בגיל 96: רוזלין קרטר, הגברת הראשונה של ארה"ב לשעבר, הלכה לעולמה

הגברת הראשונה לשעבר, רעייתו של נשיא ארצות הברית ה-39 ג'ימי קרטר, נפטרה אתמול - לאחר שבחצי השנה האחרונה סבלה מדמנציה ומצב רפואי ירוד. כרעיית הנשיא פעלה קרטר רבות למען שיפור הטיפול במתמודדי נפש. הנשיא ביידן ורעייתו ספדו: "רוזלין קרטר הלכה בדרך שלה והיוותה השראה לאומה ולעולם כולו"

ג'ימי קרטר ורוזלין קרטר
ג'ימי קרטר ורוזלין קרטר | צילום: רויטרס

הגברת הראשונה של ארצות הברית לשעבר רוזלין קרטר, רעייתו של נשיא ארצות הברית ה-39 ג'ימי קרטר, הלכה לעולמה אתמול (ראשון) בגיל 96. על פי הודעת המשפחה, קרטר נפטרה בשלווה כשבעלה בן ה-99 ויתר בני משפחתה לצד מיטתה, בביתה שבג'ורג'יה. לאחרונה דווח כי הגברת הראשונה לשעבר סבלה מדמנציה וממספר רב של בעיות בריאותיות.

"רוזלין הייתה שותפה שווה בכל מה שהשגתי בחיים", ספד הנשיא לשעבר קרטר בהודעה שפרסם, "היא העניקה לי עצה חכמה ועידוד בכל פעם שנזקקתי לכך. כשרוזלין הייתה בעולם, תמיד ידעתי שיש מישהו שאוהב אותי ותומך בי".

לאורך ארבע השנים שבהן כיהן בעלה כנשיא, הגברת הראשונה קרטר השפיעה רבות על אופי תפקידה של רעיית הנשיא והקדישה את עצמה לקידום רפורמות בנושא בריאות הנפש. קרטר נחשבה ליועצת הקרובה ביותר של בעלה והיא סייעה לו רבות במערכת הבחירות של 1980 - בהן הוא הפסיד לרונלד רייגן. לאחר ההפסד ועזיבת הבית הלבן, הזוג קרטר שב להתגורר בג'ורג'יה, בה כיהן ג'ימי קרטר כמושל בטרם נבחר לנשיאות.

ג'ימי ורוזלין קרטר, בימיהם בבית הלבן
ג'ימי ורוזלין קרטר, בימיהם בבית הלבן | צילום: רויטרס
הגברת הראשונה של ארה"ב לשעבר, רוזלין קרטר
רוזלין קרטר בערוב ימיה | צילום: רויטרס

הנשיא ג'ו ביידן והגברת הראשונה ד"ר ג'יל ביידן כתבו בהספד משותף שפרסמו: "הגברת הראשונה רוזלין קרטר הלכה בדרכה שלה, תוך שהיא מהווה השראה לאומה ולעולם כולו. בשם אומה מוכירת תודה, אנו שולחים את אהבתנו למשפחת קרטר ולאנשים הרבים שחייהם טובים יותר בזכות רוזלין קרטר".

הנשיא לשעבר ביל קלינטון ורעייתו, מזכירת המדינה, הסנטורית והגברת הראשונה לשעבר הילרי קלינטון, כתבו כי קרטר הייתה "קול יציב עבור החלשים" וכי היא "הפיצה תקווה, בריאות וערכים דמוקרטים מסביב לעולם". הזוג הנשיאותי לשעבר הוסיף: "רוזלין תזכר לנצח כהתגלמות של חיים בעלי משמעות".

פסליהם של בני הזוג קרטר בתיכון במדינת ג'ורג'יה
פסליהם של בני הזוג קרטר בתיכון במדינת ג'ורג'יה | צילום: רויטרס

"חייה של רוזלין קרטר מזכירים לנו שהמורשת שלנו לא נמדדת בפרסים או תשבוחות, אלא בחיים שנגענו בהם", ספדו הנשיא לשעבר ברק אובמה ורעייתו, הגברת הראשונה לשעבר מישל אובמה. "אנחנו שולחים את תפילותינו לג'ימי ולכל משפחת קרטר בזמן הקשה הזה".