המתיחות בין רוסיה לאוקראינה: האיום של ביידן - וההתחמקות של מקבילו הגרמני

ביידן איים בהצהרה לצד קנצלר גרמניה כי פרויקט צינור הגז בין גרמניה לרוסיה ייפסק, אך שולץ סירב להתייחס לאיום. במקביל, נשיא רוסיה נועד עם מקבילו הצרפתי, והזהיר: "אם אוקראינה תצטרף לנאט"ו - אירופה תיגרר לעימות צבאי"

זמן צפייה: 00:29

המשבר במזרח אירופה: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן איים אמש (שני) בסנקציות כלכליות על רוסיה בהצהרה משותפת שנשא עם קנצלר גרמניה אולף שולץ. לדברי ביידן, אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, כי פרויקט צינור הגז "הנורד סטרים 2" בין גרמניה ורוסיה יופסק, ולא יקודם עוד המתווה שנועד להרחיב הצינור הקיים שמוביל גז דרך הים הבלטי לחמש מדינות, ביניהן גם רוסיה וגרמניה.

עם זאת, לעומת ביידן, מקבילו הגרמני היה יותר מאופק. מנהיגי שתי המדינות ניסו להציג אתמול חזית אחידה בכל הנוגע לאיום הרוסי, אבל בנושא של צינורות אספקת הגז עדיין קיים ביניהם פער וחוסר הסכמה, בשל סירובו של שולץ לאשר את הסנקציה הכלכלית.

חלק מצינור הנורד סטרים 2 במפעל ברוסיה
חלק מצינור הנורד סטרים 2 במפעל ברוסיה | צילום: רויטרס

הסנקציה מהווה נקודה משמעותית שעליה נשענה ארצות הברית בשבועות האחרונים, אבל הקנצלר הגרמני סירב אפילו לנקוט בשמו של הפרויקט בזמן מסיבת העיתונאים. עמדתו של הקנצלר גרמה  לבעיות במהלך ביקורו של שר החוץ הגרמני באוקראינה, על אף שבריאיון ל-CNN חזר ואמר שולץ כי שבועתו לשאת קו אחיד עם ארצות הברית נותרת בעינה.

במקביל, במסגרת שיחות דיפלומטיה חוצות יבשות שנערכו אתמול בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבין נשיא צרפת עמנואל מקרון בקרמלין שבמוסקבה, הזהיר הנשיא הרוסי כי אם אוקראינה תצטרף לנאט"ו, אירופה תיגרר לעימות צבאי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקבה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

בנוסף, אמר פוטין כי "לא יהיו מנצחים" כתוצאה מהמשבר הנוכחי, על אף שהגדיר את השיחות האחרונות כבעלות השפעה מועילה וקונקרטית. עם זאת, במהלך השיחות אמר מקרון כי הוא בטוח שישיג תוצאות כלשהן, גם אם קשה להבטיח זאת.