חקירת ההתרסקות באתיופיה: "הטייסים פעלו כשורה - הבעיה בתוכנה"

שרת התחבורה האתיופית פרסמה את ממצאי החקירה הראשונית, מהם עולה כי המטוס היה במצב טוב וראוי לטיסה. "קוראת לבואינג לבדוק את מערכת השליטה שמותקנת בדגם"

זמן צפייה: 01:42

התרסקות המטוס באתיופיה: שרת התחבורה האתיופית אמרה היום (חמישי) הטייסים שהטיסו את מטוס הבואינג 737 מקס, בטיסה שהתרסקה בחודש שעבר, פעלו על פי ההנחיות וכלי הטיס היה במצב טוב וראוי לשימוש. בדוח המסכם את ממצאי החקירה הראשונית, נקבע כי ההמראה הייתה תקינה, וכי הטייסים פעלו לפי הפרוטוקול - אך לא הצליחו להשתלט על המטוס.

שרת התחבורה המשיכה וקראה לבואינג לבדוק את "יכולת השליטה": בדגמי 737 מקס, והמליצה "שהיצרנית תבחן את מערכת השליטה בטיסה באופן מלא לפני שתשחרר את המטוסים למפעילות".

מוקדם יותר היום דיווחה רשת ABC דיווחה מפי גורמים בכירים ברשות התעופה האתיופית, כי התרסקות מטוס הבואינג 737 מקס בחודש שעבר נגרמה ככל הנראה מציפור או חפץ זר שפגע בחיישן האחראי על ההזדקרות במהלך ההמראה. הפגיעה גרמה לצלילתו של המטוס ובסופו של דבר להתרסקותו.

לכתבות נוספות בחדשות 13

בדיקת הקופסה השחורה: דמיון בין מקרה המטוס האתיופי והאינדונזי

התרסקות המטוס באתיופיה: כך קרובי הישראלים מחפשים אחר שרידיהם

מנכ"ל בואינג: "עדכון התוכנה של דגם המטוס שהתרסק יצא בקרוב"

חלק מהריסות המטוס האתיופי
חלק מהריסות המטוס האתיופי | צילום: רויטרס

עוד עלה מהחקירה כי בזמן שחרטום המטוס צלל כלפי מטה, טייסיו לא ניסו לייצב אותו אלקטרונית לפני שהחלו בביצוע צעדי החירום של בואינג, שכוללים את ניתוק החשמל למייצב האחורי, כך על פי המקורות.

אחד מהגורמים ציין כי הטייסים ניסו להגביה חזרה את חרטום המטוס באופן ידני, אך לאחר שהחזירו את החשמל למייצב, הופעלה מערכת ה-MCAS, מערכת ייצוב שייחודית לדגמי בואינג. הטייסים איבדו שליטה על המטוס והוא התרסק. ממצאים נוספים מהחקירה יפורסמו בהמשך היום על ידי משרד התחבורה האתיופי.

אתמול הוציאה חברת בואינג הצהרה לעיתונות, בה נכתב כי "אנו מפצירים לנהוג בזהירות ולא לקפוץ למסקנות או השערות לפני שיפורסם הדוח הראשוני". חוקרים אמריקנים וצרפתים מסייעים לרשויות באתיופיה בחקירת התאונה, שבמרכזה מערכת ה-MCAS שהופעלה גם בהתרסקות המטוס שאירעה באינדונזיה בחודש אוקטובר שעבר. בשני המקרים, הצוות שתפעל את דגם ה-737 מקס לא הצליח לשמור על מסלול המראה תקין, והמטוסים איבדו והחזירו גובה שוב ושוב לפני שצללו מטה אל הקרקע.

ההרוגים הישראלים בהתרסקות המטוס באתיופיה
ההרוגים הישראלים בהתרסקות המטוס באתיופיה | צילום: רויטרס

שר התחבורה האתיופי דגמוויט מוגס אמר בתחילת השבוע כי מבדיקת הקופסה השחורה עולה כי קיים "דמיון ברור" בין ההתרסקות הבואינג MAX-8 737 להתרסקות מטוס "ליון אייר".

ביום שבת דווח כי יצרנית המטוסים בואינג מתכננת לפרסם עדכון תוכנה למטוסים מדגם 737 MAX בתוך שבוע עד עשרה ימים - כך פורסם בסוכנות הידיעות "רויטרס" מפי גורמים המעורים בנושא. המהלך מגיע לאחר שמדינות רבות ברחבי העולם, בראשן ארצות הברית, החליטו לקרקע את כל המטוסים מדגם זה.

במקביל, חברת התעופה האתיופית הודיעה כי בדיקות ה-DNA לזיהוי שרידי גופות 157 ההרוגים בהתרסקות המטוס עשויות להימשך עד חצי שנה. החברה הציעה למשפחות הנספים לקבור אדמה מאזור ההתרסקות עד שיושלם הליך הזיהוי. כמו כן, היום ייערך טקס אשכבה לקורבנות בקתדרלת השילוש הקדוש בבירה אדיס אבבה.

בחודש שעבר הודיעו ברשות התעופה הפדרלית כי ייקחו כמה חודשים לפני שיושלמו תיקוני התוכנה בדגם שהושבת. בד בבד, בחברת בואינג הודיעו כי הם תומכים בקרקוע סוג המטוס שהתרסק, ובמקביל יפן ורוסיה הודיעו על איסור כניסת דגם המטוס למרחב האווירי שלה.