אבל בממלכה: בעלה של מלכת אנגליה הנסיך פיליפ מת בגיל 99

דוכס אדינבורו ואביו של יורש העצר הלך לעולמו, 3.5 שנים לאחר שפרש מפעילות ציבורית. הוא כיהן כנשיא אוניברסיטת קיימברידג' והיה פעיל איכות הסביבה. "המלכה הביעה צער עמוק על מותו"

זמן צפייה: 05:09

אבל בממלכה: בעלה של מלכת אנגליה הנסיך פיליפ, ואביו של יורש העצר צ'ארלס, מת היום (שישי) בגיל 99. בחשבון הטוויטר הרשמי של משפחת המלוכה הודיעו על מותו של דוכס אדינבורו, וכתבו כי הוא מת בשלווה בטירת וינדזור. "המלכה הביעה צעד עמוק על מות בעלה האהוב, הוד מלכותו הנסיך פיליפ". בחודש אוגוסט 2017 פרש הנסיך מתפקידו הרשמי עקב גילו המופלג, והפסיק להופיע בציבור.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

סמוטריץ': ברגע האמת אנשי הימין יתעלו ויבואו יחד לממשלה

גלנט: לא אתן את ידי לתרחיש שבו תומך תנועת חרם יקבל פרס ישראל

מקדם ההדבקה בחברה החרדית מתקרב ל-1; בחברה הכללית – נותר יציב

 

הנסיך פיליפ נולד ביוני 1921, ביוון, והיה לנסיך יון ודנמרק. הוא בן לשושלת מלוכה גרמנית ומיוחס גם למלוכה הבריטית. למעשה, פיליפ הוא בן דוד מדרגה רביעית של אשתו, המלכה אליזבת'. שנה לאחר לידתו נפל המשטר ביוון, ועל אביו - אחיו של מלך יוון, נגזר עונש מוות. אולם, המלך ג'ורג' החמישי - לו כאמור הייתה קרבת דם למלך יוון, הורה להבריח אותם בספינה וכך ניצלו חיי משפחתו.

פיליפ נשלח בגיל 12 לגרמניה, אך עם עליית היטלר לשלטון חזר לאנגליה. הוא התגייס לצבא הבריטי עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. זאת, על אף שאחיו היו חברים במפלגה הנאצית. פיליפ ואליזבת' התארסו בחשאי ב-1946, לאחר שהמלך ג'ורג' השישי, אביה של אליזבת', סירב בתחילה לאפשר זאת. כדי שדבר זה יתאפשר, ויתר פיליפ על נאמנותו לממלכות דנמרק ויוון, והמיר את דתו מנרות אורתודוקסית לאנגלוקנית.

הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת'
הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

הם התחתנו בנובמבר 1947, ופיליפ קיבל את התואר דוכס אדינבורו. בתום ירח הדבש חזר הנסיך לשירותו הצבאי, אך כאשר מת אביה של אליזבת' והיא עלתה לכס המלוכה, סיים את שירותו. לשניים נולדו ארבעה ילדים. צ'ארלס, הבכור, הוא יורש העצר ונסיך ווילס. אחריו נולדו הנסיכה אן, הנסיך אנדרו, דוכס יורק והנסיך אדוארד - רוזן וסקס.

פיליפ היה חבר ביותר מ-780 ארגונים. הוא ייסד את פרס דוכס אדינבורו לצעירים, היה פעיל למען איכות הסביבה כאשר בין היתר תפקד כנשיא הקרן העולמית לשימור חיות הבר. בנוסף, הוא היה נשיא אוניברסיטת קיימברידג' ואדינבורו.