זה היה ביתי: מסע עם ניצולי השואה הנאבקים לפיצויים מפולין

כבר שנים שהשורדים דורשים את הפיצוי על נכסיהם שהולאמו, אך עליית הימין הפופוליסטי בוורשה הביאה עמה התנגדות לאחריות המדינה בשואה: "אבא שלי השאיר לי צוואה רוחנית – שידעו שהיינו פה"

זמן צפייה: 14:14

מתוך שלושה מיליון יהודים שחיו בפולין ערב מלחמת העולם השנייה, רק כמה מאות אלפים שרדו אותה, וכשאלו חזרו לבתיהם – גילו שרכושם נבזז, בין אם בידי אזרחים פולנים, ובין אם בידי הרשויות. כבר שנים שהניצולים וילדיהם מנסים לדרוש את הפיצוי על הרכוש, אך פולין היא המדינה היחידה במזרח אירופה שטרם הסדירה את חוק הפיצויים. עד לפני כמה שנים היה נראה כי הנושא נמצא לקראת הסדרה, אך עליית הימין הפופוליסטי במדינה טרפה את כל הקלפים.

אחד הקולות הבולטים במאבק נגד הפיצויים הוא חבר הפרלמנט הפולני, יאנוש קורווין מיקה, שטוען בכל פורום שמדובר בהונאה. "אין כבר ניצולי שואה, והתחמנים החליטו למצוא את הפרייארים הבאים שישלמו", אמר בהפגנה בשנה שעברה. בריאיון עמו, הוא מתעקש כי אינו מונע מאנטישמיות, אך אומר: "מנהיגי הקונגרס היהודי מעוניינים בכסף הזה", לטענתו, "תעשיית השואה" תגבה מהממשל הפולני 300 מיליארד אירו, אך הוא לא מסוגל לספק מקור למספר שבו נקב.

עוד בחדשות 13:

סיפורה של הכנסייה שהצילה את יהודי בולגריה מהשמדה בשואה

"אוכל או חימום": ברקע הפסגה בי-ם – כך חיים שורדי שואה בישראל

נשיא פולין לא הוזמן לנאום – וסירב להגיע לטקס זיכרון ביד ושם

בית הקברות היהודי בלודז'
בית הקברות היהודי בלודז' | צילום: חדשות 13

"אבא היה מזכיר לי כל הזמן: כל מקום שהיית זורק אבן בלודז', היית פוגע בנכס של בורשטיין, ואם היית יודע מי זה רוטשילד – משפחת בורנשטיין הייתה הרוטשילד של לודז'", סיפרה שוש גרינברג, שניהלה מאבק ארוך להשבת רכוש משפחתה שהולאם. "במשך שבע שנים אספתי את המסמכים עד שהתיק היה מבוסס, הגעתי לבית המשפט ופתאום הייתי יהודייה גאה, תוך כמה ימים קיבלתי פסק דין שאני היורשת".

גרינברג עלתה לקברו של אביה, לספר לו על החדשות. "אחרי כמה שבועות – הפתעה, התחילו טיעונים, המצאות, שקרים – ודחו לי את הבקשה", סיפרה. "אבי השאיר לי צוואה רוחנית. שיידעו מי אנחנו, שהיו פה אנשים שניהלו משפחות לתפארת. זה לא הקול שלי, זה הקול של אבא שלי. הוא איתי עכשיו".

"צריך לזכור שהמחתרת הפולנית, תוך כדי המלחמה, יחד עם הממשלה הגולה שישבה באנגליה, דיברו על זה שאם היהודים יחזרו אי פעם הם יראו בזה פלישה", הסביר נחליאל דיסון, יו"ר ארגון איל"ר. "זה מראה שבעצם היהודים מראש הבינו שלחזור לפה זה מקרה אבוד".