שנתיים למלחמה באוקראינה: ארה"ב הטילה 500 סנקציות חדשות על רוסיה

ברקע הימשכותה של הפלישה הרוסית לשכנתה, ולאחר מותו של מנהיג האופוזיציה נבלני בכלא, וושינגטון הכריזה על שורת סנקציות חדשות נגד מוסקבה - שיתמקדו בין היתר באינדיבידואלים הקשורים למאסרו של נבלני וצפויים לפגוע עוד יותר בכלכלה הרוסית. במקביל, הצעת החוק של הממשל בנוגע להעברת סיוע לאוקראינה נותרה תקועה בבית הנבחרים, בעקבות התנגדות של חברים רפובליקניים. הנשיא ביידן: "הסנקציות יבטיחו שפוטין ישלם מחיר כבד יותר על התוקפנות שלו בחו"ל ובארצו"

ולדימיר פוטין וג'ו ביידן
ולדימיר פוטין וג'ו ביידן | צילום: רויטרס

שנתיים למלחמה באוקראינה: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז היום על הטלת 500 סנקציות חדשות על רוסיה - עקב ציון שנתיים לפלישת רוסיה לאוקראינה ומותו של מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, ששהה בכלא מבודד בשנותיו האחרונות - ואמש דווח כי הקרמלין מעוניין לקיים לו "הלוויה חשאית".

ביידן אמר: "הסנקציות יכוונו לאנשים הקשורים למאסרו של נבלני, כמו גם לכלכלת רוסיה, לתעשייתה הבטחונית וליכולתה לסחור ברחבי הגלובוס. הן יבטיחו שפוטין ישלם מחיר גדול עוד יותר על תוקפנותו באוקראינה והדיכוי בשטח מדינתו". כמו כן, יוטלו 100 מגבלות נוספות על מדינות שמצליחות להעביר סיוע ונשק למוסקבה.

אלכסיי נבלני, מנהיג מאופוזיציה הרוסית
אלכסיי נבלני | צילום: רויטרס
זלנסקי נואם בפני חברי הקונגרס
זלנסקי נואם בפני חברי הקונגרס, לפני כשנתיים | צילום: רויטרס

במקביל, הצעת החוק של הממשל האמריקני בנוגע להעברת תחמושת וסיוע בשווי 60 מיליארד דולרים לאוקראינה - נותרה תקועה עקב הערמת קשיים מצד חברים רפובליקנים, בראשם יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, המקורב לטראמפ - שבוחר לא להעלותה להצבעה. התוכנית, הכוללת בתוכה סיוע לישראל בשווי 14 מיליארד דולרים וכן 4.8 מיליארד דולר כתמיכה לבעלות ברית אחרות של ארצות הברית, עברה ברוב בסנאט - אך כעת נותרה קפואה.

נשיא ארצות הברית הוסיף בהצהרתו: "עלינו לעשות ככל הניתן כדי לחמש את אוקראינה, שנשקה הולך ואוזל, מול יריבתה שזוכה למשלוחי נשק מאיראן ומקוריאה הצפונית. לכן עלינו להעביר את הסיוע באופן דו-מפלגתי". עם זאת, ביידן בלם תוכנית סיוע דומה לפני כשבועיים, שהוצעה על ידי הרפובליקנים.

בתוך כך, האיחוד האירופי אישר לפני יומיים חבילת סנקציות חדשה נגד רוסיה, הכוללת הגבלות ואיסור כניסה על 200 גופים ויחידים המספקים למוסקבה נשק וסיוע כלכלי, ואלו המעורבים בחטיפת לפחות 19 אלף ילדים אוקראיניים לשטח רוסיה - על מנת "לחנכם מחדש נגד מולדתם".

בניין האיחוד האירופי
בניין האיחוד האירופי | צילום: GettyImages/אימג'בנק

בתגובה לסנקציות האירופאיות, משרד החוץ במוסקבה הגדיל את רשימת מנועי הכניסה לרוסיה, והחליט לאסור על כניסה של בכירים באיחוד האירופי ופוליטיקאים אירופיים לשטחה.