"טראמפ: שוחחתי עם נשיא אוקראינה לבקשתו של שר האנרגיה"

האתר "אקסיוס" דיווח כי נשיא ארה"ב טען שלא היה מעוניין לשוחח עם זלנסקי, אך עשה זאת עבור ריק פרי • דיווח: שר האנרגיה האמריקני ניסה לשכנע את אוקראינה לערוך שינויים בחברת הגז והנפט שלה

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בוושינגטון
הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בוושינגטון | צילום: רויטרס

פרשת אוקראינה גייט: הנשיא טראמפ טען כי לא רצה כלל לשוחח עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי, אך עשה זאת לבקשתו של שר האנרגיה האמריקני, ריק פרי - כך דווח הלילה (ראשון) ב"אקסיוס". על פי הדיווח, הדברים נאמרו במהלך שיחת ועידה עם גורמים רפובליקנים - כך על פי שלושה מקורות.

הדוברת של פרי אמרה ל"אקסיוס" כי שר האנרגיה "עודד את טראמפ לבצע את השיחה עם נשיא אוקראינה כדי לדון בענייני אנרגיה וכלכלה". על פי הדיווח באתר, הבית הלבן לא מסר תגובה.

יש לציין כי טראמפ כבר הודה כי שוחח עם זלנסקי אודות ביידן, אך טען כי לא עשה זאת משיקולים פסולים. על פי תמלול השיחה, שפורסם על ידי הבית הלבן, השניים אכן שוחחו אודות אפשרות שאוקראינה תקנה נפט מארצות הברית ואודות נושאים הקשורים לאנרגיה.

לכתבות נוספות בנושא >>

פרשת אוקראינה-גייט: "איש מודיעין נוסף שוקל להתלונן על טראמפ"

דיווח: שליחי טראמפ ניסו לחייב את אוקראינה לחקור את יריביו

ההסתבכויות של טראמפ: מהו הליך ההדחה וכיצד הוא מתנהל?

שר האנרגיה האמריקני ריק פרי
שר האנרגיה האמריקני ריק פרי | צילום: רויטרס

בתוך כך, באתר "פוליטיקו" דווח אמש כי פרי היה מעורב בניסיונות לשכנע את הממשל החדש באוקראינה לערוך שינויים בחברת הגז והנפט הממשלתית. גורמים אמרו לגוף התקשורת שאין בידם מידע שהוא ניסה לגרום לאוקראינה לחקור את סגן הנשיא לשעבר ויריבו הפוליטי של טראמפ ג'ו ביידן, אבל הם יכולים לכל הפחות לומר שהוא שיחק תפקיד פעיל במאמצי ממשל טראמפ להשפיע על מקבלי ההחלטות באוקראינה ועל הנשיא וולודימיר זלנסקי.

מהדיווח עולה, שפרי בין היתר דחף לכך שחברת הגז והנפט הממשלתית תרחיב את הוועד המנהל שלה, ותכלול בו אמריקנים. בדוברות מחלקת האנרגיה לא הגיבו על העניין, אבל אמרו שפרי "תמיד קרא למודרניזציה ורפורמות במגזר העסקי ובתחום האנרגיה של קייב במאמץ ליצור סביבה שתמריץ חברות מערביות לעשות עסקים באוקראינה".

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי בטקס ההשבעה
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בטקס ההשבעה | צילום: רויטרס

אתמול דווח ב"ניו יורק טיימס" שאיש מודיעין נוסף שוקל להגיש תלונה נגד טראמפ, בשל שיחותיו עם זלנסקי. הגורם הבכיר היה מקורב יותר לפרשה מאשר חושף השחיתויות הראשון, והיה בין הגורמים שאימתו את גרסתו.

תלונה נוספת, בעיקר כאשר זו מגיעה מצד גורם בכיר ובעל גישה רחבה יותר לנשיא טראמפ, עשויה לחזק את התלונה הראשונית – הנמצאת תחת מתקפה מתמשכת מצדו של טראמפ.

בתוך כך, על פי דיווח ב"בלומברג", הנשיא האמריקני הורה על קיצוץ משמעותי בצוות המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, שמונה כיום 310 איש. בשלב זה לא ידוע מה היקף הצמצום. הצעד תואר כחלק מהמאמץ של הבית הלבן להפוך את זרוע מדיניות החוץ האמריקנית לרזה יותר. הבקשה הועברה על ידי היועץ לביטחון לאומי, רוברט אובריין, וראש הבגל של הבית הלבן מיק מולווני.

טראמפ נואם

מוקדם יותר דווח ב"ניו יורק טיימס" כי שני דיפלומטים אמריקנים ניסחו באוגוסט האחרון טיוטת הצהרה עבור נשיא אוקראינה, שנועדה לחייב את אוקראינה לפתוח בחקירת יריבו הפוליטי של הנשיא טראמפ.

על פי הדיווח, ההצהרה נוסחה על ידי גורדון סונדלנד, שגריר ארה"ב באיחוד האירופי, וקורט ווקר - לשעבר השליח האמריקני לאוקראינה. מטרתה הייתה לחייב את זלנסקי לפתוח בחקירת חברת הגז שבה עבד האנטר ביידן, בנו של ג'ו ביידן - מתמודד מוביל מטעם המפלגה הדמוקרטית לבחירות 2020.