הפריצה לקפיטול: 22 שנים בכלא למנהיג ארגון ימין קיצוני

אנריקה טאריו, שעמד בעבר בראש ארגון "Proud Boys", הורשע בקשירת קשר למרד ונידון ל-22 שנות מאסר - העונש הכבד ביותר שהוטל עד כה על מי שהואשם בהשתתפות במהומות ב-6 בינואר בארה"ב. טאריו לא השתתף בעצמו בפריצה לבניין הקונגרס, אך סייע בארגון הקבוצות שלקחו חלק באירוע. בבית המשפט אמר: "לא חשבתי שניתן באמת לשנות את תוצאות הבחירות"

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

המנהיג לשעבר של קבוצת הימין הקיצוני "Proud boys", אנריקה טאריו, הורשע היום (רביעי) בסיוע לביצוע אירועי הפריצה לבניין הקפיטול ב-6 בינואר 2021 - והוא נשלח למאסר של 22 שנים. מדובר בעונש הכבד ביותר שנגזר עד עתה במשפט שקשור למהומות הקפיטול. לדברי התובעים בתיק, מעשיו של מנהיג ה-"Proud Boys" לשעבר היו בגדר "מעשה טרור מחושב".

טאריו בן ה-39 לא פרץ בעצמו לבניין הקונגרס האמריקני וכלל לא היה בוושינגטון הבירה בעת האירועים. עם זאת, הוא סייע בארגון הקבוצות שביצעו את הפריצה לאחר הפסדו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בבחירות ב-2020, ובעקבות זאת הוא הורשע בסעיף של "קשירת קשר למרד" - אישום שקיים בארצות הברית מימי מלחמת האזרחים. בזמן המהומות, צייץ בטוויטר כי הוא "נהנה מהמופע".

מנהיג קבוצת ''Proud Boys'' לשעבר, אנריקה טאריו
מנהיג קבוצת ''Proud Boys'' לשעבר, אנריקה טאריו | צילום: רויטרס

בטרם שמע את גזר הדין בעניינו, טאריו התנצל בפני שוטרים ותושבי הבירה האמריקנית על חלקו בארגון אירועי 6 בינואר. "אני מאוד מתבייש ומאוכזב מכך שגרמתי להם צער וסבל", אמר בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון. הוא הוסיף: "אאלץ לשאת איתי את הבושה הזו לשארית חיי. הייתי האויב הגרוע ביותר של עצמי, ההיבריס שלי גרם לי להאמין שהייתי קורבן".

לאחר מכן הכיר טאריו בכך שטראמפ הפסיד בבחירות ב-2020, ובכך שאין לטענותיו בנוגע לזיופים כל ביסוס. "אני לא קנאי פוליטי, אפילו לא חשבתי שניתן באמת לשנות את תוצאות הבחירות וזו לא הייתה המטרה שלי", אמר. "אנא גלה כלפיי רחמים" הוסיף בפנייה לשופט, בעודו דומע.

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
צילום: רויטרס
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
צילום: רויטרס

קבוצת הימין הקיצוני "Proud Boys" הוקמה בניו יורק ב-2016 והיא הוגדרה על-ידי מקימיה כ"מועדון שתייה לגברים בלבד". חברי הקבוצה אוחזים בעמדות ימין קיצוניות, מצהירים כי הם "חיילי התקיפה" של דונלד טראמפ ומרבים לקחת חלק באירועים אלימים.

בנוסף לטאריו, שלושה פעילים המזוהים עם קבוצת "Proud Boys" נשלחו למאסרים ממושכים בשבוע האחרון, בשל השתתפותם בהסתערות על הקפיטול. דומיניק פזולה וזאכרי רהל, חיילים לשעבר בחיל הנחתים האמריקני, נשלחו ל-10 ו-15 שנות מאסר. ג'ו ביגס, חייל לשעבר בצבא ארצות הברית, נשלח ל-17 שנות מאסר. טראמפ מצידו הבטיח לחון את כל מי שלקח חלק בפריצה לקפיטול במידה וייבחר מחדש לנשיאות ב-2024.