הפיצוץ בסנט פטרבורג: אישה נעצרה בחשד לחיסול הבלוגר שתמך בפוטין

דריה טרפובה בת ה-26 נעצרה בחשד כי לקחה חלק בתכנון לרצוח את ולדלן טטרסקי בפיצוץ בבית הקפה, בו נפגעו כ-25 אנשים נוספים. אוקראינה מכחישה את מעורבותה באירוע וטוענת כי מדובר במאבק רוסי פנימי. היועץ לנשיא אוקראינה צייץ: "העכבישים אוכלים זה את זה בצנצנת"

דריה פטרובה
דריה פטרובה, חשודה בהתנקשות בבלוגר הרוסי | צילום: שימוש לפי סעיץ 27 א' לחוק זכויות היוצרים

המשטרה הרוסית עצרה היום (שני) חשודה במעורבות בחיסולו של הבלוגר ולדלן טטרסקי, שנהרג בפיצוץ שהתרחש אמש בבית קפה בסנט פטרבורג, בו נפצעו עשרות בני אדם נוספים. החשודה, דריה טרפובה בת ה-26, הודעה במעשים.

הפיצוץ התרחש אתמול בבית הקפה "Street Food Bar No 1" הממוקם למרגלות נהר הנייבה. בית הקפה היה שייך בעבר ליבגני פריגוז'ין, מנהל כוח וגנר הידוע לשמצה, אשר היווה חלק ניכר ממערך הלחימה בעיר באחמוט שבמזרח אוקראינה. כלי תקשורת רוסים דיווחו כי זמן קצר לפני הפיצוץ הועבר לטטרסקי מעין פסלון, וההשערה היא שמכשיר שהוסתר בתוכו גרם לפיצוץ.

טטרסקי, הבלוגר שמת בחיסול
טטרסקי, הבלוגר שמת בחיסול | צילום: רויטרס

טטרסקי נחשב לתומכו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, והוא נהג להביע בפומבי את תמיכתו בפלישה הרוסית לאוקראינה. הוא היה בלוגר ידוע, ולבלוג שלו היו יותר מחצי מיליון עוקבים. הוא לקח חלק בקהילת בלוגרים צבאיים שהתחייבו לספק מידע על המלחמה, וזאת כמענה לתסכול הרב שרר בקרב אזרחי רוסיה בנוגע להיעדר מידע מדויק ממקורות רשמיים על המתרחש באוקראינה. על אף שתמך בפוטין, גם ממנו הוא לא חסך בביקורת על כישלונות בשדה הקרב.

טטרסקי אף הרחיק לכת ומתח ביקורת על כישלונות בשדה הקרב של השלטונות, הצבא והמנהיגות הרוסית - וכן על הנשיא ולדימיר פוטין .

סוכנויות הידיעות הרוסיות דיווחו כי דריה טרפובה נעצרה מספר שעות לאחר שאמה ואחותה הובאו לחקירה. על פי הדיווחים, זו לא הפעם הראשונה של שטרפובה מסתבכת עם החוק, כשבפברואר אשתקד היא הוחזקה מספר ימים במעצר מפני שמחתה נגד המלחמה באוקראינה.

שוטר רוסי בזירת הפיצוץ בבית הקפה בסנט פטרסבורג
שוטר רוסי בזירת הפיצוץ בבית הקפה בסנט פטרסבורג | צילום: רויטרס

לא ברור איזו קבוצה, ארגון או התארגנות אזרחית עומדים מאחורי הרצח (אם בכלל), אך האופן בו התבצע מזכיר את הריגתה של דריה דוגינה, תומכת קולנית במלחמה ובתו של לאומן רוסי. דוגינה מתה בפיצוץ מכונית תופת, שהתרחש במוסקבה באוגוסט האחרון.

גורמים רוסיים רמזו כי אוקראינה אשמה בפיצוץ. היועץ לנשיאות אוקראינה, מיכאילו פודוליאק, טוען כי הפיצוץ נגרם בשל "מאבק פוליטי פנימי רוסי", וצייץ בטוויטר: "העכבישים אוכלים זה את זה בצנצנת". אבחנתו לא רחוקה מהמציאות, שכן העיתון "קומרסאנט" דיווח לאחרונה כי לראשונה מזה 20 שנה, מספר מקרי הרצח שבוצעו ברוסיה בשנה שעברה עלה.