התחממות נוספת ביחסים: איראן הזמינה את מלך סעודיה לביקור

כחודש אחרי שהמדינות סיכמו על חידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן, לאחר שנים של סכסוך שהזין מלמות פרוקסי ברחבי המזרח התיכון - משרד החוץ של הרפובליקה האיסלאמית הזמין את המלך סלמאן לביקור רשמי בטהרן

נשיא איראן ראיסי וסלמאן מלך סעוד
נשיא איראן ראיסי וסלמאן מלך סעודיה | צילום: רויטרס

משרד החוץ האיראני הזמין היום (שני) באופן רשמי את סלמאן מלך סעודיה לביקור רשמי בבירה טהרן. ההזמנה מגיעה במסגרת ההתחממות ביחסים בין שתי המדינות לאחרונה, לאחר שנים של סכסוך שהזין מלמות פרוקסי ברחבי המזרח התיכון, בהן טהרן וריאד תמכו בצדדים מנוגדים מתימן ועד סוריה, המהפכנית השיעית איראן והממלכה בהנהגת סונים הגיעו להסכם לסיום קרע דיפלומטי בן שבע שנים.

לפני כחודש, התקשורת האיראנית דיווחה כי בתום ארבעה ימי משא ומתן בבייג'ינג שבסין הודיעו איראן וסעודיה על חידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן. בין היתר, הוסכם על פתיחה מחדש של השגרירויות בחודשיים הקרובים.

Whatsapp Image 2023 03 11 At 1
איראן, סעודיה, סין | צילום: רויטרס

בנוסף, צוין כי נציגי שלוש המדינות חתמו על ההודעה הרשמית הבאה: "במענה ליוזמה של נשיא סין במסגרת הסיוע להרחבת הקשרים בין איראן וסעודיה ומתוך רצון של שתי המדינות לפתור את המחלוקות בינהן באמצעות דיאלוג ודיפלומטיה המתבססת על קשרים ידידותיים – נפגשו שמח'אני ואל-עיבאן ודנו על חידוש הקשרים בין שתי המדינות. תוצאות המו"מ בין שתי המדינות הן שאיראן וסעודיה הסכימו על חידוש הקשרים הדיפלומטיים ועל פתיחה מחדש של השגרירויות והקונסוליות תוך חודשיים".

עוד נמסר: "שרי החוץ של שתי המדינות ייפגשו במטרה להוציא לפועל החלטה זו ולקיים הכנות לקראת חילופי שגרירים. שתי המדינות הדגישו את כיבוד הריבונות ואי-ההתערבות בענייניה הפנימיים אחת של השנייה. איראן, סעודיה וסין הכריזו על כוונתן הנחרצת להשקיע את מירב המאמצים לחיזור השלום והביטחון האיזוריים והבינלאומיים".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

בתוך כך, שר החוץ אלי כהן אמר היום בריאיון לגל"צ: "הסכם שלום עם סעודיה הוא יעד ובר השגה. יש לנו ואינטרסים משותפים, האויבת שלהם היא איראן - בטח שלא ישראל". לדבריו, "ההתקרבות בין סעודיה לאיראן יכולה להוות משקל נגד להתקרבות בין ישראל לריאד".