פתרון לסכנת ההכחדה? קרנף רחב שפה נולד בהזרעה מלאכותית בארה"ב

המלטת הגור הבריא היא התפתחות קריטית בהצלת המין הדרומי, כמו גם הצפוני - שממנו נותרו שתי נקבות בלבד. החוקרים סבורים שבתוך עשרים שנה לכל היותר הזן יתרבה. "יש בעיות, אבל נתגבר עליהן"

זמן צפייה: 00:31

גור קרנפים רחב שפה נולד הלילה (חמישי) בהצלחה באמצעות הזרעה מלאכותית בגן החיות של סן דייגו שבארצות הברית. מדובר בצעד חשוב בהצלת מין קרנפים נוסף מסכנת הכחדה.

גן החיות הכריז כי האמא, ויקטוריה, ילדה גור בריא, לאחר המלטה שערכה כחצי שעה. "כולנו בגן חיות סן דייגו שמחים על הגעתו לעולם של גור הקרנף המיוחד", אמרה ברברה דוראנט, מנהלת מדע הרבייה בגן החיות.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

נזק לרכבים וכתובת נאצה: חשד לפשע שנאה בג'סר א-זרקא

בפעם השנייה בתוך שבוע: קוריאה הצפונית שיגרה טילים בליסטיים

דיווח: מלך בחריין סירב לבקשת נתניהו להיפגש בחודש הבא

גור קרנף רחב שפה (סן דייגו)
גור קרנף רחב שפה (סן דייגו)

ויקטוריה קיבלה זרע קפוא באמצעות הזרעה מלאכותית מקרנף זכר רחב שפה בחודש מארס 2018 לאחר ביוץ. היא נשאה את העגל שלה במשך יותר משנה - 493 ימים. לעת עתה, האם והעגל יישארו יחדיו ויוצגו בתערוכה לקהל הרחב, כדי לתת להם זמן להתחבר. לאחר התקופה עם אימו יועבר העגל למרכז הצלת הקרנפים ניקיטה קאהן שבגן החיות, שם נמצאת גם הקרנפית אמאני, שצפויה להמליט גם כן בהזרעה מלאכותית בספטמבר או אוקטובר.

"לא רק בואו של העגל הבריא משמח אותנו", אמרה דוראנט. לדבריה, "גם הקרנף הלבן הצפוני נמצא בסכנת הכחדה, וההתפתחות הנוכחית היא צעד קריטי להצלתו". הקרנף הלבן הצפוני הוא תת-מין רחוק של הדרומי. כיום נותרו רק שני קרנפים לבנים צפוניים על כדור הארץ – ומדובר בשתי נקבות, וזכרים ממין זה אין בנמצא. הקרנף הלבן הצפוני הזכר האחרון, שמו היה סודאן, מת במרץ 2018. מדענים שמרו דגימות זרע קפוא מכמה זכרים ממין זה, באמצעותם הם מקווים להחיותו מחדש.

אמא וגור קרנף רחב שפה
אמא וגור קרנף רחב שפה

מערכת הרבייה של הקרנפים היא מורכבת ביותר, אבל חוקרים מגלים אופטימיות וסבורים שקרנפים לבנים נוספים יוכלו להיוולד בעקבות התהליכים המלאכותיים בתוך עשר או עשרים שנה. "עומדות בפנינו בעיות טכניות רבות שאנו נפתור, אבל זה ייקח זמן", אמר צ'זארה גלי, שעומד בראש חברה המתמחה ברבייה מלאכותית של סוסים.

שוחרי איכות הסביבה טוענים כי קרנפים חשובים להישרדותם של מינים רבים אחרים, בשל התפקיד שהם ממלאים בטיפול בית הגידול הטבעי שלהם.