פוטין: "המלחמה עלולה להחריף"; זלנסקי: "הסוף לא נראה"

לדבריו של הנשיא האוקראיני, תוצאות המלחמה תלויות "בהעברה מהירה של נשק זר לאוקראינה". עוד הוא הוסיף: "מוקדם מידי לקבוע שמאזן הלחימה משתנה". מצידו, הנשיא פוטין הזהיר מפני החרפה של המלחמה: "אם חיילנו יהיו נתונים ללחץ - נגיב בעוצמה"

נשיא רוסיה פוטין, נשיא אוקראינה זלנסקי
נשיא רוסיה פוטין, נשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: רויטרס

על רקע המשך הלחימה באזור חרקיב והמשך מתקפת הנגד של אוקראינה, הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי התראיין אתמול (שישי) לסוכנות הידיעות "רויטרס" והתייחס להתפתחויות האחרונות במלחמה באוקראינה. תחילה, הוא האשים את רוסיה בביצוע "פשעי מלחמה" וטען כי מוקדם מידי לקבוע ש"מאזן הלחימה משתנה" וזאת, למרות ההישגים הטריטוריאליים של אוקראינה בשבועות האחרונים.

לדבריו של זלנסקי, תוצאות המלחמה תלויות "בהעברה מהירה של נשק זר לאוקראינה". כמו כן, הנשיא זלנסקי השווה את קבר האחים שהתגלה בצפון-מערב העיר איזיום הסמוכה לחרקוב, עם שחרורה על ידי הכוחות האוקראינים לטבח בבוצ'ה. "נכון להיום, יש 450 הרוגים קבורים, אבל יש עוד רבים אחרים שנהרגו - שלא נקברו בקבר האחים", אמר.

אתר לקבורה המונית התגלה באוקראינה
אתר לקבורה המונית התגלה באוקראינה

כשנשאל זלנסקי האם לאוקראינה יש עדויות לפשעי מלחמה שביצעה רוסיה באזור חרקיב, הוא אמר: "יש כמה ראיות לכך", וכי "אוקראינה והקהילה הבינלאומית מבצעות הערכות בנושא. זה מאוד חשוב לנו, כדי שהעולם יכיר בכך". יצוין כי רוסיה הכחישה ועודנה מכחישה כל קשר לביצוע פשעי מלחמה במסגרת מה שהיא מכנה "המבצע הצבאי המיוחד" שלה באוקראינה, כשהיא טוענת כי ההאשמות האלו נועדו להכפיש את שמה.

בהמשך, הנשיא התייחס גם לעתיד הלחימה וציין כי נכון לרגע זה, "אנחנו לא רואים את סופה". לתפסיתו של זלנסקי, עתיד הלחימה יוכרע באספקת נשק זר לאוקראינה. בהקשר זה, זלנסקי הביע אופטימיות לגבי העברת נשק ממדינות זרות לאוקראינה וטען כי הצלחתה של המתקפה הנגדית של אוקראינה עשוי להשפיע על כך.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכנס ארגון שאנגחאי לשיתוף פעולה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכנס ארגון שאנגחאי לשיתוף פעולה | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס גם הוא ללחימה באוקראינה. זאת, במסגרת נאום שנשא אתמול בפני נציגי המדינות החברות בארגון שאנגחאי לשיתוף פעולה שמתכנס בימים אלו בעיר סמרקנד שבאוזבקיסטן. במהלך נאומו, הנשיא פוטין הביע זלזול במתקפת הנגד של אוקראינה: "בואו נראה איך זה מתפתח", והזהיר: "רוסיה תגיב בעוצמה רבה יותר, אם חייליה יהיו תחת לחץ".

פוטין קבע כי הפלישה הרוסית לאוקראינה היא "הכרחית" כדי למנוע את מה שכינה "מזימה מערבית לפרק את רוסיה". "מוסקבה לא ממהרת. מטרותינו לא השתנו", הוסיף. למעשה, זו הפעם הראשונה בה פוטין מתייחס להצלחות הצבא האוקראיני באזור העיר חרקיב שבצפון מזרח המדינה, שהובילה לביקורת חריפה מצד בכירי הממסד הרוסי.

הפגזות הצבא הרוסי במחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה
הפגזות הצבא הרוסי במחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה, 10 ביולי | צילום: רויטרס

לדבריו של פוטין, רוסיה השתלטה על אזורים חדשים נוספים באוקראינה. כמו כן, פוטין התייחס לקריאות שנשמעו מצד בכירי המפלגות הימין הקיצוני במדינתו, להכריז על המבצע כ"מלחמה" ולהתחיל בגיוס כללי. פוטין ציין כי "התוכנית אינה נתונה להתאמה. המשימה העיקרית נותרה ללא שינוי: שחרור הטריטוריה של חבל דונבאס".

חבל דונבאס, שנמצא בשטח אוקראינה, נמצא בשליטה חלקית של שתי קבוצות מורדים פרו-רוסיים: הרפובליקה העממית של לוהנסק והרפובליקה העממית של דונצק. עם זאת, במהלך הפלישה הרוסית לאוקראינה, הצבא הרוסי כבש למעלה מחמישית משטח אוקראינה - הרבה מעבר לשטח חבל דונבאס.