"קופים מאפריקה": השיחה הגזענית של רייגן וניקסון • האזינו

הארכיון הלאומי פרסם לאחרונה הקלטת שיחה בין השניים ב-1971, שבה מושל קליפורניה דאז התייחס לדיפלומטים מטנזניה באופן גזעני. "עדיין לא נוח להם לנעול נעליים"

זמן צפייה: 02:53

כשהיה מושל קליפורניה בשנת 1971, נשיא ארצות הברית לשעבר רונלד רייגן שוחח עם הנשיא דאז ריצ'רד ניקסון, וביטא עמדות גזעניות כלפי דיפלומטים שחורים ממדינות אפריקה. כך חשף הארכיון הלאומי של ארצות הברית, שפרסם לאחרונה את הקלטות השיחה המלאות.

השניים שוחחו אחרי הצבעה באו"ם על מעמדה הבין-לאומי של טאיוואן, בצל מאבק עצמאותה ושחרורה משליטתה של סין. ארצות הברית תמכה בעצמאות המדינה, אך האומות המאוחדות הצביעו נגד עצמאותה של טאיוואן, שמבחינה רשמית אינה עצמאית עד עצם היום הזה, כולל גם מדינות אפריקה שהצביעו בעד סין ונגד העמדה האמריקנית.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"אין עילה לפסול אותם": המפלגה שנוסדה כדי לשחרר את יגאל עמיר

האינטרסים של חמאס וישראל מצטלבים – אך האם הקיץ יעבור בשקט?

דיווח פלסטיני: אחיו של המחבל נהרג בעבר בהפגנות בגבול הרצועה

רונלד רייגן, נשיא ארצות הברית ומושל קליפורניה לשעבר
רונלד רייגן, נשיא ארצות הברית ומושל קליפורניה לשעבר

"אני אומר לך", אמר אז רייגן לניקסון, "לראות בטלוויזיה את הקופים האלה מהמדינות האלה באפריקה... לעזאזל איתם, עדיין לא נוח להם לנעול נעליים". הנשיא פרץ בתגובה בצחוק גדול. רייגן התייחס לריקוד של אותם דיפלומטים באו"ם ברגליים יחפות, לאחר שניצחו את ארצות הברית בהצבעה.

ריצ'רד ניקסון, נשיא ארצות הברית לשעבר
ריצ'רד ניקסון, נשיא ארצות הברית לשעבר

כשההקלטות נחשפו לראשונה על ידי הארכיון הלאומי רייגן עוד היה בחיים, וכדי להגן על פרטיותו התוכן הגזעני שלהן הוסתר. מותו של רייגן ב-2004 ביטל את חשש הפרטיות, ולפני שבועיים, בעקבות פנייתו של חוקר, שיחרר הארכיון את ההקלטות המלאות ופרסם אותן ברשת. נכון לרגע זה חשיפת ההקלטה לא מעוררת גלים בקרב ציבור האמריקני. הן פורסמו במגזין הנחשב "האטלנטיק", אך אין לו קוראים רבים ולכן השיחה לא הגיעה לציבור הרחב.