דיווח: "עסקת המאה" תכלול אזרוח מיליון פלסטינים בירדן

על פי דיווח ב"אל אחבאר" הלבנוני, במסגרת תכנית השלום של טראמפ תקלוט הממלכה ההאשמית כמות גדולה של פליטים; מצרים תידרש להקל על תנועת פלסטינים מהרצועה

 קושנר וטראמפ
קושנר וטראמפ | צילום: רויטרס

תכנית השלום של טראמפ: בעיתון "אל אלחבאר" הלבנוני המזוהה עם חיזבאללה פורסמו הבוקר (שישי) פרטים חדשים, כך לטענת מקורות שונים לעיתון, מ"תכנית המאה" שצפוי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לפרסם במהלך החודשים הקרובים. בין היתר דווח, כי האמריקנים הגיעו להבנות עם ירדן על אזרוח כמיליון פליטים פלסטינים, שיעברו לממלכה ההאשמית במספר פעימות.

 

עוד דווח, כי ירדן תקבל בתמורה 45 מיליארד דולרים, במזומן ולמימון פרויקטים שונים. התוכנית תכלול גם שטחים שאותם תקבל ירדן מסעודיה, בתמורה להשארת מובלעות נהריים וצופר בשטח ישראל. השטחים, על פי הדיווח, יהיו שווים בגודלם לאלה שאותם היא מחכירה לישראל.

 

על פי "אל אחבאר", נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי צפוי להתעדכן בפרטי העסקה במהלך ביקורו בוושינגטון בשבוע הבא. כחלק מהתוכנית, מצרים תאפשר הקלות בתנועת פלסטינים ברצועת עזה ובחזרה וכן להקמת פרויקטים הומניטריים שונים, זאת בתמורה ל-65 מיליארד דולרים שתקבל מהאמריקנים.

 

עבדאללה מלך ירדן
''ירדן תקלוט מיליון פלסטינים''. המלך עבדאללה | צילום: רויטרס

 

אתמול פורסם באתר החדשות "חליג' און ליין" במפי מקורות ערביים ופלסטינים, כי טראמפ קבע שהמועד ה"כמעט סופי" שבו תוצג "תוכנית המאה" הוא ה-15 במאי, בדיוק ב"יום הנכבה", שבו מציינים הפלסטינים את תבוסתם ב-1948. בתחילת מרץ דווח כי שליח ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, קיים שיחות הרגעה עם מנהיגים אוונגליסטים לקראת הצגת תוכנית השלום של דונלד טראמפ - כך אמרו בכירי הקהילה האוונגליסטית ובכירים אמריקנים נוספים לחדשות 13.

 

בין המשתתפים בשיחה נכחו הכומר ג'ון הייגי, שנשא דרשה במהלך טקס חנוכת השגרירות האמריקנית בירושלים בחודש מאי אשתקד. חלק מהמנהיגים האוונגליסטים שהשתתפו בפגישה הביעו דאגה לגבי תכנית השלום האמריקנית, ובמיוחד נוכח האפשרות שהיא תכלול חלוקה של ירושלים והקמה של בירה פלסטינית במזרח העיר. גורם שהשתתף בשיחה אמר לחדשות 13 כי "גרינבלט לא סיפק פרטים על התכנית, אך רצה לשמוע את הדאגות והקווים האדומים שלנו".

לדברי הגורם, גרינבלט אמר למנהיגים האוונגליסטים כי תכנית השלום של טראמפ תהיה "הוגנת". כמו כן, ציין כי שני הצדדים יכולים להרוויח מהתכנית אולם גם ישראל וגם הפלסטינים יצטרכו להתפשר כחלק מהתכנית. בבית הלבן סירבו להתייחס לתוכן הדברים, אך לא הכחישו אותם.

ג'ואל רוזנברג, שעומד בראש קרן אוונגליסטית והשתתף בפגישה, סירב למסור פרטים על תכניה. רוזנברג שהינו גם חבר אישי של פנס ושל פומפאו אמר לחדשות 13 כי הדגיש בפני המנהיגים האוונגליסטים שהשתתפו בפגישה כי הנשיא הפלסטיני אבו מאזן לא צפוי לתת תשובה חיובית לתכנית השלום של טראמפ ולכן אין כל חשש לגבי עתידה של ירושלים.

נוסף על כך, ציין רוזנברג כי אמר למנהיגים האוונגליסטים שצריך לתת לטראמפ מרחב תמרון מדיני כדי שתכנית השלום שלו תכלול מרכיבים שיאפשרו למדינות ערב, שרוצות לעשות שלום עם ישראל, להתקדם לכיוון. "אנחנו צריכים לתת למדינות ערב את היכולת לתמוך בתכנית טראמפ", אמר רונזברג. "אם הסעודים, המצרים ואחרים יוכלו להגיד שהתכנית אמינה זה יפתח את הדלת – אחרי שהפלסטינים יגידו לא – לדיון לגבי איך מתקדמים מול ישראל".

.