"פיצוי על גירוש ספרד": הישראלים נוהרים אחר הדרכון הפורטוגלי

מאות אלפים, בהם מפורסמים רבים, נמצאים בהליכים או שכבר הצליחו להוציא את המסמך הנחשק, שנמצא במקום החמישי במדד הדרכונים העולמי. הדוגמנית שירלי בוגנים: "זה מקצר את התור בנתב"ג"

זמן צפייה: 08:36

מאות אלפי ישראלים וישראליות נוהרים בשנים האחרונות להשיג דרכון זר, וגם ידוענים הצטרפו למגמה ההולכת וגוברת: לירון רביבו, עדן פינס, דאנה איבגי, שירלי בוגנים, אלי אוחנה, טל כחילה כדורגלן בית"ר ירושלים, ועוד.

שירלי בוגנים עשתה כבר קריירה בין-לאומית עם דרכון ישראלי בלבד, אבל בשנים האחרונות היא הבינה שהיא זכאית גם לדרכון פורטוגלי. "יש המון הטבות", לדבריה. "לא צריך ויזה לארצות הברית, אפשר ללכת ללמוד, ובמיוחד, בביקורת דרכונים פשוט עוברים לצד האירופאי – זה חוסך את התור הארוך".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"ברוך הבא לבחריין": מסעו של שליח חדשות 13 לוועידה הכלכלית

חודשיים לאחר האונס: המשטרה אספה את בגדי הילדה מביתה

מסתמן: הפרקליטות תגיש כתב אישום נגד בר רפאלי בגין עבירות מס

שירלי בוגנים
שירלי בוגנים | צילום: חדשות 13

הדרכון הפורטוגלי מוענק ליהודים צאצאי מגורשי ספרד, קל יחסית להוציא אותו, והוא נמצא במקום החמישי במדד הדרכונים העולמי. "פורטוגל מצטערת על מה שעשתה ליהודים, ולכן היום מחזירים לנו את הדרכון הפורטוגלי-אירופאי", אמרה עו"ד מירב תותי אשבל. "בתחילת התהליך יש קודם כל לקבל אישור מהקהילה היהודית, מה שלוקח שלושה-ארבעה חודשים. לאחר מכן ההליך לאזרחות זה בסביבות שנה וחצי, שנתיים". יש גם מי שמנסים להיכנס להליך על אף שאין להם זכאות. "בפורטוגל חוששים שישראלים ישנו את השם שלהם כדי לקבל את הדרכון", אמר שי כהן, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת "פורטוגליס". "לכן בטפסים שואלים האם שמו הפרטי או שם המשפחה של המבקש שונה".

שי כהן, סמנכ''ל שיווק ומכירות, ''פורטוגליס''
שי כהן, סמנכ''ל שיווק ומכירות, ''פורטוגליס'' | צילום: חדשות 13

במשך שנים הסתכלה החברה בישראל בהרמת גבה ביקורתית על ישראלים שבחרו לעזוב לחו"ל. בשנים האחרונות נראה שניסיון להוציא דרכון זר למטרות עבודה, קיצור תור, או סתם שיהיה, הוא עובדה לגיטימית בחייהם של עשרות אלפי ישראלים. אבל גם אם זה נראה קרוב מתמיד, יש לזכור שרבים מהמפורסמים והמפורסמות טרם סיימו את התהליך, ועדיין לא מחזיקים ביד את הדרכון הזר, ביניהם שירלי בוגנים.

רחוב בפורטוגל
רחוב בפורטוגל | צילום: חדשות 13
אלי אוחנה
אלי אוחנה | צילום: חדשות 13