פוטין מאשים את אוקראינה בפיצוץ גשר קרים: "פעולת טרור"

נשיא רוסיה טוען כי מדובר הפיצוץ בגשר המחבר את המדינה לחצי האי תוכנן ובוצע על ידי השירותים המיוחדים האוקראיניים, זאת לאחר שנפגש ראש ועדת החקירה הרוסית שהציג לו את ממצאי החקירה. "מדובר בפעולת טרור שמטרתה להרוס תשתית אזרחית חשובה ביותר"

הרוסים מחפשים אשמים ובאוקראינה שמחים: על הפיצוץ בגשר קרים
הרוסים מחפשים אשמים ובאוקראינה שמחים על הפיצוץ בגשר קרים | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין האשים הערב (ראשון) את אוקראינה בפיצוץ הגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים, וטוען כי מדובר בפעולת טרור שתוכננה על ידי השירותים המיוחדים האוקראיניים, זאת לאחר שנפגש עם אלכסנדר בסטריקין, ראש ועדת החקירה הרוסית, שהציג לו את ממצאי חקירת הפיצוץ.

"אין ספק", אמר פוטין בסרטון שפורסם בערוץ הטלגרם של הקרמלין, "מדובר בפעולת טרור שמטרתה להרוס תשתית אזרחית חשובה ביותר. זה תוכנן, בוצע והוזמן על ידי השירותים המיוחדים של אוקראינה".

הפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה
עשן מיתמר כתוצאה מהפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה | צילום: רויטרס

יצוין כי בחודשים האחרונים דווח על עשרות פעולות המזוהות עם אוקראינה בחצי האי קרים. מיכאילו פודוליאק, יועץ לנשיא אוקראינה, כתב בחשבון הטוויטר שלו לאחר הפיצוץ ורמז על מעורבות אוקראינית אפשרית בפיצוץ: "יש להשמיד כל מה שלא חוקי, כל מה שנגנב יש להחזיר לאוקראינה, יש לגרש את כל מה ששייך לכיבוש הרוסי".

לאחר הפיצוץ המסתורי בגשר, שמהווה נתיב אספקה מרכזי לכוחות הרוסיים הנמצאים בחצי האי קרים ובדרום אוקראינה, כמה מהבכירים האוקראינים הביעו את שמחתם ופרסמו תגובות עוקצניות על "מתנת יום הולדת" לכבוד יום הולדתו של הנשיא פוטין.

מחלצים אנשים מתוך הריסות בתים בז'פוריז'יה אחרי הפצצה רוסית
מחלצים אנשים מתוך הריסות בתים בז'פוריז'יה אחרי הפצצה רוסית | צילום: רויטרס

הבוקר נהרגו לפחות 17 בני אדם ו-40 נוספים נפצעו בהפצצה רוסית על העיר זפוריז'יה שבדרום-מזרח אוקראינה. ההתקפה התרחשה אמש בסביבות השעה 7 בערב, ובמהלכה נהרסו חמישה בתים ונפגעו בניינים ורחובות בעיר.

העיר זפוריז'יה ממוקמת לצד מתקן הגרעין של אוקראינה, והיא חלק מארבעת המחוזות שהנשיא פוטין הכריז על סיפוחם בשבוע שעבר, בניגוד לחוק הבינלאומי. פקחי הגרעין של האומות המאוחדות גינו את המתקפה הרוסית על המתקן הנמצא בזפוריז'יה. מפעיל המתקן דיווח כי בעקבות המתקפה ניזוק קו החשמל האחרון שחיבר את המתקן לרשת החשמל המרכזית, וכעת המתקן פועל על גנרטור דיזל.