פריצת דרך? "גלולה חדשה יעילה כאמצעי מניעה לגברים"

חוקרים בארה"ב הכתירו כהצלחה את שלב הניסוי על עכברים בתרופה שמקפיאה זמנית את תנועת הזרע אצל הזכר, ומאפשרת קיום יחסי מין ללא הפרייה. החוקרים מתלהבים מהיתרונות הייחודיים: נטילת התרופה באופן חד פעמי, השפעה מיידית ואי-פגיעה בפריון הגבר

זמן צפייה: 01:34

מחקר שפורסם אתמול (שלישי) בכתב העת Nature Communications חושף תרופה חדשה שנמצאת בפיתוח ותוכל לשמש כאמצעי מניעה שנלקח בבליעה, כמו גלולות - לגברים. התרופה נמצאת כרגע בשלבי ניסוי, ולאחר שזכתה להצלחה רחבה בניסוי על עכברים אומרים החוקרים כי הם מוכנים לעבור לשלב הבא ולנסות על בעלי חיים נוספים, ובשנים הקרובות לעבור לשלב הניסיוני על בני אדם.

התרופה הוזרקה לעכברים זכרים, ובשעתיים וחצי שלאחר מכן הוכיחה 100 אחוזי יעילות בחסימת הזרע של המכרסם להגיע לביצית של הנקבה ולהפרות אותה. לאחר שלוש וחצי שעות התרופה הוכיחה יעילות של 91%, והשפעתה פגה ביום שאחרי. על פי החוקרים, העכברים להם הוזרקה התרופה הצליחו להתרבות בהמשך הזמן בהצלחה ונולדו להם צאצאים בריאים.

פוריות
פוריות | צילום: פוטוליה

חוקר בכיר שפיקח על הניסוי בשלבים מאוחרים אמר כי גברים יצטרכו ליטול את התרופה פעם אחת, מיד לפני קיום יחסי מין. כיום האפשרויות למניעת הריונות שעומדות בפני גברים הם כריתת צינורית הזרע או שימוש בקונדומים. ניסויים אחרים שנעשים בתחום אמצעי המניעה עבור גברים כוללים טיפולים הורמונליים, כגון טסטוסטרון, שעוצרים את ייצור הזרע, אולם הטיפול ההורמונלי דורש מהגברים לקחת אותו לאורך זמן, והשפעתו מתחילה רק לאחר מספר חודשים.

המחקר החל לפני כארבע וחצי שנים, כאשר פוסט-דוקטורנטית בשם מלאני באלבלך ניסתה למצוא תרופה למחלת עיניים נדירה, והתרופה הניסיונית אותה נתנה לעכברים הקפיאה את תנועת הזרע שלהם לזמן קצר. כאשר הציגה את התוצאות לחבריה במרכז הרפואי-לימודי וויל קורנל בניו יורק, הבינה חברתה לצוות ד"ר לוני לוין כי מדובר "בגביע הקדוש", כך לדבריה.

התרופה עברה לשלב ניסויים על ארנבות, והכוונה של צוות המחקר הוא לנסות מולקולות קשורות כדי למצוא את ההרכב הטוב ביותר לטיפול בבני אדם.