ראש ממשלת פולין: "פיצויים מצידנו על השואה – ניצחון להיטלר"

מטאוש מורבייצקי התייחס לחוק האמריקני להשבת רכוש יהודי שנלקח בידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה, והבהיר: "כל עוד המפלגה שלנו בשלטון – זה לא יקרה"

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי , בוועידת מינכן
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי | צילום: רויטרס

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, אמר היום (ראשון) בכינוס מפלגתו בלודז' כי יתנגד לתשלום פיצויים ליהודים שעברו את מלחמת העולם השנייה. "אם נגיע למצב שבו פולין תשלם פיצויים על מלחמת העולם השנייה זה יהיה ניצחון של היטלר", אמר. "כל עוד המפלגה שלנו בשלטון זה לא יקרה".

בשבוע שעבר הודיע משרד החוץ הפולני על ביטול ביקורה של המשלחת הישראלית שהייתה אמורה להגיע למדינה, לאור כוונת הבכירים הישראלים להעלות את נושא החוק האמריקני להשבת רכוש יהודי מתקופת השואה. במקביל, האשים סגן שר החוץ במדינה את ישראל בניסיון להתערב בקמפיין הבחירות הפולני: "לא ניתן לאף גורם לשחק בקמפיין הבחירות שלנו בשאלת השבת הרכוש היהודי וחוק 447, סוגיית הטענות לבעלות על רכוש שאינו מזוהה היא עניין סגור. דרישות שכאלה אינן חוקיות ואינן מוסריות", אמר.

"פולין החליטה לבטל את הביקור לאחר שהמשלחת הישראלית ביצעה שינויים של הרגע האחרון, שהעידו על כך שהיא מתכוונת להתמקד בנושא השבת הרכוש", נמסר ממשרד החוץ הפולני. בהודעה נמסר כי את המשלחת אמור היה להוביל אבי כהן-סקאלי, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי. המשלחת הייתה אמורה להגיע לפולין לאחר דבריו של ראש הממשלה מטאוש מורבייצקי, שטען כי "הפולנים היו הקורבנות העיקריים של המלחמה, ולכן אין שום סיבה שנפצה אחרים".

"פתח את דלת הרכב - וירק": כתב אישום נגד תוקף שגריר פולין

"לא נשלם על מלחמה שלא התחלנו": מה גרם למשבר ישראל-פולין?

פולין מתנגדת להשבת רכוש ממלחה"ע ה-2: "אנחנו היינו הקורבנות"

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי , בוועידת מינכן
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי | צילום: רויטרס

המשבר בין ישראל לפולין נמשך מספר חודשים, על רקע התבטאויותיו של ממלא שר החוץ ישראל כץ בחודש פברואר, שאמר כי פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. בעקבות המתיחות ביטלה פולין את השתתפותה בוועידת וישיגראד שהייתה אמורה להתקיים בישראל - אך לבסוף בוטלה. בכירים פולנים אמרו אז לחדשות 13 כי דברי השר כץ הם בגדר "פצצת אטום" וכי ללא התנצלות של ממלא מקום שר החוץ הנכנס היחסים בין המדינות נמצאים בסכנה חמורה. בין היתר, אמרו כי ורשה שוקלת את האפשרות להורדת דרג היחסים בין המדינות.