איראן ציידה 51 מעריה במערכות הגנה: "לסכל מתקפות זרות"

סגן שר ההגנה האיראני מהדי פרחי אמר כי הרפובליקה האיסלאמית הציבה מערכות הגנה אזרחית ב-51 מעריה "כדי לסכל כל מתקפה זרה אפשרית". עוד נאמר כי אותן מערכות "מאפשרות לכוחות המזוינים של איראן לזהות ולנטר איומים מסביב לשעון". עם זאת, הוא נמנע מלנקוב ספציפית בשמן של מדינות שמהוות איום

זמן צפייה: 01:09

איראן ציידה 51 מעריכה במערכות הגנה אזרחיות "כדי לסכל כל מתקפה זרה אפשרית", כך אמר היום (שבת) סגן שר ההגנה האיראני מהדי פרחי, שדבריו צוטטו בסוכנות הידיעות רויטרס ובתקשורת האיראנית - זאת על רקע המתיחות עם ישראל וארצות הברית. לפי הדיווח, אותן מערכות "מאפשרות לכוחות המזוינים של איראן לזהות ולנטר איומים מסביב לשעון בהתאם לסוג האיום והסיכון". עם זאת, פרחי נמנע מלנקוב ספציפית בשמן של המדינות שמהוות איום על הרפובליקה האיסלאמית.

"בימים אלה, בהתאם לעוצמתן של מדינות מסוימות, הלוחמה הפכה מסובכת יותר", אמר הבכיר האיראני, ונקב במושג "לחימה היברידית", שכולל מתקפות הסייבר, וכן מתקפות ביולוגיות ורדיואקטיביות - שהחליפו, לדבריו, את הלוחמה ה"קלאסית". בעבר, נזכיר, האשימה איראן את ישראל וארצות הברית במתקפות סייבר בשנים האחרונות שפגעו בתשתיות המדינה. איראן גם האשימה את ישראל בחבלה במתקני הגרעין שלה.

Iranian Armed Forces Chief Of Staff Major General Bagheri And Other Top Commanders Are Present During A Large Scale Drone Combat Exercise Of Army Of The Islamic Republic Of Iran, In Semnan
מפקד צבא איראן מוחמד באגרי וקצינים נוספים בתרגיל צבאי | צילום: רויטרס

בתוך כך, אמש, בתדרוך לעיתונאים, אמרה דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר כי ארצות הברית לא תתפשר בתמיכתה בעצמאות החקירות של סבא"א, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. "אם איראן מוכנה לעמוד בהתחייבותיה במסגרת ההסכם שנחתם ב-2015 - אנחנו מוכנים לעשות אותו דבר", אמרה ז'אן פייר, "חקירות סבא"א הן אמצעי הגנה, ועמדתנו בנושא ברורה. איראן צריך לענות שזה ברור שהחקירות אינן פוליטיות. הן לא קלפי מינוף או מיקוח. ברגע שמנכ"ל סבא"א ידווח שהנושאים הבעייתיים התבררו ונפתרו - הם ירדו מסדר היום, לא לפני כן".

עוד היא הוסיפה: "לא אמורה להיות כל התניה מותנית בין יישום מחדש של הסכם הגרעין לבין חקירות הקשורות להתחייבויות החוקיות של איראן, וכמובן שעדיף לחזור להסכם ללא בעיות הגנה שנותרו פתוחות. הכוח להשיג זאת נמצא במלואו בידיה של איראן".

Whatsapp Image 2022 09 03 At 0
קארין ז'אן-פייר, דוברת הבית הלבן | צילום: רויטרס

חקירות סבא"א נגד האיראנים מתנהלות כבר שלוש שנים, ולאחרונה נשמעו התבטאויות בנושא הן מפי הדובר בארגון לאנרגיה אטומית באיראן, הגוף הרשמי ברפובליקה האיסלאמית שמנהל את תוכנית הגרעין, שקרא לדרישות סבא"א "מוגזמות", והן מפי נשיא איראן בעצמו, איברהים ראיסי, שאמר כי "עסקה שתחזיר אותנו להסכם הגרעין צריכה להבטיח הקלה משמעותית בסנקציות והסרתן, וסגירה של חקירת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

בסביבתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיבו על תשובת האיראנים להסכם הגרעין, ובכיר בממשל האמריקני אמר כי היא מהווה "צעד אחורה" ו"אינה מעודדת בכלל". מקור דיפלומטי באירופה אמר גם הוא כי תגובתה של איראן נראתה "שלילית ולא אחראית", וכך נדמה כי חתימה על חזרה להסכם גרעין היא אפשרות שהולכת ומתרחקת.

מממשל ביידן נמסר אמש כי הם "לומדים את תגובת האיראנים, אבל בשורה התחתונה המצב לא מבטיח", זאת לאחר כשנה וחצי של דיונים בין מעצמות המערב לטהרן, ואחרי שמקורות המעורבים בדיונים הביעו גישה אופטימית לגבי החזרה להסכם הגרעין.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה | צילום: רויטרס

גם בכירים ישראלים הגיבו אתמול על התגובה האיראנית להסכם הגרעין, והם טוענים כי התגובה "מרחיקה את הסיכוי לחזרה קרובה להסכם, אבל זה ממש לא סוף סיפור". הבכירים הוסיפו כי המו"מ לא הסתיים, וכי ישראל "ממשיכה במאמצים לבלימתו, חרף האיתותים החיוביים".

משיחת הטלפון האחרונה של ראש הממשלה יאיר לפיד עם נשיא ארה"ב, הובן מביידן כי אין כוונה לסגת מההתחייבות שלא לאפשר את סגירת תיקי החקירה של סבא"א. עוד נאמר בשיחה כי אחד הדברים הכי חשובים לישראל זה חופש הפעולה מול איראן ועל פי גורמים ישראלים הנשיא ביידן התחייב שוב לחופש הפעולה הישראלי. בירושלים התרשמו בתום השיחה כי ארה"ב לא מתכוונת להתפשר בסוגיות שקריטיות לישראל, כגון מעמד משמרות המהפכה.

לפני כשבוע תקף לפיד את ההסכם המתהווה בתדרוך לכתבים, ודיבר על המצב הנוכחי בו "שוב האיראנים מעלים דרישות, ושוב מנהלי המו"מ מוכנים לעשות עוד ועוד ויתורים, שוב. זה לא קורה בפעם הראשונה. מדינות המערב מציבות קו אדום, האיראנים מתעלמים ממנו, אז מזיזים את הקו האדום. אם האיראנים didn’t take it, איך קורה שהעולם didn’t leave it?".