70 שנות מלוכה: התחנות בחייה של המלכה אליזבת השנייה

היא הפכה לשם נרדף לבית המלוכה הבריטי, שלא ידע מעולם מלך או מלכה שמלכו תקופה ארוכה כל כך. כשהיא נולדה אף אחד לא דמיין שהיא תהפוך ביום מן הימים למלכת הממלכה המאוחדת. היום היא הלכה לעולמה בגיל 96, אהובה ואהודה, לא רק על אזרחי הממלכה, אלא כמעט על כל אזרחי העולם, ובריטניה תצטרך להסתגל למלך חדש - שיש לו נעליים גדולות מאוד למלא

זמן צפייה: 14:17

המלכה אליזבת השנייה הפכה לשם נרדף לבית המלוכה הבריטי, שלא ידע מעולם מלך או מלכה שמלכו תקופה ארוכה כל כך. אבל כשנולדה בשנת 1926 אף אחד לא דמיין שהיא תהפוך ביום מן הימים למלכת הממלכה המאוחדת. היום היא הלכה לעולמה בגיל 96, ודגל ה"יוניון-ג'ק" בארמון בקינגהאם הורד לחצי התורן.

אליזבת, או בכינויה ליליבת, נולדה בשם אליזבת אלכסנדרה מרי, לדוכס ולדוכסית מיורק. אביה, הנסיך אלברט, לא היה הבן הבכור ולכן לא היה אמור כלל להיות מלך. אמה גידלה אותה כנסיכה, וכילדה היא הייתה בודדה. היא רצתה בחברתם של ילדים אחרים בני גילה, אבל הדבר כמעט לא התאפשר לה. "הנסיכות היו מבודדות מאוד מילדים אחרים. לכן הן תקשרו זו עם זו ובאופן פרדוקסלי, פיתחו עניין רב בכל דבר רגיל", אמר עליה בעבר ד"ר גלן וילסון, מומחה לניתוח אישיותי.

טקס ההכתרה של המלכה אליזבת, פברואר 1952
טקס ההכתרה של המלכה אליזבת, פברואר 1952

"הן היו מסתכלות ממרחק על ילדים אחרים בעודם משחקים והיו מייחלות לדבר איתם ולהתיידד איתם", הוסיף וילסון. כשרצתה להיות בצופים, בבראוניז, הקימו עבורה בבית המלוכה סניף בראוניז פרטי. כשמת סבה, המלך ג'ורג' החמישי, הפך דודה למלך אדוארד השמיני, אבל רצונו להינשא לווליס סימפסון, גרושה אמריקנית, אילץ אותו לוותר על הכתר.

"רעידת האדמה שיצר ויתורו על כס המלוכה של דוד המלכה, אדוארד השמיני, בדצמבר 1936 שינתה את חייה ושינתה את חיי משפחתה בצורה קיצונית. אביה הפך למלך. היא עתידה להיות המלכה", אמרה פט מוריסון, עיתונאית מה-Los Angeles Times. וכך היה אביה למלך ג'ורג' השישי. גם אז הוא עוד קיווה שייוולד לו בן זכר שיירש אותו, אך זה לא קרה.

המלכה אליזבת בילדותה
המלכה אליזבת בילדותה

את מלחמת העולם השנייה בילתה אליזבת בטירת וינדזור שבברקשייר כנערה צעירה. היא בילתה המון באותם ימים, במסיבות עם אנשי צבא שהוזמנו לטירתם, אבל ככל שהמלחמה נמשכה, היא הפעילה לחצים גוברים על אביה לאפשר לה לסייע במערכה.

אחרי הפצרות מרובות הוא נאות לאפשר לה לעבור הכשרה של נהגת משאית בחיל הנשים. שם למדה אפילו להחליף גלגל. אבל בלילה חזרה לארמון ועדיין היא האישה הראשונה בבית המלוכה ששירתה בצבא הבריטי. את בעלה לעתיד, הנסיך פיליפ, פגשה כשהייתה רק בת 13, במשחק טניס, והתאהבה מייד.

