המרוץ לדאונינג 10 החל: "זה לא זמן לניסויים ולא לקלות ראש"

אחרי התפטרותה הדרמטית של ראש ממשלת בריטניה ליז טראס, בממלכה מתחילה להתבהר רשימת המועמדים להחליפה. השמות העיקריים לרשת את התפקיד הם השר לשעבר רישי סונאק, חברת הפרלמנט פני מורדנט - ואפילו ראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון. במקביל, מפלגת הלייבור דורשת בחירות כלליות: "רק ככה תחזור היציבות"

המועמדים לראשות ממשלת בריטניה
המועמדים לראשות ממשלת בריטניה | צילום: רויטרס

התפטרותה הדרמטית של ראש ממשלת בריטניה ליז טראס, אחרי קדנציה קצרה במיוחד בת כחודש וחצי, פתח מחדש את המרוץ לדאונינג 10. היום (שישי) מתחילה להתבהר בממלכה רשימת המועמדים להיבחר לתפקיד. על פי "הגרדיאן", השמות העיקריים כרגע הם רישי סונאק שכיהן בעבר כשר האוצר, חברת הפרלמנט פני מורדנט, ואף ראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון.

אחרי ששמר על פרופיל נמוך במהלך כהונתה הקצרה של ליז טראס, חזר רישי סונאק לכותרות בבריטניה כמועמד מוביל לרשת את התפקיד, לאחר שהפסיד לטראס במרוץ בחודש שעבר. מספר חברי פרלמנט כבר הביעו בלילה אמש תמיכה בשר לשעבר ברשתות החברתיות באופן מתואם. אחד מהם, סיימון הארט, אמר: "זה לא זמן לניסויים ולא זמן לקלות ראש. צריך לבחור מישהו רציני, מנוסה, מוכשר ואדיב".

רישי סונאק, מועמד מוביל לתפקיד רה''מ
רישי סונאק, מועמד מוביל לתפקיד רה''מ | צילום: רויטרס

למרות שסונאק גובר בסקרים האחרונים על מועמדים סבירים אחרים מתוך המפלגה השמרנית, ישנם קולות שלא בטוחים בהתאמתו, כשחלק מחברי המפלגה תוהים לגבי אחריותו לסיום הקנדציה של ג'ונסון לאחר שהיה מהראשונים שהתפטרו ממשלתו. סונאק יהיה מעוניין בבחירות מהירות לראשות המפלגה, אך בהתחשב במחלוקות הכלכליות שמעסיקות את השמרנים, יורדת רמת הסבירות של אפשרות כזו.

עוד לפי הדיווחים, גם רה"מ בריטניה לשעבר, בוריס ג'ונסון, שוקל לרוץ לראשות המפלגה ולהתמודד על קדנציה נוספת. עם זאת, יש לציין כי מעמדו שנוי במחלוקת בקרב חברי הפרלמנט, כשפרשת "פארטי-גייט" (לפיה לכאורה השתתף במסיבות שונות של חברי ממשל במהלך מגפת הקורונה) עדיין מטילה עליו צל כבד ופוגעת בלגיטימיות שלו.

חברי פרלמנט מתונים מתנגדים לחזרתו של ג'ונסון לדאונינג 10, כשדיוויד דייוויס, שר לשעבר בקבינט, אמר לו "תחזור לחוף הים" (בהתייחסות לחופשה בה נמצא כעת). גורמים אחרים במפלגה אומרים שהוא "רעיל מבחינה אלקטורלית", ו-"מסוכן לדמוקרטיה". עם זאת, ג'ונסון עדיין נחשב פופולרי בקר ותיקי מתפקדי המפלגה השמרנית, ולפי סקר שנערך מוקדם יותר השבוע נמצא כי 32 אחוזים מעדיפים אותו, על פני 23 אחוזי תמיכה בסונאק.

רה''מ בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון
רה''מ בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

השם האחרון הוא של המועמדת שסיימה במקום השלישי במרוץ הקודם, פני מורדנט. שרת ההגנה לשעבר לקחה חלק בתוך ממשלת טראס, אך הייתה מרוחקת מהחלטות חשובות שהתקבלו. בזמן שמורדנט נחשבת לבחירה די פופולרית בקרב לא מעט חברי פרלמנט, אחרים עלולים לתהות האם היא, כמו טראס, חסרת ניסיון, ועלולה להוות סיכון גם היא במידה ותיבחר.

מהצד השני של המפה הפוליטית, מנהיג מפלגת הלייבור קיר סטארמר טען כי לאף מנהיג לא יהיה את המנדט לשלוט כעת, וכי הדרך היחידה להשיג יציבות היא בחירות כלליות. בנוסף, חברת המפלגה וראש "ממשלת הצללים" בבריטניה, רייצ'ל ריבס, האשימה את השמרנים כי הם מעבירים את תפקיד ראש הממשלה מיד ליד כמו במשחק "חבילה עוברת".

רה''מ בריטניה ליז טראס מתפטרת מתפקידה
רה''מ בריטניה ליז טראס מתפטרת מתפקידה | צילום: רויטרס

כזכור, לאחר שישה שבועות בלבד (44 ימים), בהם כיהנה כראש ממשלת בריטניה, ליז טראס התפטרה אמש באופן רשמי מתפקידה. טראס, שניצבה בימים האחרונים בפני ביקורת קשה מצד חברי מפלגתה, בין היתר לאור פיטוריו של שר האוצר הקודם, ובעקבות ה"וויתור" על האסטרטגיה הכלכלית שלה - נאלצה בסופו של דבר, להתפטר מהתפקיד.

בימים האחרונים, לפחות 16 מחברי המפלגה השמרנית קראו לה להתפטר, ושניים מארבעת השרים הבכירים ביותר בממשלתה אף התפטרו. משך כהונתה של ראש הממשלה טראס הינו הקצר ביותר בהיסטוריה הבריטית. בהצהרתה מחוץ למעון ראש הממשלה ברחוב דאונינג 10 אמרה טראס: "נכנסתי לתפקיד בתקופה של חוסר יציבות כלכלית ובינלאומית גדולה".

התפטרותה מגיעה על רקע המשבר הכלכלי הפוקד את בריטניה ולצד זאת, ביקורת קשה על מדיניותה הכלכלית של רה"מ, כמו גם נגד החלטותיה האחרונות של טראס, ביניהן ההחלטה לפטר את שר האוצר הבריטי קוואזי קווארטנג שכיהן פחות משישה שבועות בתפקיד. הביקורת נגד טראס נבעה מכך שהאג'נדה הכלכלית שהיא מקדמת מאז נכנסה למשרד ראש הממשלה, היא "ההפך הגמור" ממה שהציגה בקמפיין שלה שבזכותו ניצחה.