לאחר הבחירות באוקראינה: פוטין מקל על תושבי קרים לקבל אזרחות

נשיא רוסיה הוציא צו שיאפשר לתושבי חצי האי שאותו סיפח להנפיק דרכון של מדינתו, במהלך שהתפרש בקייב כקריאת תיגר על הנשיא החדש זלנסקי. "חרחור מלחמה, מוסקבה מודה בהיותה כובשת"

זמן צפייה: 02:35

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם אמש (רביעי) על צו שמקל על יכולתם של המתגוררים בשטחים הבדלניים שבמזרח אוקראינה להנפיק דרכון רוסי – מהלך שמצטייר כקריאת תיגר על ולדימיר זלנסקי, שרק ביום ראשון נבחר לנשיאות המדינה.

בצל הביקורות על המהלך, פוטין טען היום כי "אין שום דבר יוצא דופן בצו. מוזר שהוא מעורר תגובה כזו שלילית". זאת, בתגובה לפוסט שפרסמה מפלגתו של הנשיא אוקראינה החדש בפייסבוק, שבו נכתב על החלטת מוסקבה: "רוסיה היא מדינה שמחרחרת מלחמה נגד אוקראינה". בתוך כך, מקורבים לזלנסקי אמרו כי "באמצעות הצו שנחתם, רוסיה מודה על היותה מדינה כובשת. הצו הזה אינו מקרב אותנו להשגת המטרה הסופית: הפסקת אש". נוסף על כך, קראו המקורבים למדינות העולם להפעיל לחץ על הנשיא הרוסי ולהטיל עיצומים על מדינתו.

כתבות נוספות בנושא:

פסגה היסטורית: פוטין וקים נפגשו ברוסיה

אוקראינה: הקומיקאי היהודי זלנסקי נבחר לנשיאות - ברוב מוחץ

שר החוץ הרוסי: "תקיפות ישראל בסוריה לא מקובלות עלינו"

וולוידימיר זלנסקי
ולוידימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

הצו שעליו חתם פוטין, מכוון ל-13 אלף התושבים שמתגוררים בשטח חצי האי קרים - שעבר סיפוח חד צדדי של רוסיה בשנת 2014, ומוכר על ידי הקהילה הבין-לאומית כשטח אוקראיני. "כבר שנים רבות פולין מעניקה דרכונים, הונגריה גם עושה זאת, וכך גם רומניה. האם הרוסים החיים באוקראינה נחותים יותר מהפולנים או מההונגרים?", אמר פוטין. "מהאנשים שגרים באזור נשללות הזכויות הבסיסיות באופן מוחלט: היכולת לנוע ואפילו הצרכים הבסיסיים. אין לנו שום רצון לערער את סמכותו של השלטון החדש באוקראינה".

ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

כזכור, זלנסקי נכנס למרוץ על נשיאות המדינה כשהוא רוכב על פופולריות הסדרה הקומית שבה שיחק ועל אהדת הקהל. בסדרה, גילם מורה שנבחר לנשיאות אוקראינה, לאחר שסרטון שבו הוא נראה תוקף בלהט את המערכת הפוליטית האוקראינית הפך לוויראלי. על אף שהוא נטול כל ניסיון ציבורי, הצליח הקומיקאי לשכנע רבים מהמצביעים כי הוא מועמד רציני, שמסוגל לנהל מדינה של יותר מ-40 מיליון בני אדם.

במהלך מסע הבחירות הוא הפגין כריזמה ולהט אנטי-ממסדי, אך עמדותיו בתחומים רבים נותרו מעורפלות. אזרחי אוקראינה בחרו בו לאור מיאוס הולך וגובר מהמצב הכלכלי הירוד ומהשחיתות של פולטיקאים כגון פורושנק, הנשיא לשעבר.על אף שלא לגמרי ברורות עמדותיו בתחום הכלכלי, על כתפיו של הנשיא החדש וחסר הניסיון מוטל כעת להתעמת עם העוני במדינה, שהפך לנושא מרכזי בטענות נגד קודמו בתפקיד. כמו כן יהיה עליו להתמודד עם הממסד האוקראיני שלא יקל עליו ועם המשך הסכסוך עם רוסיה והמדיניות של פוטין.