פוטין הכריז: משטר צבאי בארבעת המחוזות המסופחים באוקראינה

לאחר שהצבא האוקראיני פתח במתקפת נגד בדרום, נשיא רוסיה חתם על צו המנהיג חוק צבאי בחרסון, דונייצק, לוהנסק וזפוריז'יה, ועצר את התנועה אל מספר מחוזות נוספים על קו הגבול עם אוקראינה. במקביל, האוקראינים מדווחים על המשך התקיפות הרוסיות על תשתיות קריטיות במדינה

זמן צפייה: 03:09

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם היום (רביעי) על צו המודיע על הנהגת חוק צבאי בארבעת המחוזות המסופחים של אוקראינה, דונייצק, לוהנסק, זפוריז'יה וחרסון. בצו כתב פוטין: "חתמתי על צו על הנהגת חוק צבאי בארבע הישויות המרכיבות הללו של הפדרציה הרוסית. היא תישלח מיד לאישור מועצת הפדרציה, והדומא הממלכתית תודיע על ההחלטה".

כמו כן, פוטין הוציא צו המגביל את התנועה אל ומחוץ לשמונה אזורים הסמוכים לאוקראינה, בהם קרסנודר, בלגורוד, בריאנסק, וורונז', קורסק ורוסטוב, הסמוכים לאוקראינה, ועל שטחי קרים וסבסטופול, אותם רוסיה כבשה מאוקראינה ב-2014.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

מפקד הכוחות הרוסיים באוקראינה, גנרל ארמייה סרגיי סורוביקין, קרא הבוקר לתושבי העיר חרסון שבדרום אוקראינה ונמצאת תחת שליטה רוסית, "להתפנות בהקדם האפשרי", תוך שהוא מזהיר מפני מתקפה אוקראינית מסיבית, שמבין דבריו ניתן להסיק שהיא כבר החלה.

"המצב בדרום המדינה קשה, ועל כן, יש לפנות את העיר חרסון". עוד אמר סורוביקין כי צבא אוקראינה עושה שימוש במערכת הרקטות "HIMARS" האמריקנית, שבזכותה, הכוחות האוקראינים הצליחו להסב נזק משמעותי לתשתיות בעיר, בגשרים, בסכרים ובכבישים, שפגעו בשרשראות האספקה של צבא רוסיה. "הצבא הרוסי יבטיח את הפינוי הבטוח של אוכלוסיית חרסון", הוסיף.

מפקד הכוחות הרוסיים באוקראינה, גנרל ארמייה סרגיי סורוביקין
מפקד הכוחות הרוסיים באוקראינה, גנרל ארמייה סרגיי סורוביקין | צילום: רויטרס

סורוביקין שבעבר כיהן כמפקד הכוחות רוסיים בסוריה וכמפקד כוחות האוויר והחלל של הפדרציה, ידוע בשל אכזריותו והיותו חסר רחמים. בתפקידיו השונים בסוריה ובצ'צ'ניה, הוא לא היסס להורות על מהלכים שהובילו להרג של אזרחים חפים מפשע. עם זאת, סורוביקין ידוע בתור אדם מוכשר ויעיל, שעשוי להיטיב עם הכוחות הרוסיים באוקראינה.

קיריל סטרמוסוב, סגן מושל מחוז חרסון שמונה מטעם ממשלת רוסיה הצטרף לדבריו והזהיר כי "בעתיד הקרוב מאוד", חיילים אוקראינים יחלו בהסתערות על העיר. "נא לקחת את דבריי ברצינות - אני מדבר על פינוי כמה שיותר מהר", כתב אתמול בחשבון הטלגרם שלו. הוא הוסיף וקרא לאנשים לעבור לצדו "השמאלי" של נהר הדנייפר, הרי שמצידו הימני של הנהר - הסכנה גבוהה הרבה יותר. השאיפה ברוסיה, שבינתיים אסרה על אזרחיה להיכנס לשטחי חרסון, היא לפנות מהעיר 10 אלפים איש בכל יום.

הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם לכיוון חרסון
הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם לכיוון חרסון. ברוסיה הורו לתושבים ''להתפנות במהרה'' | צילום: מתוך טוויטר

טרם פלישת רוסיה לאוקראינה בסוף חודש פברואר, אוכלוסיית חרסון מנתה כמעט 300 אלף תושבים. גורמים רשמיים אוקראינים מעריכים שכמחצית מהתושבים נמלטו מהעיר בתחילת במלחמה. בשבועות האחרונים, הכוחות האוקראינים הצליחו לכבוש שטחים נרחבים בפרברי העיר ובאזורים הסמוכים לה.

לפי ההערכות, בתקופה הזו, הצבא האוקראיני רשם התקדמות של 30 ק"מ לכיוון העיר. "בכלל, מצב המבצע הצבאי המיוחד של רוסיה הינו מתוח", טען הגנרל סורוביקין. יצוין כי חרסון היא הבירה האזורית האוקראינית היחידה שנכבשה על ידי רוסיה אי אז בתחילת חודש מרץ. כזכור, בסוף חודש ספטמבר, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על סיפוח מחוז חרסון לשטח הפדרציה, בנוסף לסיפוח המחוזות לוהנסק, דונייצק וזפוריז'יה.

מחלצים אנשים מתוך הריסות בתים בז'פוריז'יה אחרי הפצצה רוסית
מחלצים אנשים מתוך הריסות בתים בזפוריז'יה אחרי הפצצה רוסית | צילום: רויטרס

במקביל, במהלך הלילה והבוקר צבא רוסיה המשיך לכוון לתשתיות האנרגיה של אוקראינה, ומותיר אנשים ללא חשמל במספר ערים ועיירות. באנרהודר, העיר הקרובה ביותר לתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, הרסו את אספקת החשמל והמים בחלק ממחוזות העיר. נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי הפציר באנשים להשתמש בחשמל במשורה ואמר: "כל מי שעוקב אחר הכלל הפשוט הזה בשעות השיא עוזר למדינה כולה".

מנגד, רוסיה טוענת כי כוחות אוקראינים ניסו לכבוש מחדש את המפעל הגרעיני בזפוריז'יה שבדרום המדינה ונמצא בשליטה רוסית. "לאחר הפגזת העיר החל מאמץ להשתלט על תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה. הקרב נמשך כמה שעות, לפחות שלוש עד שלוש וחצי שעות", ציטטה סוככנות ידיעות רוסית גורם צבאי.

הריסות בניין בז'פוריז'יה אחרי הפצצה רוסית
הריסות בניין בזפוריז'יה אחרי הפצצה רוסית | צילום: רויטרס