חמישה חודשים אחרי המונדיאל: עובדים שפוטרו ומחו עדיין כלואים בקטר

מאות עובדי אבטחה פוטרו עם סיום הטורניר היוקרתי למרות שהסכם העבודה שלהם כלל שלושה חודשים נוספים - ונותרו ללא כסף וללא קורת גג. שלושה עובדים שהתלוננו על כך נכלאו, ועדיין נמצאים בכלא הקטרי. "רימו אותנו. אמרו שזה המונדיאל הכי יפה שהיה, אבל בסוף הפסדנו הכל"

המונדיאל בקטאר
המונדיאל בקטאר | צילום: רויטרס

חמישה חודשים עברו מאז הסתיים המונדיאל בקטר, אך המחלוקת סביב טורניר הכדורגל הגדול בעולם ממשיכה. שלושה מאבטחים שעבדו במהלך המשחקים עדיין כלואים במדינה, לאחר שהתלוננו על כך ששכרם לא שולם להם במלואו, כך דיווח היום (שישי) "הגרדיאן" הבריטי.

שאקיר אולאה וזפאר איקבל מפקיסטן, יחד עם אזרח הודי נוסף, נידונו לכאורה לשישיה חודשי מאסר כל אחד, נוסף לקנס בסך 2,220 ליש"ט. שלושת הגברים עבדו כמאבטחים במהלך הטורניר והועסקו על ידי חברת כוח אדם מקומית, שפיטרה אותם מספר ימים לאחר הגמר שהתקיים ב-18 בדצמבר 2022, ולמרות שנותרו להם עוד מספר חודשי עבודה לפי ההסכם עליו חתמו. הם נכלאו לאחר שפעלו לקבל שכר שלטענתם לא שולם להם.

המונדיאל בקטאר
המונדיאל בקטאר | צילום: רויטרס

מנהל ארגון זכויות האדם Equidem, אשר חשף את המקרה, קרא לשחוררם של השלושה, וטען כי הם נכלאו רק מכיוון שנאבקו על הזכויות שלהם, כחלק ממאות עובדים שפוטרו יחד למרות שתקופת ההעסקה שלהם טרם הסתיימה. "זו העלות האמיתית של ההתעלמות של פיפ"א מזכויות של אנשים שעוזרים להם לייצר רווחים אדירים", אמר.

לטענת עובדים נוספים שפוטרו, המהלך הגיע באופן מפתיע מכיוון שלכולם נותרו עוד שלושה חודשי עבודה כפי שנחתם בהסכם ההעסקה שלהם. הם קיבלו הוראה לפדות את משכורתם האחרונה, של חודש דצמבר, ולעזוב את מקום המגורים שלהם באופן מיידי. ימים ספורים לאחר הגמר מצאו את עצמם מאות בני אדם מחוסרי עבודה וללא קורת גג. "כשהיו צריכים אותך, התייחסו אליך יפה, אבל עכשיו הם סיימו ואתה כלום בשבילם", אמר אחד העובדים.

גביע המונדיאל, קטאר 2022
גביע המונדיאל, קטאר 2022 | צילום: רויטרס

חודש לאחר שפוטרו, כ-200 עובדים נסעו למשרדי חברת "סטארק אבטחה" שהעסיקה אותם, במטרה שיחזירו אותם לעבודה או ייתנו להם את הכסף שמגיע להם לפי החוזה. "אמרנו להם שאנחנו מוכנים לעבוד, אך הם השיבו שהמונדיאל נגמר ואין עוד עבודה". כשהגיעו עם אוטובוס למשרדים, המנהל התקשר למשטרה כדי שייתפנו.

אחד מהעובדים התראיין ל"גרדיאן" ואמר: "נסענו לקטר כדי להרוויח כסף ולייצר חיים טובים יותר למשפחה שלנו, אבל החברה והרשויות רימו אותנו. הרגשנו חסרי אונים". עובד אחר הוסיף: "פיפ"א אומרים שזה המונדיאל היפה ביותר שהיה, אבל בסופו של יום הפסדנו הכל".