אדריכל הטרור האיראני שיצא מהצללים: חייו ומותו של סולימאני

מפקד כוח קודס במשך 22 שנים נחשב לאדם החזק בטהראן, אחרי חמינאי. הוא פעל לחימוש חזבאללה, ניהל בפועל אותו ואת המיליציות הפרו-איראניות בעיראק והיה אחראי למות אלפים - עד שחוסל • פרופיל

זמן צפייה: 04:12

חיסול סולימאני: מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים קאסם סולימאני, שחוסל הלילה (שישי) בידי ארצות הברית, נחשב לאיש הכי חזק איראן, אחרי המנהיג העליון של המשטר, עלי חמינאי. סולימאני היה מקורב מאוד לחמינאי עצמו, לו היה כפוף באופן ישיר.

סולימאני גדל במשפחה ענייה במחוז כראמן שבאיראן. אחיו, סוהראב, היה בעבר המנהל הכללי של ארגון בתי הסוהר באיראן. בעברו, היה סולימאני מאמן כושר ולוחם קראטה. בשנות ה-80 של המאה ה-20 הוא השתתף במלחמה נגד עיראק, שבה צבר ניסיון גם כמפקד. בשנת 1998 מונה למפקד כוח קודס, לאחר שהחליף את אחמד וחידי, מפקדו הראשון של הארגון.

לעוד כתבות בנושא:

שיירת הרכבים עולה באש: הרגעים שאחרי חיסול סולימאני • תיעוד

איראן מאיימת: על ארה"ב לצפות לתגובה קשה לאחר חיסול סולימאני

ארה"ב חיסלה את קאסם סולימאני, מפקד כוח אל קודס של איראן

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-the-middle-east-part-20131035' autoplay='0' credit='' desc='סולימאני: "ראש הנחש" של המלחמה האיראנית נגד ישראל' kid='1_ksepco0r' duration='193'']

סולימאני, שכיהן כאמור בתפקידו במשך 22 שנים, הוא האדם שהיה אחראי לפעילויות לאיראן מחוץ לשטחה. בין היתר, הוא האדם שעמד מאחורי השיגורים מסוריה לעבר שטח מדינת ישראל, מי שפיקד בפועל על המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, שתקיפתן יוחסה לישראל בתקשורת הערבית, ומי שהיה אחראי על כל הפיגועים שמשמרות המהפכה הוציאו לפועל בכל העולם, שבהם נהרגו אלפי בני אדם, בהם מאות חיילים אמריקנים.

הבכיר האיראני טיפח את קשרי מדינתו במזרח התיכון כולו, כאשר בין היתר הוא חיזק את היחסים ושיתוף הפעולה עם חזבאללה ועם הפלגים ברצועת עזה. סולימאני הוא האיש ששם לעצמו בראש סדר העדיפויות של איראן לתמוך במזכ"ל חזבאללה - ולחמש את הארגון בכל מחיר. מעשית, מפקד עוח קודס היה גם המפקד הישיר על חזבאללה, שידע היכן נסראללה נמצא בכל רגע. בשנים האחרונות הפך הבכיר דמות מוכרת, לאחר שנים שבהן שמר על פרופיל נמוך, ובמקביל צבר אהדה ושמו אף עלה בעבר כמועמד לנשיאות.

קאסם סולימאני עם נסראללה וחמינאי
קאסם סולימאני עם מנהיג חיזבאללה נסראללה וחמינאי | צילום: חדשות 13

בתחילת אוקטובר אשתקד, התייצב סולימאני לראשונה לריאיון בטלוויזיה האיראנית. בריאיון התייחס לעימות מול ארה"ב ולמלחמת לבנון השנייה ואפילו חשף רגע אחד דרמטי שבו, לטענתו, התמקד מל"ט ישראלי בו ובמפקד חזבאללה נסראללה לפני 13 שנים.

קאסם סולימאני בצעירותו
קאסם סולימאני בצעירותו | צילום: חדשות 13

"לחזבאללה היה חדר מלחמה בלב הדאחייה בזמן המלחמה", שחזר. "מטוסי ריגול ישראליים חגו כל הזמן מעל שמי דאחייה בשלישיות, והם עקבו אחרי כל תנועה. לילה אחד יצאנו אני, נסראללה ועימאד מורנייה בשעה 23:00 ומל"טים ישראליים חגו מעלינו. כשהגענו למכונית המל"ט כיוון לעבר המכונית".

זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

הריאיון הראשון והנדיר של הבכיר האיראני נועד להעביר מסר למוסלמים השיעים במזרח התיכון - לפיו סולימאני, נסראללה וחמינאי לא נכנעים למערב וממשיכים לדבוק בגישה לפיה האויבים העיקריים והמרים ביותר של מה שמכונה "ציר ההתנגדות" – הם ישראל וארה"ב. מטרה נוספת שבגינה בחר סולימאני להתראיין היא על מנת למצב אותו בראש ההיררכיה האיראנית.

כאמור, סולימאני חוסל הלילה בתקיפת חיל האוויר האמריקני בשדה התעופה בבגדד, כאשר שיירת הרכבים שלו הופצצה על ידי מסוקי קרב. משרד ההגנה האמריקני אישר התקיפה בוצעה בהוראת הנשיא דונלד טראמפ. בתקיפה נהרגו גם סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", אבו מהדי אל-מהנדס ובכיר נוסף במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות.

תיעוד השיירה שהופגזה בהתקפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
תיעוד השיירה שהופגזה בהתקפה שבה נהרג סולימאני | צילום: טוויטר

בהודעת הפנטגון נכתב כי הפעולה בוצעה "כדי למנוע התקפות איראניות נוספות". התקיפה בוצעה בהפצצה של מסוקים אמריקניים בנמל התעופה של בגדד. בנוסף על כך, גם משמרות המהפכה אישרו כי שלושה בכירים חוסלו. מפקד המשמרות לשעבר, מוחסן רזאי, נשבע "לנקום ביחד חזקה בארצות הברית".

ציוד שנמצא בתוך הרכב שבו נסע קאסם סולימאני לפני החיסול
ציוד שנמצא בתוך הרכב שבו נסע קאסם סולימאני בזמן החיסול | צילום: חדשות 13