עכשיו זה רשמי: רישי סונאק הוא ראש ממשלת בריטניה הבא

יו"ר בית הנבחרים פני מורדנט פרשה מהמרוץ, אחרי שגם רה"מ לשעבר בוריס ג'ונסון הודיע שלא יתמודד, וכך נותר שר האוצר לשעבר המועמד היחיד של המפלגה השמרנית - והוא זה שיחליף את ליז טראס ששרדה רק חודש וחצי בתפקיד

זמן צפייה: 01:36

שר האוצר של בריטניה לשעבר רישי סונאק הוא ראש ממשלת בריטניה הבא - זאת לאחר שיו"ר בית הנבחרים הבריטי פני מורדנט פרשה היום (שני) מהמרוץ להחלפת ליז טראס כמנהיגת המפלגה השמרנית.

אמש פירסם סונאק בחשבון הטוויטר שלו כי בכוונתו להתמודד לראשות המפלגה, וכתב: "הממלכה המאוחדת של בריטניה היא מדינה אדירה, אבל אנחנו עומדים בפני משבר כלכלי עמוק. לכן אני מעמיד את עצמי כמנהיג המפלגה השמרנית, וראש הממשלה הבא שלכם". עוד הוסיף סונאק כי הוא יתקן את הכלכלה, יאחד את המפלגה וישרת את המדינה: "תהיה הגינות, מקצועיות ואחריות בכל רמה בממשלה שאני אוביל, אעבוד יום ולילה כדי לבצע את הנדרש".

סונאק הצליח להשיג תמיכה של יותר מחצי מחברי המפלגה השמרנית, כך על פי דיווח של רשת "CNN". ראש הממשלה היוצאת, ליז טראס, בירכה את סונאק בציוץ בחשבון הטוויטר שלה, ואמרה כי היא תומכת בו באופן מלא. כך עשתה גם חברת מפלגתו פני מורדנט, שפרשה מהמרוץ מוקדם יותר. מינויו של סונאק צפוי להיות מאושר מחר באופן רשמי, והוא יהיה ראש הממשלה הבריטי הצעיר ביותר זה 200 שנים.

רישי סונאק
רישי סונאק | צילום: רויטרס

חברי המפלגה השמרנית בבריטניה יכלו להגיש עד שעות הצהריים היום את מועמדותם לראשות המפלגה - ובתוך כך גם לראשות הממשלה. לאחר פרישתו של ג'ונסון אתמול מהמירוץ לראשות הממשלה, סונאק, שהיה שר האוצר בממשלתו של ג'ונסון,  נותר כמתמודד מוביל עוד לפני פרישתה של מורדנט, והחליט להתחרות על התפקיד. המועמדים נדרשים להבטיח את תמיכתם של מאה חברי המפלגה השמרנית בכדי להיכנס למירוץ, ולפי דיווח של אתר ה-CNN נכון לראשון בערב, סאנק הוא היחיד משניהם שעומד ברף הדרוש.

רישי סונאק, בן 42, הוא יליד סאות'המפטון שבהמפשייר ובן להורים ממוצא הודי. הוא נבחר לנציג מחוז ריצ'מונד מטעם המפלגה השמרנית ב-2015 ומאז צובר פופולריות בקרב תומכי המפלגה. ב-2019 מונה לתפקיד בכיר במשרד האוצר הבריטי ופחות משנה לאחר מכן קודם ומונה כאמור לשר האוצר בתקופת כהונתו של ג'ונסון. במהלך תקופת כהונתו התמודד סונאק עם משבר הקורונה והציג תוכנית כלכלית לסיוע בהיקף של מאות מיליארדי פאונד, והפך לאחד משרי האוצר הפופולריים שהיו במדינה.

לאחר פרישתו של ג'ונסון ביולי האחרון הכריז סונאק על מועמדותו לראשות המפלגה והצהיר שערכיו הם "פטריוטיזם, הגינות ועבודה קשה". במהלך רוב המירוץ סונאק הוביל על טראס, אולם בסבב האחרון היא ניצחה אותו עם 57.4% מהקולות.

רבים מתומכיו של ג'ונסון מאשימים את סונאק שעזר להדיח את ראש הממשלה הקודם מתפקידו, אולם אמש צייץ סונאק בחשבון הטוויטר שלו הודעת מחווה כלפי יו"ר המפלגה הקודם, וכתב כי ג'ונסון "השיג את הברקזיט ואת מבצע החיסונים הגדול. הוא הוביל את המדינה שלנו דרך חלק מהאתגרים הגדולים ביותר שידענו, ולקח על עצמו לעמוד מול פוטין והמלחמה הברברית שלו מול אוקראינה. תמיד נהיה אסירי תודה לו על כך".

רה''מ בריטניה ליז טראס מתפטרת מתפקידה
רה''מ בריטניה ליז טראס מתפטרת מתפקידה | צילום: רויטרס

כזכור, לאחר שלפחות 16 מחברי המפלגה השמרנית קראו לה להתפטר, ושניים מארבעת השרים הבכירים ביותר בממשלתה אף התפטרו, הודיעה בשבוע שעבר ליז טראס על התפטרותה מתפקיד ראש הממשלה, בו כהנה כחודש וחצי בלבד. בהצהרתה מחוץ למעון ראש הממשלה ברחוב דאונינג 10 אמרה טראס: "נכנסתי לתפקיד בתקופה של חוסר יציבות כלכלית ובינלאומית גדולה".

"משפחות ועסקים חששו לשלם את החשבונות שלהם", אמרה. טראס הוסיפה כי היא מכירה בכך ש"לא יכלה לספק את המנדט שבשמו נבחרתי" (הכוונה היא להבטחותיה לבוחרים), וכי יתקיימו בחירות להנהגת המפלגה השמרנית "שיסתיימו במהלך השבוע הבא". בתקופת כהונתה הקצרה, טראס נאלצה לנטוש כמעט את כל תוכנית הכלכליות שבשמן נבחרה, ואף פיטרה את שר האוצר קוואזי קווארטנג.