פוטין הציב תנאים חדשים לסיום המלחמה; זלנסקי: "מתנהל כמו היטלר"

לאחר למעלה משנתיים של מלחמה, ובטרם תפתח היום ועידת שלום בשווייץ ממנה הודרה מוסקבה, נשיא רוסיה דרש נסיגה אוקראינית מארבעה מחוזות כתנאי להפסקת הלחימה. עוד דרש כי קייב תמשוך את בקשתה להצטרף לנאט"ו. נשיא אוקראינה דחה מצדו את התנאים - והשווה את התנהלותו של פוטין לזו של היטלר בטרם סיפח את חבל הסוטדים בצ'כוסלובקיה: "אי-אפשר לסמוך עליו"

נשיא אוקראינה זלנסקי ונשיא רוסיה פוטין על רקע קייב הבוערת
נשיא אוקראינה זלנסקי ונשיא רוסיה פוטין על רקע קייב הבוערת | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציב אתמול (שבת) תנאים חדשים לסיום המלחמה באוקראינה, שהחלה לפני למעלה משנתיים. כעת, פוטין דורש כי קייב תכיר בבעלותה של רוסיה על ארבעה מחוזות באוקראינה - דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה - וכן תמשוך את בקשתה להצטרף לנאט"ו. נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, כבר הביע את התנגדותו לתנאים, ותקף: "פוטין מתנהל כמו היטלר".

נשיא רוסיה הציב את תנאיו לקראת ועידת שלום שתפתח היום בשווייץ, ללא נציגות רוסית. בנוסף למסירת ארבעת המחוזות, רוסיה דורשת ממדינות המערב להסיר את הסנקציות שהוטלו עליה בעקבות פלישתה לאוקראינה.

על אף שתנאיו הנוכחיים של פוטין קיצוניים יותר בהשוואה לעבר, הם מצביעים על כישלונה של רוסיה בהשגת מטרות המלחמה שהוצבו תחילה - בעת בה האמינו הבכירים במוסקבה כי יוכלו לכבוש את קייב בתוך מספר ימים ולהשיג שליטה על יתר אוקראינה בפרק זמן של שבועות.

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי במהלך כינוס G7, שלשום
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי במהלך כינוס פורום G7 באיטליה, שלשום | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 05 28 At 1
מתקפת מל"טים על קייב | צילום: רויטרס

גורמים באוקראינה ובמערב הזהירו כי נשיא רוסיה לא יסתפק בפחות מכניעתה המוחלטת של קייב, ועל כן הפסקת אש או שיחות לשלום ישמשו ככסות שתאפשר למוסקבה להיערך מחדש ולפתוח במתקפה נוספת במועד נוח יותר מבחינתה.

במהלך כינוס במשרד החוץ הרוסי, פוטין הגדיר מצדו את תנאיה של רוסיה לשלום "פשוטים", חרף העובדה שהם מתחילים בנסיגה אוקראינית מדונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה. בשלב זה, רוסיה למעשה שולטת באופן חלקי בלבד בשלושה מארבעת המחוזות הללו.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

"ברגע שקייב תכריז כי היא מוכנה לתנאים שלנו ותחל בנסיגה אמיתית מהאזורים האלה, לצד פרסום הודעה רשמית על נטישת תוכנית ההצטרפות לנאט"ו, תיתנן מצדנו פקודה מיידית, באותה הדקה, על הפסקת האש והתחלת שיחות המשא ומתן", אמר נשיא רוסיה לנוכחים במשרד החוץ.

כאמור, זלנסקי כבר הודיע כי אינו מקבל את התנאים, וטען כי ההצעה הנוכחית מהווה "אולטימטום" שאינו שונה במהותו מהצהרות קודמות שפורסמו מטעם הקרלמין. בנאום שנשא אתמול בפני מנהיגים שהשתתפו בפורום G7 שהתכנס באיטליה, ובהם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, זלנסקי השווה בין מהלכיו של פוטין לסיפוח חבל הסודטים על-ידי הצורר הנאצי אדולף היטלר.

כוחות אוקראיניים במחוז דונצק אוקראינה צבא חיילים
כוחות אוקראיניים במחוז דונצק, ספטמבר | צילום: רויטרס

"הוא מדבר על אזורים במדינה שלנו, ומודיע שהוא לא מתכוון לעצור", אמר הנשיא האוקראיני, שהוסיף בביקורת על המדיניות הפייסנית של מדינות המערב כלפי גרמניה הנאצית טרם סיפחה את חבל הסודטים: "זה בדיוק מה שהיטלר עשה, כשהוא אמר 'תן לי חלק מצ'כוסלובקיה ובכך זה יסתיים'. אי-אפשר לסמוך על זה".