100%", היא אמרה. "אלייב יכול לספר הרבה סיפורים שאומרים 'תראה, תראה, הרבה משפחות ארמניות נשארות', אבל אני יודע שאף אחד - אפילו המשפחה הכי ענייה - לא נשארת".

"ידעתי שארטסח הוא טריטוריית סכסוך. ידעתי, כי עברתי כבר ארבע מלחמות, אבל מי ידע שהסוף יהיה כל כך טרגי? כאילו, זה הסוף" אמרה פוגוסיאן. "הם שינו את הדגל שלנו, הממשלה שלנו נכנעה. זה הכל".

חייל ארמני באזור נגורנו-קרבאך
חייל ארמני באזור נגורנו-קרבאך | צילום: רויטרס

הסכסוך בנגורנו-קרבאך החל בראשית המאה הקודמת, ובפברואר 1988 פרצה מלחמת נגורנו-קרבאך הראשונה עם התפרקות ברית המועצות, אשר בעקבותיה הפך האזור ליישות עצמאית דה-פקטו המתופעלת בידי בדלנים ארמנים בתמיכת הממשלה הארמנית. מאז ואילך אזרבייג'ן טוענת לשליטה על המובלעת, אך הסכם הפסקת האש שנחתם בשנת 1994 סיפק יציבות יחסית לאזור.

בשנת 2016 אירעה הסלמה באזור, במה שנודע כ"מלחמת ארבעת הימים". העימות הקטלני ביותר מאז הפסקת האש התרחש מספטמבר עד נובמבר 2020, כאשר המלחמה שפרצה והסכם הפסקת האש שנחתם בעקבותיה בתיווך רוסי שינו את הסטטוס-קוו.