פוטין: "אוקראינה - משטר בובות של ארה"ב, נגן על ביטחוננו"

בנאום לאומה שנשא הנשיא הרוסי ברקע המתיחות בגבולות מזרח אירופה, הכריז פוטין כי רוסיה מכירה בעצמאותן של החבלים הפורשים מאוקראינה - הרפובליקה העממית של דונייצק והרפובליקה העממית של לוהנסק. קנצלר גרמניה שולץ ונשיא צרפת מקרון הביעו אכזבה עמוקה מהצעד הרוסי

זמן צפייה: 01:29

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא הערב (שני) נאום לאומה, במסגרתו הכיר בעצמעותם של החבלים הפורשים מאוקראינה - הרפובליקה העממית של דונייצק והרפובליקה העממית של לוהנסק. בנוסף, קרא פוטין למנהיגי אירופה להכיר בעמצאותם של שני המחוזות הבדלניים והפרו-רוסיים, וכן הודיע לנשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלר גרמניה אולף שולץ כי הוא יחתום על עמצאותם.

בהמשך לכך, בכירים באירופה טוענים הערב כי פסגה בין ארה"ב, רוסיה וצרפת "תרד מהשולחן אם רוסיה תכיר במחוזות הבדלניים". במקביל, במערב חוששים שלאחר ההכרה בעצמאות - הקרמלין ישלח את חייליו למזרח אוקראינה, דבר שעלול לסמן את תחילתה של מערכה צבאית בין שתי המדינות.

נשיא אוקראינה ולודימיר זילנסקי פוגש את כוחות הצבא
נשיא אוקראינה ולודימיר זילנסקי פוגש את כוחות הצבא | צילום: רויטרס

בנאומו, האישם פוטין את אוקראינה ביחסה לרוסיה, בין היתר בגניבת גז ממנה ובשימוש במשאבים אנרגטיים כדי לסחוט את מדינתו. "האוקראינים רצו לקבל מרוסיה את כל הטוב שלה מבלי שום התחייבויות כלפיה".

בהמשך דבריו, האשים פוטין את "השאיפות הלאומניות של האוקראינים להחזיר לעצמם את השליטה על העצמאות", ואף הדגיש את "הטעויות האסטרטגיות של הבולשבקים בטיפול באוקראינה לפני התפרקות ברית המועצות".

עוד טען הנשיא הרוסי כי "העם האוקראיני התוודה לצמיחתה של לאומנות קיצונית, שהפכה מהר מאוד לרוסופוביה אגרסיבית ולניאו-נאציזם", והאשים את הלאומנים האוקראינים "ביצוע מעשי טרור ופגיעה באינטרסים של העם האוקראיני". עוד האשים כי "באוקראינה שולט משטר בובות - נגן על ביטחוננו ולא נתפשר על הלאומיות שלנו".

בהתייחסו להסלמה באוקראינה, אמר פוטין: "לאוקראינה יכולת לפתח נשק גרעיני והיא תעשה את זה, מדבור רק בשאלה של זמן. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו איום שכזה". עוד תקף את המערב: "אנחנו רואים כיצד הם לא מפסיקים לשלוח לשם נשק באופן גלוי. מאז 2014 ארה"ב השקיע בכך מיליארדי דולרים".

בתגובה לדבריו של פוטין, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי מדובר ב"סימן שחור" שהדברים נעים לכיוון הלא נכון.

Yceyau
נשיא רוסיה פוטין | צילום: רויטרס

 

מוקדם יותר היום, נוכח המשך ההסלמה הרוסית באוקראינה, שר החוץ יאיר לפיד החליט הערב להעביר את צוות שגרירות ישראל בקייב, בירת אוקראינה, למשרדים הקונסולריים שנפתחו בעיר לבוב שבמערב המדינה.