ראש ממשלת פולין לנשיא אוקראינה זלנסקי: "אל תעליב אותנו לעולם"

על רקע המתח הדיפלומטי בין ורשה וקייב, ולאחר שוולודימיר זלנסקי מתח ביקורת על פולין מעל במת העצרת הכללית של האו"ם, ראש הממשלה הפולני מטאוש מורבייצקי אמר לנשיא האוקראיני: "הפולנים לעולם ייתנו שיעליבו אותם". ביום חמישי, ביקר זלנסקי בוושינגטון ונפגש עם הנשיא ביידן בבית הלבן ועם חברי קונגרס בגבעת הקפיטול

Annotation 2023 09 23 130238

המתח בין אוקראינה ופולין מחריף: ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי הגיב היום (שבת) לביקורת שמתח נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי על מדיתנו במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, ואמר לנשיא האוקראיני: "לעולם אל תעליב שוב את פולין. הפולנים לעולם לא ייתנו שיעליבו אותם, וזה תפקידי לשמור על כבודם". המתח הדיפלומטי בין המדינות החמיר לאחרונה, לאחר שפולין הודיעה כי תאסור ייבוא של חיטה מאוקראינה - ותפסיק לספק לקייב נשק שישמש אותה מול כוחות הפלישה הרוסיים.

אוקראינה, יחד עם רוסיה, היא אחת מיצאניות החיטה הגדולות בעולם. לאחר שמוסקבה הטילה מצור על אוקראינה בשנה שעברה, נמנע מהאחרונה לייצא חיטה - והדבר הוביל לחשש מעליית מחירים ומחסור בחומרי גלם. ביולי אשתקד הושג הסכם שחידש את הייצוא באמצעות ספינות, אך לאחרונה רוסיה פרשה ממנו. על כן, אוקראינה החלה לייצא את החיטה שלה דרך היבשה, והמוצרים החלו "להציף" את השווקים באירופה, מה שגרם לחקלאים המקומיים להתקומם. חמש מדינות, בהן פולין, חתמו על הסכם שמנע ייבוא של מוצרי חיטה ותירס לשטחיהן.

בעקבות זאת, זלנסקי אמר במסגרת נאומו בעצרת הכללית של האו"ם השבוע כי העניין כולו הוא "תיאטרון פוליטי" וכי כמה מבעלי הברית של אוקראינה עשו "סרט שלם מנושא התבואה". הוא הוסיף כי האומות המעורבות "ממלאות את התפקיד שלהן רק למראית עין, אך למעשה עוזרות להקים את הבמה לשחקנים ממוסקבה".

Whatsapp Image 2023 09 21 At 1
שדה חיטה בדונצק, אוקראינה

ביום חמישי, נפגש זלנסקי עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן שבוושינגטון. רעיית הנשיא האוקראיני, אולנה, התלוותה לפגישה גם כן. "ארצות הברית תישאר לצדכם" אמר הנשיא ביידן בפתח הפגישה, זמן קצר לאחר שהכריז על סיוע נוסף לאוקראינה בסך של 325 מיליון דולר. ביידן הוסיף כי ארצו מחויבת לביטחון אוקראינה וכי ממשלו "תומך בשלום צודק וארוך טווח שישמור על הריבונות האוקראינית". הנשיא האמריקני קבע כי האומץ של העם האוקראיני מהווה "השראה לעולם".

בתדרוך עיתונאים לקראת הפגישה, דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר כי הנשיא ביידן "מצפה לקבל דיווח מלא" מזלנסקי בנוגע להתפתחויות המלחמה בארצו והתכנויות להמשך. על פי קירבי, הנשיא האמריקני ישאל את זלנסקי לגבי צרכי הביטחון של מדינתו בעת הזו.

הנשיא ביידן והגברת הראשונה ג'יל מקבלים את הנשיא זלנסקי ורעייתו אולנה לבית הלבן
הנשיא ביידן והגברת הראשונה ג'יל מקבלים את בני הזוג זלנסקי לבית הלבן | צילום: רויטרס
ביידן וזלנסקי בבית הלבן
ביידן וזלנסקי בבית הלבן | צילום: רויטרס

בטרם הגעתו לבית הלבן, ביקר זלנסקי בגבעת הקפיטול ונפגש עם סנטורים וחברי בית הנבחרים - בהם מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הסנטור צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, הסנטור מיץ' מקונל, ומנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, האקים ג'פריס. הנשיא האוקראיני ביקש לעודד את המחוקקים להמשיך ולתמוך באוקראינה, על רקע הפלישה הרוסית שהחלה לפני שנה וחצי. בסיום פגישתו עם חברי הקונגרס, אמר זלנסקי: "היה דיאלוג מצוין. דיברנו על הרבה מאוד פרטים".  הסנטור מקונל אמר לאחר מכן כי תמיכתה של ארצות הברית באוקרינה היא איננה צדקה, אלא "השקעה באינטרסים אמריקניים".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבניין הקפיטול, היום
הנשיא וולודימיר זלנסקי צועד בבניין הקפיטול לצד מנהיג המיעוט הדמוקטי האקים ג'פריס | צילום: רויטרס
זלנסקי בקונגרס, לצד מנהיגי הרוב והמיעוט בסנאט, הסנטור צ'אק שומר והסנטור מיץ' מקונל
זלנסקי בקונגרס, לצד מנהיגי הרוב והמיעוט בסנאט, הסנטור צ'אק שומר והסנטור מיץ' מקונל | צילום: רויטרס

עם זאת, ברקע הדברים, יותר ויותר חברי קונגרס רפובליקניים משמיעים ביקורת בנוגע להיקף הסיוע שמעניק ממשל ביידן לקייב. "האם זלנסקי נבחר לקונגרס? האם הוא הנשיא שלנו? אני לא חושב ככה", אמר ביום שלישי האחרון יושב ראש בית הנבחרים קווין מקארת'י - הרפובליקני הבכיר ביותר כיום בארצות הברית. "אני תוהה היכן האחריות בנוגע לכסף שכבר שלחנו ומה תוכנית הניצחון", הוסיף בביקורת על ההנהגה האוקראינית. לאחר ביקורו בקפיטול, המשיך זלנסקי עם רעייתו לסיור בפנטגון.