הפריימריז הרפובליקניים באייווה: טראמפ זכה ביותר מ-50% מהקולות

בצל קור קיצוני ולאחר חודשים של עצרות בחירות, עימותים והחלפת עלבונות, הפריימריז הרפובליקניים יצאו לדרך באייווה - עם ניצחון צפוי וגדול של הנשיא לשעבר, בדרך לקרב חוזר על הבית הלבן מול ביידן. מושל פלורידה רון דסנטיס גבר על שגרירת ארצות הברית באו"ם לשעבר ניקי היילי וזכה במקום השני. טראמפ בנאום הניצחון: "אם הייתי נשיא ישראל לא הייתה מותקפת, הסיטואציה שם איומה כל כך"

זמן צפייה: 04:39

המרוץ לבית הלבן: נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ הוכרז היום (שלישי) כמנצח בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית שנערכו במדינת אייווה, לאחר שזכה באופן חסר תקדים ביותר מ-50% מהקולות. ניצחונו של טראמפ נובא על ידי הסקרים, שמעניקים לו יתרון עצום על יריביו במפלגה גם ברמה הלאומית - וחוזים שהוא יתמודד פעם נוספת מול הנשיא ג'ו ביידן בבחירות הכלליות שיערכו בתחילת נובמבר. מושל פלורידה רון דסנטיס, שנחשב תחילה ליריבו המרכזי של טראמפ אך לא הצליח להתרומם מאז החל את הקמפיין, סיים במקום השני, בפער גדול מתחת לטראמפ, עם 21% מהקולות. שגרירת ארצות הברית באו"ם לשעבר ניקי היילי סיימה במקום השלישי והמאכזב מבחינתה, עם 19%.

"אני רוצה להודות לאנשים הנהדרים של אייווה", אמר טראמפ בנאום הניצחון שלו, "אני באמת חושב שזה הזמן לכולם, למדינה שלנו, להתאחד - בין אם מדובר ברפובליקנים, דמוקרטים, ליברלים או שמרנים". בנוסף, התייחס למלחמה בישראל ואמר: "אם הייתי נשיא, ישראל לא הייתה מותקפת, הסיטואציה שם  איומה כל כך. גם אוקראינה לא הייתה מותקפת - הכל מגיע מאיראן".

דובר הקמפיין של הנשיא לשעבר הוסיף בהודעה שפרסם: "אנשי אייווה שלחו מסר ברור - דונלד טראמפ יהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות. עכשיו הגיע הזמן להפוך אותו לנשיא הבא של ארצות הברית". לפי פרשנים פוליטיים, ניצחונו של טרמאפ היום מוכיח סופית כי כוחו במפלגה הרפובליקנית לא דעך מאז הפסיד בבחירות לנשיאות בשנת 2020. על פי סקרים שונים, למעלה מ-40% מכלל המצביעים של המפלגה הרפובליקנית מגדירים את עצמם כתומכים של הנשיא לשעבר.

טראמפ פריימריז באיווה ארה"ב ארצות הברית
עצרת הניצחון של טראמפ | צילום: רויטרס
תומכת טראמפ באייווה
תומכת טראמפ באייווה | צילום: רויטרס
רון דה-סנטיס, פריימריז באיווה
רון דסנטיס, סיים במקום השני | צילום: רויטרס

בהתייחסות ראשונה לתוצאות, דסנטיס הודה לתומכיו ואמר: "בזכות התמיכה שלכם, למרות כל מה שהשליכו עלינו ולמרות שכולם היו נגדנו, השגנו הישג גדול באייווה". גורם בכיר בקמפיין של מושל פלורידה מסר ל-CNN כי הוא לא מתכוון לפרוש מהמרוץ לנוכח זכייתו במקום השני במדינה הכפרית.

בצל התוצאה המאכזבת מבחינתה, היילי תלתה את תקוותה בתוצאות שתשיג במדינות הבאות שיצביעו בפריימריז: "כשאתם מסתכלים על מצבנו בניו-המפשייר, דרום קרוליינה ומעבר לזה, אני יכולה להגיד בביטחון - אהפוך את המרוץ לדו ראשי". השגרירה לשעבר הודיעה כי בכוונתה לצאת עוד הלילה לניו-המפשייר, בה יערכו הפריימריז בשבוע הבא. "האם אתם רוצים עוד מאותו הדבר או דור חדש של הנהגה שמרנית?", שאלה את תומכיה.

ניקי היילי, פריימריז באיווה
ניקי היילי לאחר ההפסד בפריימריז באיווה | צילום: רויטרס
ניקי היילי
צילום: רויטרס
רון דסנטיס
צילום: רויטרס

המועמד ויווק רמאסוואמי, יזם אמריקני-הודי שניסה את מזלו בפריימריז, סיים במקום הרביעי עם 7.7% מהקולות בלבד. בעקבות התוצאות הערב, ולאחר שבועות של דשדוש בסקרים, רמאסוואמי הודיע על "השעיית" הקמפיין שלו - והביע תמיכה בטראמפ. "אומר את האמת, לא השגנו את ההפתעה שקיווינו להשיג. כעת נעצור את הקמפיין הנשיאותי שלנו. התקשרתי לברך את דונלד טראמפ על ההישג שלו ומעתה הוא יזכה לתמיכה המלאה שלי", אמר היזם לתומכיו.

ויווק רמאסוואמי מודה בהפסד באייווה
ויווק רמאסוואמי מודה בהפסד באייווה | צילום: רויטרס
שלטי בחירות שנקברו בשלג
שלטי בחירות שנקברו בשלג | צילום: רויטרס

הבחירות באייווה, שמחלקת 40 צירים בפריימריז הרפובליקניים, התקיימו בצלו של מזג אוויר קיצוני שמכה בארצות הברית בימים האחרונים. אמש הטמפרטורה במדינה הכפרית צנחה למינוס 25 מעלות, ובעקבות זאת התעורר חשש כי מצביעים רבים לא יצאו מבתיהם.

הפריימריז הרפובליקניים יימשכו עד ל-4 ביוני, כשב-5 במרץ יתקיים "יום שלישי הגדול" (Super Tuesday) - בו נערכות במקביל בחירות מקדימות במספר מדינות גדולות. במסגרת הפריימריז, כל מדינות ארצות הברית ומספר טריטוריות אמריקניות מחלקות מספר מסוים של "צירים" בין המועמדים, בהתאם להישגיהם בבחירות - ולא על פי שיטת "המנצח לוקח הכל". כדי לזכות במועמדות המפלגה לנשיאות, מועמד צריך לגרוף 1,235 צירים. הוועידה הלאומית הרפובליקנית, בה יוכרז המועמד הנשיאותי באופן רשמי, תתקיים במילווקי שבוויסקונסין בין התאריכים 15-18 ביולי.