דרכה האחרונה: בריטניה נערכת להלוויית המלכה אליזבת'

הבוקר יועבר ארונה של המלכה מבלמורל לאדינבורו שבסקוטלנד, ומחר יורשו תושבי סקוטלנד להגיע ולחלוק כבוד אחרון. בשלישי יועבר הארון ללונדון, וברביעי תיערך תהלוכה רשמית מבקינגהאם אל ארמון ווסטימנסטר, שם תנוח המלכה עד לבוקר הלווייתה בעוד 8 ימים

זמן צפייה: 01:17

אלפי בני אדם בסקוטלנד מחכים הבוקר (ראשון) לבקר את ארונה של המלכה אליזבת' השנייה, ולהיפרד מהאישה שעמדה בראש המונרכיה במשך 70 שנה, יותר זמן מכל מונרך אחר בהיסטוריה המודרנית. הארון מוצב כעת בבלמורל, ויצא ב-12 בצהרים שעון ישראל לאדינבורו, שם מוצב מעון המלוכה הרשמי שבשטח סקוטלנד.

הארון יוצב באדינבורו עד יום שלישי, לפני העברתו ללונדון. הקהל הרחב יוזמן לעבור ליד הארון ביום שני, אולם אזרחי סקוטלנד הוזהרו שצפויים תורים ארוכים ביותר, ונאסר עליהם לצלם ולהקליט את המאורע. ביום שלישי ארונה של המלכה יוטס ללונדון, בלוויית בתה אן, וישהה במהלך הלילה בארמון בקינגהאם.

פרחים מחוץ לארמון בלונדון לאחר מותה של המלכה אליזבת'
פרחים מחוץ לארמון בלונדון לאחר מותה של המלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

ביום רביעי צפויה תהלוכה מרשימה בלונדון, עת ארונה של המלכה יובל על גבי כרכרת תותחים מארמון בקינגהם אל ארמון ווסטימנסטר, הידוע כבית הפרלמנט הבריטי ובזכות מגדל השעון המופרסם שבחזיתו - הביג בן. בתהלוכה צפויים להשתתף בני משפחת המלוכה, שילכו רגלית מאחורי ארונה של המלכה האם.

הארון יונח בהיכל הגדול בווסטמינסטר פאלאס עד לבוקר הלווייתה של המלכה, שתיערך ביום שני הבא, ה-19 בספטמבר. ההלווייה תיערך במעמד נשיא ארה"ב וצפויים להשתתף בה מנהיגים ונציגי מלוכה מכל העולם.

מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי
מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי | צילום: רויטרס

ניו-זילנד ואוסטרליה שתיהן קיבלו היום את מלכותו של צ'ארלס השלישי בטקס מיוחד, כצעד חוקתי וטקסי שצפוי לחזור על עצמו במדינות נוספות בחבר העמים, כמו קנדה למשל. אתמול הוכרז בנה של אליזבת', צ'ארלס, כמלך על ידי "מועצת העלייה" בטקס רשמי שנערך בארמון סנט ג'יימס שבבירה לונדון. הטקס הורכב משני חלקים: תחילה התכנסה המועצה מלכותית ללא נוכחותו של המלך, ואחר כך - צ'ארלס השלישי ערך את ישיבת המועצה הראשונה והוכרז באופן רשמי כמלך בריטניה.

כמה מיועצי המועצה המלכותית, כמו גם רעיתו של צ'ארלס, קמילה, יורש העצר וויליאם, ראש ממשלת בריטניה ליז טראס ושר החוץ של סקוטלנד חתמו על כתב ההכרזה על המלך ב"חדר הכס", שם נשבע אמונים לתפקיד ונשא נאום.

שבועת אמונים למלך צ'ארלס השלישי
שבועת אמונים למלך צ'ארלס השלישי | צילום: רויטרס

במהלך נאומו בטקס ההכרזה אמר המלך צ'ארלס על אימו אליזבת' השנייה: "אמי נתנה דוגמה לאהבה ולשירות חסר אנוכיות. לא היה כמותה באורך תקופת שלטונה ובמסירותה לתפקידה. בעודנו מתאבלים עליה, אנו מודים על החיים לצידה. אני מודע לחובות ולאחריות הכבדה שעברו עכשיו לידי".

המונים הגיעו ללונדון בשעת בוקר מוקדמת ביום שבת, בניסיון לקחת חלק ברגע ההיסטורי הזה ולהיות קרובים עד כמה שאפשר לטקס שהתקיים בארמון סנט. ג'יימס, שם הסמיכה מועצת העלייה את מלכותו של צ'ארלס, כאשר ההמנון החדש נשמע ברקע, ולראשונה אחרי 70 שנה הושרו המילים "אלוהים נצור את המלך".

הנסיכים וויליאם והארי ובנות זוגם
הנסיכים וויליאם והארי ובנות זוגם | צילום: רויטרס

אתמול נראו הנסיכים ויליאם והארי ובנות זוגם כשיצאו מחוץ לארמון בקינגהאם לצפות בקהל הרחב שהגיע לחלוק כבוד לסבתם, בתמונה לא שגרתית אחרי השנתיים האחרונות. כזכור, בשנת 2020 החליט הנסיך הארי לפרוש מהחיים בבית המלוכה, ועבר לארצות הברית יחד עם אשתו מייגן מרקל ושני ילדיהם, ארצ'י וליליבת'. פרישתו של הארי יצרה שערוריה בבית המלוכה ובבריטניה.