הקרמלין: פוטין פגש את פריגוז'ין לאחר ניסיון ההפיכה הכושל

הפגישה הדרמטית בין נשיא רוסיה ומנהיג כוח ואגנר ארכה כ-3 שעות - והיא התקיימה חמישה ימים בלבד לאחר ניסיון ההפיכה הכושל. דובר הקרמלין, דמטרי פסקוב, אמר כי "בפגישה פוטין אמר את דעתו"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיג "קבוצת וגנר" יבגני פריגוז'ין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיג "קבוצת וגנר" יבגני פריגוז'ין | צילום: רויטרס

הקרמלין הודיע היום (שני) כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגש את מנהיג כוח ואגנר, יבגני פריגוז'ין, במשך כ-3 שעות ב-29 ביוני - חמישה ימים לאחר ניסיון ההפיכה שהוביל פריגוז'ין ברוסיה. בפגישה המפתיעה השתתפו 35 אנשים, בהם מפקדים נוספים מכוח ואגנר מלבד פריגוז'ין. על-פי דובר הקרמלין דמטרי פסקוב, בפגישה דיבר פוטין על הפעילות של כוח ואגנר במסגרת "המבצע המיוחד" באוקראינה ועל ניסיון ההפיכה ב-24 ביוני.

"מפקדי כוח ואגנר מסרו בפגישה את גרסתם למה שהתרחש ב-24 ביוני והדגישו כי הם חיילים נאמנים ותומכיו של ראש המדינה והמפקד העליון", אמר פסקוב לעיתונאים בנוגע לתוכן הפגישה. עוד נמסר כי מפקדי וגנר לא הסתפקו בהבעת אמונים בפוטין והם אף הודיעו שבכוונתם להמשיך ולהילחם למען המולדת.

לדברי פסקוב, פוטין הקשיב למפקדי כוח וגנר ולהסברים שלהם בנוגע למה שהתרחש, ולאחר מכן הוא נתן להם המלצות בנושאים צבאיים לעתיד.

ראש ''קבוצת וגנר'' יבגני פריגוז'ין
ראש ''קבוצת וגנר'' יבגני פריגוז'ין | צילום: רויטרס

ניסיון ההפיכה הקצר שהוביל פריגוז'ין בחודש שעבר, שבמסגרתו כוח ואגנר השתלט על העיר החשובה רוסטוב על הדון וצעד לעבר מוסקבה, היווה את קריאת התיגר המשמעותית ביותר על סמכותו של פוטין מאז עלייתו לשלטון. המרד עורר עניין רב ברחבי העולם, אך הוא נגמר לאחר יום אחד בתיווכו של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. לאחר שנסוג עם כוחותיו, הודיע פריגוז'ין כי לא הייתה בכוונתו להפיל את השלטון ושכוח וגנר צפוי להיסגר.

לפני כשבועיים דווח שפריגוז'ין עזב את רוסיה ונחת בבלארוס, בהתאם להסכם שהביא לסוף ניסיון ההפיכה. עם זאת, בשבוע שעבר הודיע נשיא בלארוס לוקשנקו כי פריגוז'ין שב לרוסיה. מצבו של פריגוז'ין כעת לא ידוע וגורמי מודיעין במערב מאמינים שהוא עשוי להוות מטרה לחיסול עבור כוחות הביטחון והמודיעין הרוסיים.