הדלפות פייסבוק: "שימשה ככלי להפצת שנאה בקרב קבוצת דת בהודו"

לפי מסמכים פנימיים של ענקית הטכנולוגיה, כאשר החברה חוותה עלייה חדה בפופולריות במדינה האסיאתית - הופצו בה פרסומים שליליים רבים שסייעו לתדלוק האיבה בין הרוב ההינדי והמיעוט המוסלמי

אלימות על רקע דתי במהומות 2020 בהודו
אלימות על רקע דתי במהומות 2020 בהודו | צילום: רויטרס

מסמכים פנימיים של ענקית הטכנולוגיה פייסבוק שנחשפו היום (ראשון) בתחקיר של הוול סטריט ג'ורנל, חשפו כי בזמן שהבחרה צברה פופולריות גבוהה בשנת 2019 בהודו, חוקרים פנימיים הזהירו כי הפלטפורמה של החברה שימשה לתדלוק השנאה הדתית בין הרוב ההינדי לבין המיעוט המוסלמי במדינה.

בין היתר, חוקרי החברה ניטרו שטף של פוסטים שפורסמו ברשת החברתית שעוסקים בקנאות דתית, פייק-ניוז ועידוד האלימות, כאשר דו"ח אחד קושר לכאורה בין הפעילות בפייסבוק לבין המהומות  הקשות על רקע דתי בחודש פברואר 2020 בלדהי, במהלכן נהרגו 53 בני אדם, כך לפי הוול סטריט ג'ורנל.

מרק צוקרברג ופרנסיס הווגן
מארק צוקרברג ופרנסיס הווגן | צילום: GettyImages / תוכנית ''60 דקות''

כזכור, מדליף נוסף שעבד בחברת פייסבוק טען אמש בהדלפה נוספת כי החברה העדיפה לייצר רווחים על פני התמודדות עם שיח השנאה שעלה וצמח ברשת. העיתון "וושינגטון פוסט" פרסם שלשום את העדות של המדליף שגולל את עדותו במזכר ובו הוא גם מביא דברים של מנהל תקשורת לשעבר בחברת פייסבוק, שסיפר לו כי החברה התעלמה מההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות בשנת 2016, אז נבחר דונלד טראמפ לנשיא.

המדליף מספר גם על הבדלים מהותיים בין ההצהרות הפומביות של החברה בראשות מארק צוקרברג לבין קבלת ההחלטות בתוך החברה. לדבריו, פרויקט intertnet.org, שנועד לחבר מדינות עולם שלישי לרשת העולמית, נועד לתת אחיזה לפייסבוק כדי להפוך להיות ספקית החדשות היחידה בעולם.

מארק צוקרברג פייסבוק
מארק צוקרברג | צילום: רויטרס

בתחקיר שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" במספר חלקים נחשף בין היתר כיצד החברה הייתה מודעת להשלכות השליליות שהיא גורמת למשתמשיה, ומצד שני נכשלת במאבק בתופעה. כך למשל, באחת השקופיות ממצגת שהוצגה בשנת 2019 בנושא "ההשפעות של אינסטגרם על בני נוער", נכתב: "אנחנו מחמירים את בעיות דימוי הגוף בקרב בני נוער", כך לפי הוול סטריט ג'ורנל. עוד נכתב באותה המצגת כי "בני נוער מאשימים את אינסטגרם בגרימת חרדה ודיכאון".