המלכה אליזבת, האישה הראשונה בבית המלוכה ששירתה בצבא הבריטי
המלכה אליזבת, האישה הראשונה בבית המלוכה ששירתה בצבא הבריטי

הוא היה קצין צעיר בצי המלכותי, אנרגטי ויוזם, גבר אלפא, אומרים ההיסטוריונים, שכמותו לא הכירה קודם. אביה התנגד למערכת היחסים, גם בשל העובדה ששתי אחיותיו של פיליפ היו נשואות לגרמנים שנחשבו לתומכי המשטר הנאצי. אבל אליזבת לא ויתרה וב-20 בנובמבר 1947 נישאה לפיליפ בכנסיית וסטמינסטר. ממרפסת הארמון, אליזבת ובעלה נופפו להמון המריע.

שנה אחר כך בדיוק נולד בנם, הנסיך צ'רלס, אבל אליזבת לא בדיוק גידלה את בנה. הוא גודל על ידי אומנות כשהיא פוגשת בו שעה אחת בכל יום. ב-6 בפברואר 1952, כשהיא בקניה, בדרך לאוסטרליה וניו זילנד, קיבלה את הבשורה על מות אביה, המלך ג'ורג' השישי.

במלכה אליזבת ובעלה, הנסיך פיליפ
מלכה אליזבת ובעלה, הנסיך פיליפ

היא חזרה בטיסה לבריטניה. כשהיא מוכנה לקבל על עצמה את תפקיד המלכה. טקס הכתרתה ב-2 ביוני 1953 היה הפעם הראשונה בהיסטוריה שטקס ההכתרה של מלכה או מלך צולם ושודר בטלוויזיה. אליזבת הבינה את כוחו של השידור הטלוויזיוני ושיתפה איתו פעולה, חוץ משני רגעים בטקס שדרשה כי יישארו פרטיים.

היא גם ייסדה את הנוהל שלפיו כל ראש ממשלה יגיע אליה אחת לשבוע בימי שלישי לעדכן אותה בענייני הממלכה. ראש הממשלה הראשון שמולו עבדה, וינסטון צ'רצ'יל, היה גם המנטור של אביה. אחריו עברו בסך הכל עוד 15 ראשי ממשלה, אבל מבחינתה איש מהם לא היה צ'רצ'יל.

Philip The Sun
הנסיך פיליפ והנסיכה דיאנה | צילום: The Sun

ב-1981 היא חוותה סוג של ניסיון התנקשות כשכדורי סרק נורו לעברה. היא לא התרגשה במיוחד. השנה שאותה הגדירה הנוראה בחייה הייתה 1992. "שנת 1992 היא לא שנה שאזכר בה בעונג צרוף", אמרה בעבר המלכה. באותה שנה התגרשו שלושה מארבעת ילדיה. צ'רלס נפרד מדיאנה לאחר בגידותיו בה עם קמילה.

הנסיך אנדרו התגרש משרה פרגוסון. אחרי שזו הביכה לא מעט את בית המלוכה. לא זאת בלבד, באותה השנה, הנסיכה אן התגרשה מבעלה שבגד בה. למרות כל זאת, "היא המשיכה הלאה והיא לא אמרה דבר ואיש לא העז לשאול אותה יותר", אמרה פני ג'ונור, היוגרפית של בית המלוכה. ואם לא די בכך, באותה שנה גם פרצה שריפה בטירת וינדזור, הארמון האהוב עליה. היא לא רוותה נחת מבנה בכורה צ'רלס שהשביע אותה מרורים, בייחוד במערכת יחסיו עם דיאנה.

ואז אירעה הטרגדיה של מותה. המלכה לא השכילה להבין את כאב ההמונים ולא חזרה מווינדזור ללונדון מייד לאחר האסון, כשהציבור הנסער דווקא ציפה לראותה ולהאזין למוצא פיה. אחר כך, כשהבינה את טעותה, באה להניח זר ונשאה נאום בלתי נשכח.

