לקראת המונדיאל - ארגון זכויות אדם טוען: "קטר עצרה והתעללה בלהט"בים"

"היומן רייטס ווטש" מדווח כי בשנים האחרונות, כוחות הביטחון הקטרים עצרו באופן שרירותי כמה מחברי קהילת הלהט"ב המקומית והתעללו בהם בעת ששהו במעצרם. לאחר ששוחררו, המשטרה המקומית אילצה אותם לחתום על התחייבויות לחדול מפעילות "לא מוסרית" ולהשתתף בטיפולי המרה

מונדיאל בקטאר
מונדיאל 2022 | צילום: שאטרסטוק

ב-19 בנובמבר יצא לדרך גביע העולם בכדורגל באמירות הקטנה, והביקורת העולמית נגד קטר גוברת. בעוד שכדורגלני עבר רבים וגם כמה התאחדויות לכדורגל בעולם הביעו בעבר כמה וכמה פעמים את חששם לגבי זכויותיהם של האוהדים שיגיעו למדינה, במיוחד אלו של נשים ולהט"בים.

בתוך כך, ארגון זכויות האדם "היומן רייטס ווטש" (HRW) דיווח היום (שני) כי בשנים האחרונות, כוחות הביטחון הקטרים עצרו באופן שרירותי כמה מחברי קהילת הלהט"ב המקומית ואף התעללו בהם בעת ששהו במעצרם.

קו הרקיע בדוחא, בירת קטאר
מרבית תושבי המדינה סובלים מניכור ואפליה ממסדית. הבירה דוחה | צילום: Shutterstock

יצוין כי בקטר, בה חלים חוקי השריעה - הומוסקסואליות אינה חוקית. ככלל, מיעוטים וקבוצות מסוימות באוכלוסייה ביניהם: נשים, בני דתות אחרות, קהילת הלהט"ב, עובדים זרים ומיעוטים אתניים נוספים, סובלים מניכור ואפליה ממסדית, לאור אותם החוקים. "חופש הביטוי ואי-אפליה על בסיס נטייה מינית וזהות מגדרית צריכים להיות מובטחים לכל תושבי קטר, ולא רק לצופים שיגיעו לקטר למונדיאל", נמסר מ-HRW בהצהרה.

מנגד, מארגני המונדיאל טוענים שכולם, לא משנה מה נטייתם המינית או הרקע שלהם – מוזמנים. עם זאת, הם הזהירו מפני גילויי חיבה בפומבי. גורם רשמי קטרי התייחס להאשמות של הארגון וטען כי הן כוללות מידע שגוי ושקרי.

מטריית השריעה מגינה על המשפחה הקטרית. שלט חוצות שנפרס במדינה
מטריית השריעה מגינה על המשפחה הקטרית מפני להט''ביות. שלט חוצות שנפרס במדינה | צילום: טוויטר: @FotosDeFatos

במסגרת הפרסום, הארגון טען כי ערך ראיונות ושיחות עם 6 מחברי הקהילה במדינה. כולם היו עצורים לתקופות מסוימות בין השנים 2022-2019. לדבריהם, הם נכלאו ללא כתב אישום והיו נתונים לאלימות פיזית ומילולית. אחד מהם אף הוחזק בבידוד למשך חודשיים. אחת אחרת ציינה כי הוכתה כל כך חזק, שהיא נאלצה לגלח את שערה לאור החבלות הקשות בראשה.

"כל השישה אמרו שהמשטרה אילצה אותם לחתום על התחייבויות המצביעות על כך שהם יחדלו מפעילות "לא מוסרית". הטרנסג'נדרים שביניהם חויבו להשתתף בטיפולי המרה במרפאה בחסות הממשלה. הקטרים כמובן, הכחישו את ההאשמות וטוענים שהמדינה לא מפעילה מרפאות ומרכזים כאלו. "לא רוצה סימפטיה מהשלטונות. אני רק רוצה להיות אני", אמרה אחת מהמרואיינות.