אוליגרך ולא מעט מרגלים: הכוורת של פוטין

החבר שגדל איתו באימוני סוכני הריגול, ראש סוכנות הביון שאחראי להרעלת המתנגד הגדול של הנשיא, שר הגנה שלא שירת בצבא ואוליגרך שמעולם לא נשא תפקיד, אך הכי קרוב לקרמלין. אלה האנשים שמייעצים לנשיא רוסיה במלחמתו נגד אוקראינה

הכוורת של פוטין
הכוורת של פוטין | צילום: רויטרס

רבים תוהים כיצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מקבל את ההחלטות והאם הוא מקבל אותן לבד וללא כל התייעצות. לפוטין, שנחשב לאחד האנשים החזקים והעשירים בעולם, יש בכל זאת כוורת קרובה של אנשים שמייעצים לו. לא ברור עד כמה הוא מקשיב לעצתם, אך הם נחשבים נאמנים לנשיא הכל יכול של רוסיה.

שר ההגנה והרמטכ"ל

סרגיי שויגו נחשב לחבר קרוב של פוטין. שויגו מכהן כשר ההגנה של רוסיה כבר עשור ולמרות שהוא ללא עבר צבאי, הוא היה אחראי למבצע הסיפוח של חצי האי קרים בשנת 2014 ומפקח מקרוב על הפעילות הרוסית בסוריה. "הוא מגן גדול על האינטרס הרוסי, אך הוא לא נושא את אותה דעה עוינת כלפי המערב כמו אחרים", הסביר מארק גלוטי, מומחה לרוסיה, בשיחה עם רשת סקיי ניוז הבריטית.

סרגיי שויגו ואלרי גרסימוב רוסיה פוטין
שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ''ל הרוסי ואלרי גרסימוב | צילום: רויטרס

לצדו של שויגו ניתן למצוא את הגנרל ואלרי גרסימוב, רמטכ"ל צבא רוסיה. גרסימוב עוד זוכר את ימיו בצבא בתקופת ברית המועצות לשעבר ונחשב לאסטרטגי צבאי מנוסה. באוקראינה דיווחו ביממה האחרונה כי פוטין החליט לפטר את גרסימוב לאור הכישלונות בכיבוש ערים, אך לדיווח לא היה כל אימות.

ניקולאי פטרושב

זהו אולי האיש החזק ביותר בכוורת של פוטין. ניקולאי פטרושב הוא ראש מועצת הביטחון הכללית של רוסיה. הוא נחשב לנציג הרוסי הרשמי במדינות הבלקן ואף יוחסה לו מעורבות ישירה בניסיון לבצע הפיכה במונטנגרו בשנת 2016 כדי למנוע את הצטרפותה לנאט"ו.

ניקולאי פטרושב ראש מועצת הביטחון של רוסיה
ניקולאי פטרושב, ראש מועצת הביטחון של רוסיה | צילום: רויטרס

הוא נחשב לאדם בעל דעות קיצוניות כלפי המערב. בשנת 2015 אמר פטרושב בריאיון כי ארה"ב הייתה מעדיפה שרוסיה לא תתקיים כלל כמדינה. גם נאמנותו כלפי רוסיה אינה מוטלת בספק. בינואר האחרון, בהקשר למעצרו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, אמר פטרושב כי המערב צריך את נבלני בשביל לערער את יציבותה של רוסיה.

אלכסנדר בורטניקוב

לא מעט דובר על ארגון ה-FSB, הגלגול הנוכחי של סוכנות הביון KGB, שפוטין גדל בה. ה-FSB היא מקבילה לשב"כ. מי שעומד בראש ה-FSB הוא אדם בשם אלכסנדר בורטניקוב. הוא אחראי למעצרם של עשרות אלפי בני אדם בהפגנות נגד השלטון הרוסי והפעיל ביד רמה את הפעילות נגד המפגינים שמחו על מעצרו של מנהיג האופוזיציה נבלני.

אלכסנדר בורטניקוב ראש FSB סוכנות ביון רוסיה
ראש ה-FSB אלכסנדר בורטניקוב | צילום: רויטרס

על בורטניקוב הוטלה גם אחריות ישירה להרעלתו של נבלני והוטלו נגדו סנקציות. אבל ראש ה-FSB לא מתעסק רק בענייני פנים ברוסיה והוא מספק מודיעין על בסיס יומיומי לפוטין בנוגע לפעילות המערב נגדו.

סרגיי נרישקין

מראש סוכנות הביון בתוך רוסיה לזה שאחראי לביון מחוץ למדינה. סרגיי נרישקין הוא ראש ה-SVR, המקבילה של המוסד. לנרישקין ולפוטין יש היסטוריה. השניים הכירו באימונים לסוכנויות הביון בצעירותם. בזמן שנרישקין נשלח במסווה של דיפלומט לבריסל, פוטין נשלח לרגל בדרזדן שבגרמניה.

סרגיי נרשיקין ראש סוכנות המודיעין של רוסיה
סרגיי נרשיקין, ראש סוכנות המודיעין של רוסיה | צילום: רויטרס

עם זאת, נראה שבין השניים יש קרע ולא רק הרמטכ"ל גרסימוב על הכוונה של נשיא רוסיה. פוטין השפיל אותה לאחרונה בישיבת מועצת הביטחון ששודרה בטלוויזיה כשנרישקין גמגם ולא הצליח להביע תמיכה מלאה בהחלטת פוטין להכריז עצמאות על מחוז הבדלנים במזרח אוקראינה.

אנטון ואינו

אנטון ואינו הוא ראש הסגל של פוטין בקרמלין. ניתן לשער כי הוא האדם שמקבל הכי הרבה זמן עם נשיא רוסיה. עם זאת, מאז פרוץ משבר הקורונה, פוטין מידר את רוב אנשיו מסביבתו מהחשש שיידבק. ואינו הוא אחד האישים שהמערב הטיל נגדם סנקציות מאז פרוץ המלחמה באוקראינה.

אנטון ואינו ראש הסגל של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
אנטון ואינו, ראש הסגל של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

יורי קובלצ'וק

האדם האחרון ברשימה לא נושא כלל בתפקיד רשמי, אבל הוא מהאנשים הבודדים בעולם שפוטין קורא לו חבר – ויש לו כסף. הרבה כסף. יורי קובלצ'וק הוא אחד מהאוליגרכים העשירים ביותר ברוסיה.

יורי קובלצ'וק אוליגרך מקורב נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
האוליגרך המקורב לשלטון. יורי קובלצ'וק | צילום: רויטרס

לקובלצ'וק יש קשרים אישיים עם פוטין. השניים הכירו כשפוטין שימש כסגן ראש העיר של סנט פטרסבורג. "קובלצ'וק מעולם לא החזיק בתפקיד בממשלה, אבל הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר ברוסיה ומחזיק באידיאולוגיה זהה לזו של פוטין", הסביר מיכאיל זייגר, מחבר הספר "הגברים של הקרמלין".