פוטין על ההסלמה בגבול אוקראינה: "לא ניסוג מול ארה"ב"

נשיא רוסיה ממשיך את הקו ההתקפי ושולח מסר מאיים לפיו ארצו "תיאלץ להגיב בקשיחות אלא אם המערב ינטוש את הקו האגרסיבי שלו". במקביל, ארה"ב ונאט"ו ממשיכים ללחוץ על הקרמלין עקב האגרסיה שלו כלפי אוקראינה

ג'ו ביידן ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

ברקע המשך ההסלמה בגבול מזרח אירופה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שלח מסר תקיף לארה"ב ואמר כי "לרוסיה אין מקום לסגת מול ארצות הברית בעניין אוקראינה. נאלץ להגיב בקשיחות אלא אם המערב ינטוש את הקו האגרסיבי שלו". במקביל, ארה"ב ונאט"ו ממשיכים ללחוץ על הקרמלין עקב האגרסיה כלפי קייב.

בדיון שערך פוטין עם בכירים צבאיים במדינתו, התייחס בין היתר לדרישות הביטחוניות של רוסיה מהמערב ולתהערבות ארה"ב במשבר בגבול: "הפעולות של ארה"ב באוקראינה קורות על מפתן דלתנו. עליהם להבין כי אין לנו יותר לאן לסגת. הם חושבים שאנחנו פשוט נסתכל ולא נעשה דבר?".

חייל רוסי חמוש בגבול אוקראינה
חייל רוסי חמוש בגבול אוקראינה | צילום: ארכיון / רויטרס

בד בבד, רוסיה דוחה את האשמותיהם של ארה"ב ואוקראינה כי היא מתכננת פלישה צבאית לאוקריאנה כבר בחדוש הבא, באמצעות כ-100 אלף חיילים וציוד צבאי שהעבירה לגבול בחודשים האחרונים. כמו כן, רוסיה ממשיכה לדרוש ערבויות ביטחוניות מהמערב, בין היתר פיחות הנוכחות הצבאית של נאט"ו במזרח אירופה, על רקע תחושת "האיום" עקב הקשרים של קייב עם בני בריתה והאפשרות להצבת טילים בשטחה של אוקראינה.

כזכור, מוקדם יותר השבוע אמרה שרת ההגנה של גרמניה, כריסטין למברכט, כי "רוסיה לא תכתיב לנאט"ו את פריסת הכוחות הצבאיים של הארגון". במקביל, מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, דחה על הסף את דרישות הקרמלין שלא לצרף את אוקראינה וגאורגיה לברית נאט"ו, ומסר כי "למוסקבה אין זכות לקבוע מי יכול להצטרף לברית".

כמו כן, ביום שישי בשבוע שעבר פרסמה רוסיה רשימת דרישות ביטחוניות מעוררות מחלוקת שמיועדות לבכירים במערב, שמטרתה לטענת הקרמלין "להוריד את המתיחות מול אירופה ולנטרל את המשבר באוקראינה". במקביל לפרסום הרשימה, במוסקבה איימו באופן מפורש כי "התעלמות מהאינטרסים שלנו תגרור לתגובה צבאית, דומה לזו של משבר הטילים במפרץ החזירים בקובה ב-1962".