החלפת המשמרות בדאונינג 10: היום תיסגר רשימת המועמדים לרה"מ

המפלגה השמרנית בבריטניה תצביע בימים הקרובים למועמד או המועמדת שייכנסו לתפקיד יושב הראש, ובעקבות רוב שמרני בפרלמנט יתמנו גם לתפקיד ראש הממשלה במקום ליז טראס הפורשת. המועמדים: שר האוצר לשעבר רישי סונאק, ויו"ר בית הנבחרים פני מורדנט

רישי סונאק ופני מורדאונט
רישי סונאק ופני מורדאונט | צילום: רויטרס

חברי המפלגה השמרנית בבריטניה יכולים להגיש עד שעות הצהריים היום (שני) את מועמדותם לראשות המפלגה - ובתוך כך גם לראשות הממשלה - ונכון לעכשיו המועמד המוביל לתפקיד זה הוא רישי סונאק, שר האוצר של בריטניה בממשלת בוריס ג'ונסון.

לאחר פרישתו של ג'ונסון אתמול מהמירוץ לראשות הממשלה, סונאק נותר כמתמודד מוביל, ויתחרה על ראשות המפלגה מול יושבת ראש בית הנבחרים הבריטי פני מורדנט. המועמדים נדרשים להבטיח את תמיכתם של 100 חברי המפלגה השמרנית בכדי להיכנס למירוץ, ולפי דיווח של אתר ה-CNN נכון לראשון בערב, סאנק הוא היחיד משניהם שעומד ברף הדרוש.

רישי סונאק, המועמד המוביל לראשות המפלגה
רישי סונאק, המועמד המוביל לראשות המפלגה | צילום: רויטרס

אמש פירסם סונאק בחשבון הטוויטר שלו כי בכוונתו להתמודד לראשות המפלגה, וכתב: "הממלכה המאוחדת של בריטניה היא מדינה אדירה, אבל אנחנו עומדים בפני משבר כלכלי עמוק. לכן אני מעמיד את עצמי כמנהיג המפלגה השמרנית, וראש הממשלה הבא שלכם". עוד הוסיף סונאק כי הוא יתקן את הכלכלה, יאחד את המפלגה וישרת את המדינה: "תהיה הגינות, מקצועיות ואחריות בכל רמה בממשלה שאני אוביל, אעבוד יום ולילה כדי לבצע את הנדרש".

אם עד היום בצהריים מורדנט לא תשיג את רף התמיכה הדרוש, סונאק יהפוך אוטומאטית ליו"ר המפלגה, ומאחר והמפלגה מחזיקה ברוב בפרלמנט הבריטי הוא גם ימונה לראש הממשלה במקומה של ליז טראס, שפרשה בשבוע שעבר לאחר 45 ימי שלטון בלבד. כך או כך, לפי גראהם בריידי, חבר המפלגה השמרנית האחראי על הבחירות לראשות המפלגה, עד יום שישי כבר ימונה ראש ממשלה חדש למדינה.

פני מורדנט, יו''ר בית הנבחרים הבריטי
פני מורדנט, יו''ר בית הנבחרים הבריטי | צילום: רויטרס

רישי סונאק, בן 42, הוא יליד סאות'המפטון שבהמפשייר ובן להורים ממוצא הודי. הוא נבחר לנציג מחוז ריצ'מונד מטעם המפלגה השמרנית ב-2015 ומאז צובר פופולריות בקרב תומכי המפלגה. ב-2019 מונה לתפקיד בכיר במשרד האוצר הבריטי ופחות משנה לאחר מכן קודם ומונה לשר האוצר בתקופת כהונתו של ג'ונסון. במהלך תקופת כהונתו התמודד סונאק עם משבר הקורונה והציג תוכנית כלכלית לסיוע בהיקף של מאות מיליארדי פאונד, והפך לאחד משרי האוצר הפופולריים שהיו במדינה.

לאחר פרישתו של ג'ונסון ביולי האחרון הכריז סונאק על מועמדותו לראשות המפלגה והצהיר שערכיו הם "פטריוטיזם, הגינות ועבודה קשה". במהלך רוב המירוץ סונאק הוביל על טראס, אולם בסבב האחרון היא ניצחה אותו עם 57.4% מהקולות.

ליז טראס ורישי סונאק, המועמדים להחלפת בוריס ג'ונסון בראשות ממשלת בריטניה
ליז טראס ורישי סונאק, המועמדים להחלפת בוריס ג'ונסון בראשות ממשלת בריטניה | צילום: רויטרס

רה''מ בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון
רה''מ בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

רבים מתומכיו של ג'ונסון מאשימים את סונאק שעזר להדיח את ראש הממשלה הקודם מתפקידו, אולם אמש צייץ סונאק בחשבון הטוויטר שלו הודעת מחווה כלפי יו"ר המפלגה הקודם, וכתב כי ג'ונסון "השיג את הברקזיט ואת מבצע החיסונים הגדול. הוא הוביל את המדינה שלנו דרך חלק מהאתגרים הגדולים ביותר שידענו, ולקח על עצמו לעמוד מול פוטין והמלחמה הברברית שלו מול אוקראינה. תמיד נהיה אסירי תודה לו על כך".