ראיסי בהשבעתו: "נשק גרעיני הוא דבר אסור מבחינה דתית"

יומיים לאחר אירוע העברת הסמכויות מהמנהיג העליון של איראן, חמינאי, הנשיא של הרפובליקה האיסלאמית נאם את נאום ההשבעה שלו. "תמיד נהיה לצד העשוקים בשטחים הפלסטינים"

זמן צפייה: 00:28

נשיא איראן החדש, איברהים ראיסי, הושבע היום (חמישי) לתפקידו הרפובליקה האיסלאמית. בנאום ההשבעה שלו, שהתקיים בטהרן, אמר: "אני גאה וכבוד הוא לי לשרת את העם האיראני. אנחנו נהיה תמיד לצד העשוקים בכל העולם – כולל בסוריה, בשטחים הפלסטינים, באפריקה ובתימן".

על תכנית הגרעין האיראינית, אמר כי "תוכנית הגרעין של איראן היא למטרות שלום בלבד ואיראן רואה בנשק גרעיני דבר אסור מבחינה דתית. הסנקציות נגד העם האיראני צריכות להתבטל ואנחנו מברכים כל תהליך דיפלומטי שיביא לכך. הממשלה החדשה תפעל להשגת תקוותו של העם האיראני שרוצה שהמצוקות היומיומיות יטופלו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מתי יחלו ההגבלות ומי יחוייב בבידוד? המדריך להנחיות החדשות

רה"מ בנט: "עתיד החגים תלוי בכמות המתחסנים"

בכיר לשעבר במל"ל יועמד לדין בכפוף לשימוע

בתוך כך, דובר משרד החוץ של איראן, סעיד ח'טיב-זאדה, שלח מסר מאיים לעבר ישראל בטוויטר: "ישראל מאיימת באופן בוטה בפעולה צבאית נגד איראן ומדובר בעוד הפרה של החוק הבינלאומי. התנהגות זו נובעת מתמיכה עיוורת של המערב ואנחנו מבהירים כי כל פעולה טיפשית נגד איראן – תיענה בתגובה נחרצת. אל תנסו אותנו".

נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי | צילום: רויטרס

כניסתו לתפקיד מתרחשת בצל המשבר הביטחוני בנתיבי השיט החיוניים והמשא ומתן בין איראן למעצמות לגבי הסכם גרעין חדש, אותו הסכם משנת 2015, שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ נסוג ממנו במהלך כהונתו.

ראיסי, בן 60, צפוי להציג את הממשלה המיועדת שלו היום ובכך יסתיימו שמונה שנות שלטון של חסן רוחאני. להבדיל מרוחאני המתון, ראיסי נודע לשמצה בשל הטקטיקות האגרסיביות שלו והוא הואשם באחריות להריגתם של אלפי אזרחים - מה שזיכה אותו בכינוי "התליין מטהרן".

ראיסי ייאלץ להתמודד עם הלחץ הבינלאומי המתעצם בעקבות הפרשיות האחרונות במפרץ עומאן ולסמן את כוונותיו בנוגע למאמצים הדיפלומטיים להצלת הסכם הגרעין. ראיסי אמנם אמר שהוא מתכוון להמשיך במשא ומתן בווינה כדי להציל את ההסכם, אך עצם בחירתו מסמנת את חזרתה של איראן לקו אנטי-מערבי קשוח.