המלכה אליזבת רוכבת על סוס, לפני ניסיון התנקשות בו כדורי סרק נורו לעברה
המלכה אליזבת רוכבת על סוס, לפני ניסיון התנקשות בו כדורי סרק נורו לעברה

המלכה אליזבת, 1992
המלכה אליזבת, 1992

"היא הייתה אדם מיוחד ומוכשר. בזמנים טובים ובזמנים רעים, היא מעולם לא איבדה את יכולתה לחייך ולצחוק", אמרה עליה המלכה במותה. פרשנים רבים העריכו במרוצת השנים כי תעשה הכול למנוע מבנה צ'רלס את המלוכה והתלוצצו כי תחיה מספיק שנים כדי שבנו, הנסיך ויליאם, יירש אותה.

היא נאלצה לקבל לחיק משפחת המלוכה אמריקנית, שחקנית, מייגן מרקל, שהתחתנה עם הנסיך הארי. עד שבני הזוג לא יכלו עוד, עזבו את בית המלוכה ברעש גדול וערקו לארה"ב. מה שלא הוסיף אצלה נקודות לבנה צ'רלס שהיה זה שזיכה את מייגן ביחס המשפיל.

גם בנה האהוב, הנסיך אנדרו, שבצעירותו זכה לתהילה על שירותו כטייס קרב במלחמת איי פוקלנד, לא הסב לה נחת בשנים האחרונות, כשהתיידד עם הפדופיל והסרסור, ג'פרי אפשטיין, ונטען נגדו כי גם הוא קיים יחסי מין עם קטינות שאולצו לעשות זאת על ידי ההרמון של אפשטיין.

המלכה אליזבת', הנסיך הארי ורעייתו, מייגן מרקל. לא הסבו נחת למלכה | צילום: רויטרס

באפריל 2021 מת בעלה, הנסיך פיליפ, כמעט בן מאה. אירוע שאותו קיבלה, כצפוי, באופן קשה ביותר. היא פגשה מנהיגים מכל העולם. בסופו של דבר אפילו את דונלד טראמפ שכדרכו, לא הפסיק להתרברב אחרי הפגישה. גם כדי להסיט את תשומת הלב מפרשת החקירה של בנה, הנסיך אנדרו, המעורב עד צוואר בפרשת ג'פרי אפשטיין, היא קיבלה על עצמה להוביל את פסגת האקלים של האו"ם בגלזגו שבסקוטלנד.

אולם הרעה במצב בריאותה מנעה את הגעתה המתוכננת לפסגה. הרופאים של המלכה אמרו לה לנוח בשבועיים הקרובים לפחות. השנה החולפה, האחרונה בחייה, הייתה לא פשוטה למלכה. בעיות הבריאות שלה החריפו ומנעו ממנה מלהשתתף בפעילויות רבות. הקושי הפיזי ניכר היטב, גם במעט התמונות הרשמיות שפורסמו.

תמונתה האחרונה של המלכה אליזבת יחד עם ראש הממשלה הנכנסת ליז טראס
תמונתה האחרונה של המלכה אליזבת יחד עם ראש הממשלה הנכנסת ליז טראס | צילום: מתוך טוויטר

היא חלתה בקורונה והחלימה, אך הודתה שהחוויה הייתה קשה מאוד ומתישה עבורה. לכך יש לצרף את הבעיות והסקנדלים מבית שנמשכו כל הזמן. את המשבר הפוליטי והכלכלי בבריטניה של אחרי הקורונה, התהליך של בחירת ראש הממשלה החדש והפלישה הרוסית לאוקראינה. הפעולה הרשמית האחרונה שלה השבוע הייתה להטיל על ליז טראס, מחליפתו של בוריס ג'ונסון, להקים ממשלה.

היום מי שהחזיקה בתור מלוכה יותר מכל מלך ומלכה בהיסטוריה המודרנית הלכה לעולמה. אהובה ואהודה, לא רק על אזרחי הממלכה המאוחדת, אלא כמעט על כל אזרחי העולם, כשבריטניה וגם אנחנו נצטרך להסתגל למלך חדש שיש לו נעליים גדולות מאוד למלא ושאימו לא כל כך העריכה.