בניסיון ללכוד מנהיג תנועה בדלנית: הודו ניתקה 27 מיליון תושבים מהאינטרנט

ביום השלישי ברצף, הרשויות ההודיות האריכו ניתוק האינטרנט במדינת פנג'אב שבצפון-מערב תת היבשת, כחלק מניסיון ללכוד את מנהיגה של תנועת דת סיקית בדלנית שדורשת עצמאות. הצעד גורם לזעם רב בקרב הסיקים - שהשחיתו את הנציבות ההודית בלונדון

אמריטפאל סינג ותומכיו הודו פנג'אב
אמריטפאל סינג ותומכיו | צילום: רויטרס

הרשויות ההודיות חסמו היום (שני) בפעם השלישית ברציפות את שירותי האינטרנט ל-27 מיליון בני אדם במדינת פנג'אב שבצפון מערב הודו. הצעד הדרסטי מתרחש כחלק ממאבק של ההודים בתנועה בדלנית סיקית בפנג'אב, שדורשת עצמאות למדינה והתנתקות מהודו.

תחילה הודיעו בפנג'אב ביום שבת על חסימת האינטרנט ל-24 שעות בלבד, כשברקע מאמצים לעצור את אמריטפאל סינג, מנהיגה של תנועת ח'ליסטן ששואפת להקים מדינה עצמאית לחסידי הדת שמערבת אמונות הינדיות ומוסלמיות. חסימת האינטרנט, אשר משפיעה על כל האוכלוסייה בצפון מערב המדינה, הוארכה בפעם השלישית עד שעות הצהריים ביום שלישי, במסגרת חוק המאפשר את הצעד כדי למנוע "הסתה לאלימות או פגיעה בשלום ובסדר הציבורי".

בסרטוני וידאו שמתעדים את רחובות פנג'אב, ושודרו בערוצי הטלוויזיה המקומית, ניתן לראות צעדה של מאות מתומכיו של סינג, חלקם אוחזים במקלות ובחרבות. כוחות משטרה וכוחות חצי-צבאיים הוצבו ברחובות על מנת לשמור על הסדר ולהגן על הציבור. אמש הודיעו הרשויות כי לפחות 112 בני אדם נעצרו.

בהצהרה של ארגון הסיקים העולמי בקנדה מיום ראשון הוא גינה את המבצע "הדרקוני" של הרשויות בהודו לתפיסת סינג. בתוך כך, במהלך סוף השבוע חלק מתומכיו של סינג השחיתו את הנציבות העליונה ההודית בלונדון, מה שהביא לגינוי בריטי של התקרית. ממשרד החוץ ההודי נמסר בתגובה כי "מצופה שממשלת בריטניה תנקוט בצעדים כי לעצור ולהעמיד לדין את המעורבים בתקרית".

במשך עשרות שנים, כמות משתנה של בני הדת הסיקית דרשה עצמאות במדינת פנג'אב. במשך השנים פרצו עימותים אלימים רבים בין חסידי תנועת ח'ליסטן ובין הממשלה ההודית, שהביאו לאובדן רב בחיי אדם.

בשנת 1984 האלימות הגיעה לשיאה, כאשר כוחות צבא הודו הסתערו על מקדש הזהב באמריצר, עיר בפנג'אב, כדי ללכוד בלדנים חמושים. במסגרת הפלישה נהרגו אלפים, ונזק רב נגרם למבנה. ראש ממשלת הודו באותה התקופה, אינדירה גנדי, שהורתה על המבצע, נרצחה על ידי שומרי הראש הסיקים שלה לאחר מכן.