השפעה גאופוליטית, כלכלה גלובלית ו-44 מיליון אוקראינים: על מה מהמר פוטין?

המהלכים האחרונים של הנשיא הרוסי מדאיגים לא רק את המערב, שטרם הצליח להבין בבירור את מטרותיו, אלא גם את העולם כולו שחושש כעת מפני עידן חדש של חוסר ודאות במזרח אירופה, שיבוש בשרשראות אספקה עולמיות, שינוי במאזן הכוחות ואמינות מדינות המערב. "זהו המשבר הביטחוני החריף ביותר באירופה מאז שנות ה-80"

זמן צפייה: 04:43

דבריו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במהלך סוף השבוע, לפיו פלישה רוסית צבאית לאוקראינה היא "ודאות מוחלטת", עוררה דאגה לא רק בקרב המערב אלא גם ברחבי העולם כולו - שחושש כעת מפני עידן חדש של חוסר ודאות במזרח אירופה, שיבוש בשרשראות אספקה עולמיות, שינוי במאזן הכוחות ואמינות מדינות המערב.

אוקראינה, שהיא מחסן התבואה הגדול ביותר של אירופה, ניצבת כעת בפני איום מצד שכנתה רוסיה - איום שיש לו פוטנציאל להביא לזינוק של עד 20% במחירי החיטה. לכן, מומחים ברחבי העולם מסכימים כי העימות הצפוי בין רוסיה ואוקראינה חוצה את גבולות שתי המדינות הללו, כשבמקביל כל המדינות המעורבות עדיין מנסות להשיג נתיב דיפלומטי לפיתרון המשבר הלאומי שהפך לבינלאומי.

אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה
אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה | צילום: רויטרס

ברקע המשך המאמצים של מנהיגי המערב וסוכנויות המודיעין המערביות להבין מה באמת פוטין רוצה, אנליסטים טוענים כי היעילות של תגובת נאט"ו משחקת תפקיד מכריע בעימות הקר שעלול להפוך למזוין בכל רגע. "כל מהלך רוסי יהווה מבחן למדינות המערב, ולכך יהיו השלכות רציניות על הכלכלה והביטחון הלאומי", אמר נייג'ל דיוויס, שגריר בריטניה לשעבר לבלארוס, וכינה את מצב העניינים הנוכחי כ"משבר הביטחוני החריף ביותר באירופה מאז שנות ה-80"

במקביל, ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, מסר היום כי בכוונתו לשוחח טלפונית עם הנשיא פוטין ולהאיץ את המשא ומתן הדיפלומטי, ואף להגיע לחזית במזרח אירופה כדי לראות מקרוב את המצב. כידוע, בריטניה, לצד ארה"ב, מסייעת לאוקראינה להתחמש כחלק ממאבקה באגרסיה הרוסית בגבולותיה.

בד בבד, רוסיה, שמספקת כ-30% מהגז הטבעי ליבשת אירופה, ממשיכה לנצל את תלותן של המדינות האירופיות בצינורות הגז שלה ומאיימת ביצירת משבר אנרגיה מלאכותי על ידי הורדת הייצוא והפעלת לחץ על המדינות הבלטיות. האטרטגיה שבה נוקט פוטין כבר פגעה באירופה במהלך חודשי החורף והביאה לעלייה של עשרות אחוזים במחירי החשמל.

זלנסקי, ביידן, אוקראינה, ארה''ב
זלנסקי וביידן | צילום: רויטרס

בתגובה לצעדים החד צדדיים של הקרמלין, האיחוד האירופי עובד כעת על "קשת רחבה מאוד של סנקציות אישיות וכלליות" אם האגרסיה הרוסית תימשך, אך בדומה לנשיא ביידן שהחליט להמתין עם חבילת הסנקציות הרוסית, גם באירופה טרם הופעלו סנקציות נגד אישים וחברות רוסיות. בין המדינות שמגבשות סנקציות נגד הרוסים: ארה"ב, בריטניה, איטליה, צרפת, גרמניה ופולין.