לאחר פרסום ממצאי חקירת הנשיא: סגן התובע הכללי האמריקני התפטר

רוד רוזנשטיין, האחראי למינוי החוקר המיוחד מולר שבחן את הקשר בין טראמפ לרוסיה, הודיע כי יעזוב את תפקידו ב-11 במאי. "נמשיך להגן על החוק ללא פחד ובלי יחס מיוחד למקורבים"

 רוד רוזנשטיין, סגן שר המשפטים האמריקני
רוד רוזנשטיין, סגן שר המשפטים האמריקני | צילום: רויטרס

סגן התובע הכללי האמריקני, רוד רוזנשטיין, התפטר הלילה (שני) מתפקידו. במכתב ששיגר לנשיא טראמפ הודיע כי יעזוב את משרד המשפטים ב-11 במאי. "נמשיך לאכוף את החוק ללא פחד ובלי יחס מיוחד למקורבים", כתב. "ראיות מהימנות אינן שאלה של עמדה פוליטית, והאמת לא מושפעת מסקרי דעת קהל".

ב-2017, לאחר פיטורו של ראש ה-FBI ג'יימס קומי, טען הנשיא טראמפ כי רוזנשטיין המליץ על המהלך. רוזנשטיין הכחיש כי המליץ לפטר את ראש ה-FBI, ובתגובה מינה את החוקר המיוחד רוברט מולר, שבדק אם מתקיים קשר אסור בין טראמפ לרוסיה, וכן בחן אם הנשיא שיבש הליכי חקירה.

כזכור, לפני כשבועיים פרסם החוקר המיוחד רוברט מולר את הדוח המצונזר, בנוגע לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016. מממצאי הדוח עולה כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פיטר את ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, לאחר שזה סירב להצהיר שטראמפ אינו נמצא תחת חקירה. אך מהמסקנות עלה כי הראיה הזו כשלעצמה אינה מוכיחה שיבוש הליכי משפט. מולר ציין בדוח, כי לקונגרס יש את היכולת לקבוע אם טראמפ אכן שיבש הליכים.

עוד בחדשות 13:

דוח מולר: קומי פוטר כיוון שסירב להודיע שטראמפ אינו תחת חקירה

התובע הכללי האמריקני: טראמפ לא קשור למעורבות הרוסית בבחירות

דוח התובע המיוחד: אין הוכחה לקשר אסור בין טראמפ לרוסיה

התובע המיוחד רוברט מולר
התובע המיוחד רוברט מולר | צילום: רויטרס

בדוח אף צוין כי טראמפ ביקש להסיר את מולר מתפקידו. טראמפ התקשר לעורך הדין לשעבר של הבית הלבן, דון מקגהאן, והורה לו להכריז כי מולר נמצא בניגוד עניינים - ועליו להיות מודח. מקגהאן סירב לבקשתו של טראמפ, ואמר כי הוא מעדיף להתפטר מאשר להוציא לפועל "טבח". גם עבור מקרה זה, נכתב כי "לא זוהתה התנהלות פלילית, וכי לא ניתן לקבוע כי הדבר היווה שיבוש הליכי משפט". כמו כן, כתב מולר כי ישנן 14 פרשות נוספות שהתגלו בחקירה - והועברו לטיפול של תובעים פדרליים.

בדוח צוינה תגובתו של הנשיא טראמפ כאשר גילה על מינויו של מולר לתפקיד החוקר המיוחד בפרשה: "אלוהים אדירים, נדפקתי, זה נורא. זה סוף הנשיאות שלי". כמו כן, עולה כי על אף שזוהו קשרים בין גורמים בקמפיין טראמפ לגורמים בעלי קשרים לממשל הרוסי, אין מספיק ראיות שיתמכו באישומים פליליים. עוד נכתב כי טראמפ לא זומן לתת עדות כיוון שהדבר היה עשוי ליצור עיכוב בהתקדמות החקירה.

טראמפ בעצרת בחירות באוהיו
טראמפ בעצרת בחירות באוהיו | צילום: Getty Images

מהדוח עוד עולה כי לבנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, היה קשר ישיר לאתר ההדלפות ויקיליקס במהלך קמפיין הבחירות. ויקיליקס העניקה לו גישה לאתר על מנת שיפרסם טורי דעה על הבחירות -והוא אישר מול צוות הקמפיין שהוא הצליח להשתמש בסיסמה לאתר בהצלחה. מנגד, לא נמצאו ראיות כי לטראמפ היה מידע קודם על הפגישה של בנו עם גורמים רוסיים במגדל טראמפ - במטרה למצוא מידע מכפיש על הילרי קלינטון.

מולר לא הצליח להסיק ששום פעילות חוקית לא התבצעה, בניגוד לקביעה של התבוע הכללי בר - שלא בוצע שיבוש. הדוח מצביע על כך שטראמפ לא הצליח לשבש הליכים, כיוון שהאנשים שכפופים לו לא נשמעו להוראות שנתן להם. כעת, סוגיית שיבוש ההליכים עוברת לידי הקונגרס - לו יש את היכולת לקבוע כי טראמפ אכן שיבש הליכים.