פוטין יכריז על סיפוח: לפחות 23 הרוגים בהפצצה רוסית באוקראינה

הכנות מתבצעות בכיכר האדומה במוסקבה לקראת נאומו של הנשיא הרוסי, בו הוא צפוי להכריז על סיפוחם של ארבעה מחוזות במזרח אוקראינה. מושל לוהנסק דיווח כי הצבא הרוסי ירה רקטות לעבר שיירה הומניטרית - ובנוסף להרוגים עוד 28 אנשים נפצעו

זמן צפייה: 00:44

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין צפוי לנאום היום (שישי) בטקס שיכריז רשמית על סיפוחם של ארבעה מחוזות באוקראינה לרוסיה. לפי דמיטרי פסקוב, דוברו של פוטין, לפני הנאום יחתום הנשיא על מסמכי ההצטרפות של המחוזות לרוסיה בקרמלין, ובכיכר האדומה הוצבו במה ומסכים לקראת האירועים המתוכננים.

השטח עליו שולט הצבא הרוסי בדונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה מסתכם בכ-15 אחוזים משטחה הכולל של אוקראינה. באירופה צופים כי בנאומו יכריז פוטין כי מדינתו נמצאת במלחמה עם אוקראינה, זאת בשונה מהגדרת ה"מבצע הצבאי המיוחד" עליו הכריז פוטין בתחילת הפלישה. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש תקף הלילה את כוונותיו של פוטין ואמר: "סיפוח רוסי יהווה הסלמה מסוכנת".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

מושל לוהנסק דיווח הלילה כי הצבא הרוסי ירה רקטות לעבר שיירה הומניטרית בשטחים הכבושים, ולפי דיווחים מאוקראינה 23 בני אדם נהרגו בתקיפה, בנוסף ל-28 בני אדם שנפצעו. ראש עיריית סוורודונצק פרסם בחשבון הטלגרם שלו כי השיירה נפגעה ומסר כי "במקום פועלים כעת צוותי חילוץ, חובשים וכל השירותים הרלוונטיים".

במערב חוששים כי סיפוח השטחים על ידי רוסיה, יוביל לתגובה רוסית קשה אם אלו יהיו נתונים לאיום אוקראיני. בתוך כך, במערב חוששים מהצהרותיו של הנשיא פוטין לפיהם לא יהסס להשתמש בנשק גרעיני טקטי כדי להגין על שטחיה של רוסיה. הרי שמבחינתו - השטחים המסופחים הם שטחיה של רוסיה.

הלחימה בעיר ליסיצ'נסק - העיר האחרונה במחוז לוהנסק שנותרה תחת שליטה אוקראינית
הלחימה בעיר ליסיצ'נסק - העיר האחרונה במחוז לוהנסק שנותרה תחת שליטה אוקראינית | צילום: רויטרס

כזכור, לפי תוצאות "משאל העם" המפוברק, יותר מ-95% הצביעו כי תומכים בהסתפחות לרוסיה. המשמעות היא שמאותו רגע בו יכריז פוטין על סיפוח, אם יכריז, אותם 15% שהרוסים מחזיקים משטח אוקראינה, הם, לדידם, חלק מרוסיה, וכל התקפה עליה תיחשב התקפה על רוסיה.

ביום שלישי פרסם משרד החוץ האוקראיני  הודעה רשמית נוספת בה נטען כי רוסיה הכריחה אנשים להצביע במשאל העם, אותו כינו "פשע רוסי נוסף". בהודעת המשרד נמסר כי המחוזות שעתידים להיות מסופחים על ידי רוסיה, היו ונותרו שטחים של אוקראינה, ובהתאם - יש לה הזכות "לפעול על מנת להשיב את שלמותה הטריטוריאלית באמצעים צבאיים ודיפלומטיים". במשרד הוסיפו: "נמשיך לפעול לשחרור השטחים הכבושים. אוקראינה לא תיכנע לאולטימטומים שמציבה רוסיה".

לוחם פרו-רוסי אוחז בדגל אוקראינה בלוהנסק
לוחם פרו-רוסי אוחז בדגל אוקראינה בלוהנסק | צילום: רויטרס

עד כה, כמה מדינות הודיעו שלא יכירו בתוצאות משאל העם הרוסי בשטחים הללו, ביניהן ארצות הברית, מרבית מדינות אירופה וגם ישראל. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אף התייחס לנושא באופן ישיר, והדגיש כי מדינתו "אף פעם" לא תכיר בשטחים הכבושים כרוסיים.

ממשרד החוץ בירושלים מסרו כי ישראל "לא תכיר בתוצאות משאלי העם" וכי היא "תכבד את הריבונות האוקראינית" – זאת כחלק מהמדיניות הישראלית של לפיד בחודשים האחרונים, מאז שנכנס לראשות הממשלה. מדובר באמירה ברורה ונחרצת שיוצאת מישראל. עם זאת יש לציין בהקשר הזה שבישראל מוטרדים מאוד מגורלם של יהודי רוסיה.