הלוויית המאה: מיליון בני אדם ילוו את הפרידה מהמלכה אליזבת'

2,000 מנהיגים, אלפי מאבטחים ומיליון משתתפים: הבוקר ייסגר היכל ווסטמינסטר למבקרים ובשעה 13:00 יחל טקס ההלוויה הרשמי של מלכת בריטניה המנוחה. אחר הצהריים הוא יועבר לארמון וינדזור, שם תיטמן אליזבת' לצד בעלה פיליפ. משדר מיוחד החל מ-12:00

זמן צפייה: 01:46

בריטניה מתאבלת: אחרי שהמונים המתינו במשך שעות ארוכות כדי לחלוף על פני ארונה של המלכה אליזבת' השנייה, שהלכה לעולמה לפני 10 ימים, הבוקר (שני) ייסגר היכל ווסטמינסטר לתנועת מבקרים. לפי ההערכות, כ-400 אלף בני אדם חלפו על פני הארון בימים האחרונים. משדר מיוחד בחדשות 13 החל מהשעה 12:00. 

אז יחלו ההכנות לטקס ההלוויה הרשמי שייצא לדרך בשעה 13:00. עוד קודם לכן ארונה של המלכה יועבר ממבואת הפרלמנט בווסטמינסטר לכנסייה על ידי 142 מלחים מחיל הים הבריטי. משפחתה של המלכה המנוחה, ובראשה המלך צ'ארלס השלישי, ילוו את הארון.

המונים ישנים ברחובות כדי לתפוס מקום בצעדת הלוויית המלכה אליזבת'
המונים ישנים ברחובות כדי לתפוס מקום בצעדת הלוויית המלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל לצד ארונה של המלכה אליזבת'
הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל לצד ארונה של המלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

הנשיא ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל סמוך לארון המלכה אליזבת'
הנשיא ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל סמוך לארון המלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון חולק כבוד למלכה אליזבת'
נשיא צרפת עמנואל מקרון חולק כבוד למלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

את תחילת ילוו גם 2,000 מנהיגים ונציגי מרחבי העולם, בהם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג. שמונה דקות לפני השעה 13:00 תגיע השיירה לשער המערבי של כנסיית ווסטמינסטר ובשעה 13:00 יחל הטקס הרשמי שאותו יוביל הארכיבישוף של קנטבורי.

בשעה 13:55 יישמע אורגן הכנסייה ומיד לאחר מכן שתי דקות דומייה לזכרה של המלכה. בשעה 14:00 בדיוק יסתיים הטקס הרשמי ויושמע המנון הממלכה המאוחדת. בהמשך, בסביבות השעה 17:00, יובא ארונה של המלכה לארמון ווינדזור, שם תובא המלכה למנוחות בטקס פרטי ומצומצם שצפוי להיערך בשעה 21:30 שעון ישראל ואליזבת' תיקבר לצד בעלה פיליפ והוריה המלך ג'ורג' והמלכה אליזבת' האם.

מבואת הפרלמנט בווסטמינסטר שם הונח ארונה של המלכה אליזבת'
מבואת הפרלמנט בווסטמינסטר שם הונח ארונה של המלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

אמש ב-20:00 הממלכה הבריטית עמדה דקה דומייה לזכרה של המלכה האהובה, ששלטה על חבר העמים הבריטי במשך 70 שנים רצופות. לפני כן התקיים טקס תפילה באתר "קלפיס" המפורסם בסקוטלנד, שבו מוצב פסל של ראש סוס בגובה של 30 מטרים. באגם שמסביב לפסל ישוטו 96 נרות צפים, אחד לכל שנה בחייה של המלכה.

טקס ההלוויה של המלכה יהיה כנראה אירוע שובר שיאים מבחינה טלוויזיונית. נכון להיום, המשדר הנצפה ביותר של אירוע שהתקיים בבריטניה היה טקס הלוויה של הנסיכה דיאנה בשנת 1997, שבו צפו 32.1 מיליון בני אדם. לא היה אף אירוע מלכותי שבו צפו יותר בני אדם בבריטניה ומסביב לעולם. על פי ה"דיילי מייל" הבריטי, סיכוי גדול שאירוע ההלוויה של המלכה המנוחה יביא לכמות גבוהה יותר של צופים.